Cresterea si descresterea taxei de inmatriculare

Cresterea si descresterea taxei de inmatriculare

Dupa ce l-au marit, guvernantii se pregatesc sa micsoreze "birul" pe care l-au aplicat pentru inscrierea in circulatie a masinilor second-hand.

Cum este afectat pretul unei masini second-hand din import de controversata taxa de inmatriculare.Taxa de prima  inmatriculare in forma actuala a fost atacata din toate partile. Ca urmare a semnalelor primite de la Uniunea Europeana si a scandalului declansat in mass-media din tara, guvernul a decis reducerea ei.

Volumul taxei e considerat excesiv. Faptul ca blocheaza practic importul masinilor Euro 2 si Euro 3 este o piedica in calea primenirii parcului auto plin de masini non-Euro.

Calculele EVZ (evidentiate in tabelul alaturat) arata ca taxa in forma criticata creeaza un avantaj clar dealerilor de masini noi. Probabilitatea ca taxa sa fie redusa la o data ulterioara in mod sigur nu va ajuta la deblocarea imediata a pietei.

Preturi prohibitive pentru  Euro 2, Euro 1 si non-Euro Cele mai afectate de nivelul excesiv al taxei in forma indelung criticata si pe care Executivul este pregatit sa il modifice sunt masinile Euro 2 si Euro 3 mai noi de opt ani. Inainte de integrare, autoturismele mai vechi de opt ani nu puteau fi aduse in tara din considerente de poluare, dar pentru cele mai noi, cu motoare Euro 2 si Euro 3, se plateau doar TVA-ul (dupa ce in prealabil fusese recuperat la iesirea din tara de export) si o acciza in functie de cilindree.

Acum, pentru un Opel Astra Caravan, din 2002, cu motor diesel de 1,7 litri Euro 3 - o masina foarte populara la import - ar trebui sa se plateasca o taxa de prima inmatriculare de aproape 1.600 de euro.

Evident ca la aceasta suma se adauga comisionul importatorului si costul transportului pana in Romania. Daca in cazul comisionului, acesta variaza intre 5-12a din valoarea de achizitie in functie de firma si de valoarea masinii, costul transportului pana in Romania este intre 500 si 600 de euro, indiferent daca acesta se face pe roti sau pe trailer.

Mai putin dezavantajate de noua taxa sunt masinile Euro 4, insa standardul a fost obligatoriu abia din 2005, primele modele  care il indeplinesc au aparut cu un an mai devreme, in 2004.

Pentru masinile Euro 2, Euro 1 sau non-Euro, taxa are valori de-a dreptul prohibitive, posibilitatea de a importa masini mai vechi de opt ani este doar teoretica.

Executivul vrea doar masini noi Motivatia guvernantilor pentru introducerea si mentinerea, in ciuda tuturor criticilor, a acestei taxe este protejarea pietei locale de importul masinilor second-hand foarte vechi si poluante.

Insa, cel putin in cazul valorii taxei pentru masinile Euro 3 si Euro 4, motivatia pare cel putin ciudata, avand in vedere ca toate modelele Daewoo produse la noi sunt inca Euro 3, iar foarte multe masini din parcul auto national sunt non-euro.

Singura explicatie plauzibila ramane cea a protejarii producatorilor autohtoni si a importatorilor de masini noi. De altfel, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a facut un lobby puternic pentru introducerea acestei taxe. A gasit foarte repede intelegere la guvern.

Primul-ministru, Calin Popescu-Tariceanu, a pus bazele ATS, importatorul Citro‘n, si este membru fondator al APIA si fost presedinte al asociatiei intre 1994 si 1997.

Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, spunea recent ca taxa ar putea fi redusa, in special pentru ca in anumite cazuri aceasta depaseste valoarea de achizitie a autovehicului in tara de origine.

Afaceri blocate Importatorii de masini second-hand se plang ca noua taxa le afecteaza afacerile. Nu numai valoarea acesteia ii deranjeaza, ci si incompetenta autoritatilor. Aparent, nimeni nu stie cum se aplica aceasta taxa.

"De la 1 ianuarie am sistat orice import. Totul este blocat si nu avem niciun fel de solutie", spune Paul Zamfirescu, directorul general al firmei Capricorn Motors, importator de masini uzate.

Acesta ne da si un exemplu pentru calculul pretului final al unei masini aduse pe comanda. Pretul transportului unui autoturism din Germania sau Olanda este de aproximativ 500 de euro.

Firma sa percepe in total un comision de 10-12% pentru o masina, aici fiind inclusa si suma de 500 de euro pentru transport. Capricorn Motors este specializata pe importul de masini de lux.

"In ultimele doua saptamani nu am facut importuri pentru ca autoritatile locale din Sibiu nu stiu cum se aplica taxa speciala, care, oricum, este prost gandita. Accizele au fost inlocuite cu altceva. Cei mai afectati vor fi micii intreprinzatori, pentru ca, daca inainte de 1 ianuarie accizele nu se aplicau autoutilitarelor pana in 3,5 tone, acum taxa de prima inmatriculare li se aplica si lor", e de parere Lucian Durdun, reprezentantul firmei Euro Wagen. "Taxa este o lovitura sub centura aplicata importatorilor de masini second-hand", considera Durdun.

Calculati aici cat trebuie sa platiti taxa la o masina second-hand la prima inmatriculare.

Ne puteți urmări și pe Google News