În timpul lui Ceauşescu am aşteptat la Costineşti, la o coadă imensă, de peste 100 de metri, ca să văd o expoziţie de caricaturi a lui Mihai Stănescu. În expoziţie se auzeau necontenit hohote de râs, ca exploziile de petarde la Anul Nou, dar se simţea şi o adiere de teamă, din cauza caracterului subversiv al desenelor.
Mihai Stănescu a rămas şi în prezent acelaşi privitor inteligent, lipsit de iluzii, al vieţii noastre publice. Desenele sale, sintetic-sumare şi expresive se completează cu texte ingenioase. O noutate o constituie în ultima vreme utilizarea unor fotografii. În recentul album "La cererea clienţilor am plecat în vacanţă" (ce titlu simpatic!) se remarcă o fotografie cu Traian Băsescu şi Călin Popescu Tăriceanu dându-şi mâna cordial, în timp ce în spatele lor, pe un bloc, se vede o reclamă la – stupida, de altfel – emisiune TV "Trădaţi în dragoste": "Dacă tu vei trăda, eu voi afla".
★★ Claudiu Turcuş, Estetica lui Norman Manea, Bucureşti, Ed. Cartea Românească
Va rămâne veşnic o enigmă faptul că un autor fără talent, un inginer constructor obsedat să devină scriitor, Norman Manea, este lăudat, premiat, omagiat şi chiar considerat un posibil candidat la Premiul Nobel. Pe vremuri, Marin Preda, agasat de insistenţele lui de veleitar, îl ţinea în anticameră la Editura Cartea Românească. În prezent, aceeaşi editură publică, iată, o monografie consacrată lui Norman Manea, semnată de un tânăr critic literar, Claudiu Turcuş. În paginile ei, modul chinuit al lui Norman Manea de-a se exprima este prezentat ca un merit: "Prozatorul se dezice de mecanismele tradiţionale ale literaturii, preferând o formă de explorare autentică, imersivă, contorsionată a interiorităţii/realităţii imediate, în căutarea unui canal de comunicare cu cititorul."
Printr-o explorare contorsionată a interiorităţii, Norman Manea caută, într-adevăr, un canal de comunicare cu cititorul. Dar nu-l găseşte.
★★★★ Ar fi păcat să n-o aveţi în bibliotecă
★★ Nu pierdeţi nimic dacă nu o citiţi