Ce alimente s-au scumpit cel mai mult în pandemie? România vs. Republica Moldova. Institutul Naţional de Statistică (INS) a transmis recent lista produselor care s-au scumpit după un an de pandemie. Cifrele sunt clare: puterea de cumpărare a scăzut, în timp ce preţurile au crescut cu peste 3%.

Totuşi, există şi câteva produse care au avut o scădere de preţ. Cercetarea compară preţurile de consum din  februarie 2021 cu acelea din februarie 2020. Vom constata o creştere de 3,2% în acest an.

Sursa citată arară că rata anuală calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) este 2,5%. Ce înseamnă asta? Practic, mărfurile alimentare au crescut în medie cu 2,70%.

Cele nealimentare au crescut cu 3,80%, iar serviciiile cu 2,32%.

Ce alimente s-au scumpit cel mai mult în pandemie

Ultimele date de la Institutul Naţional de Statistică (INS) ne dezvăluie produsele pentru care românii scot mai mulţi bani din buzunar. Aşadar, iată cum au crescut prețurile:

Fasole +16,07%

Ulei +11,4%%

Făină +7,06%

Pâine +5,61%

Brânză +5,06%

Peşte +4,36%

Carne/ preparate din carne +3,15%

Fructe proaspete +1,99%

Energie electrică +17,2%

Servicii poştale +9,16%

Igienă şi cosmetică +5,89%

Îngrijire medicală +4,50%

Ce produse s-au ieftinit

Cartofi

Fructe şi conserve de fructe

Legume şi conserve de legume

Citrice

Gaze

Pe ce cheltuim mai mulţi bani?

Energie termică

Transport interurban

Abonamente auto

Ce alimente s-au scumpit în Republica Moldova?

În ceea ce priveşte Republica Moldova, Biroul Naţional de Statistică informează că, februarie 2021, inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni) a constituit 0,62%. Cifrele se referă inclusiv la produse alimentare 1,80%, la mărfurile nealimentare 1,15% și la serviciile prestate populaţiei (-1,89%).

„Preţurile medii de consum în luna februarie 2021 faţă de luna ianuarie 2021 au crescut cu 0,38% (informativ: în luna februarie 2020 faţă de ianuarie 2020 acestea s-au diminuat cu 0,02%). Creșterea preţurilor medii de consum a fost determinată de creșterea preţurilor la produsele alimentare cu 0,92 la sută și la mărfurile nealimentare cu 0,79 la sută (Tabelul 1).

În luna februarie 2021 faţă de luna ianuarie 2021 au crescut preţurile la următoarele produse alimentare: cartofi – cu 6,8%, legume proaspete – cu 4,6% (în special: castraveți – cu 12,8%, varză – cu 11,6%, bostănoase – cu 7,3%,  ceapă uscată – cu 5,4%), ulei de floarea soarelui – cu 2,8%, fructe proaspete – cu 1,6% (în special: fructe de livadă sămânțoase – cu 3,8%, citrice – cu 2,7%, fructe exotice – cu 2,1%), lapte integral – cu 1,7%, smântână și zahăr – cu câte 0,7%, crupe și cereale – cu câte 0,6%, miere de albine – cu 0,4%.

Reduceri de preţ la ouăle de găină

Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate reduceri de preţ la: ouă de găină – cu 8,9%, struguri, nuci, tomate, legume congelate, ciuperci proaspete, apă carbogazoasă și alte băuturi nealcoolice, sucuri din fructe și legume, cafea, ceai, ciocolată și bomboane din ciocolată, alte produse de cofetărie – până la 1,4%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare în luna februarie 2021 față de ianuarie 2021 au fost înregistrate creșteri de preț mai accentuate (până la 6,3%) la gaz lichefiat ambalat în butelii, carburanți, mașini de spălat, detergenți, medicamente, țigări și alte mărfuri.

Concomitent, în luna februarie 2021 în comparație cu ianuarie 2021 au fost înregistrate unele reduceri de preț – la motociclete, tehnică pentru grădină, frigidere și congelatoare, aparate de aer condiționat, aparate neelectrice pentru îngrijirea personală, echipamente de procesare a informației, produse cosmetice, paltoane, scurte, costume, pulovere pentru adulți și copii, încălțăminte de iarnă pentru adulți și copii  – până la 3,6%.

Pentru serviciile prestate populaţiei în luna februarie 2021 faţă de luna ianuarie 2021 au fost înregistrate creșteri de preț la serviciile de turism peste hotarele țării – cu 0,7% și la serviciile transportului aerian de pasageri – cu 0,3%.

În perioada de raport au fost înregistrate reduceri de preț la serviciile pentru energie electrică – cu 7,8% și serviciile hoteliere – cu 4,7%”, arată sursa citată.