Evenimentul Zilei > Actualitate > Cat costa sa fii pe raft la hipermarket
Cat costa sa fii pe raft la hipermarket

Cat costa sa fii pe raft la hipermarket

Desfacerea produselor intr-un spatiu civilizat si siguranta unui flux continuu de clienti au tarife piperate: cu 10.000 de euro este taxata doar intrarea in marile magazine.

Un producator de sucuri nou-intrat pe piata romaneasca plateste in primul an – daca lanseaza, de exemplu, doua tipuri de produse – circa 200.000 de euro pentru a-si asigura prezenta pe rafturile tuturor lanturilor reprezentative de magazine de mare suprafata de la noi, rezulta din datele furnizate de clientii retailerilor.

Prezenta pe rafturile lanturilor de magazine de mare suprafata aduce producatorilor un plus de siguranta ca produsele lor vor avea clientela, insa tarifele sunt prohibitive pentru micii producatori: 10.000 de euro costa doar prima intrare a unei companii in magazin.

La taxa de intrare in magazin se adauga taxa de raft, de 2.000 de euro pentru fiecare tip de produs din portofoliul producatorului, iar tarifele sunt similare pentru toti retailerii, potrivit clientilor. Un producator de ciocolata, de exemplu, va plati anual cate 2.000 de euro pentru fiecare dintre savorile sau gramajele produselor sale.

In plus, producatorii sunt obligati, in baza contractului cu retailerii, sa faca parte, de cel putin patru-cinci ori pe an, din catalogul promotional – ceea ce se taxeaza cu 700 de euro pe  aparitie.

Investitia merita insa, spun producatorii, ale caror vanzari cresc cu cel putin 20% in perioadele in care produsele lor sunt incadrate la raft de banda „promotie”. Si vanzarile producatorului de ciocolata Heidi au crescut – cu 600% – dupa ce a intrat cu un baton de napolitana pe rafturile care incadreaza casele de marcat in Carrefour.

Odata platite aceste taxe, producatorul are garantia ca va exista pe rafturile tuturor magazinelor detinute de respectivul lant. „Tarifele sunt similare pentru Carrefour Orhideea, care este al doilea cel mai vizitat magazin Carrefour din lume, si magazinul Carrefour Militari, al carui trafic este mai redus”, explica administratorul unui producator de bere de pe piata locala.

Prezenta in toate marile lanturile de retail de la noi – Metro Cash&Carry, Selgros Cash&Carry, Carrefour, Cora, Kaufland, Real Hypermarket sau Auchan – ii obliga de multe ori pe producatori sa transfere cheltuielile destul de piperate in pretul produselor.