Taxa "Vladescu" salveaza zeci de mii de locuri de munca din industria auto, dar scoate din buzunarele romanilor mii de euro.
Daca abordarea guvernului, care sustine aceasta taxa din motive ecologice, „nu a prins” la cetateni, oficialii executivului au recurs ieri la motivatia pastrarii locurilor de munca din industria auto. „Daca nu le convine titulatura, o sa-i spunem taxa pentru o Romanie curata sau pentru pastrarea slujbelor”, a declarat premierul Calin Popescu-Tariceanu.
Nici procedura legala declansata impotriva Romaniei din cauza formei discriminatorii in care a fost introdusa taxa nu-l sperie pe seful executivului. „Putem avea interesele noastre pentru care sa luptam si pe care sa le promovam.
Trebuie sa avem curajul de a contrazice Uniunea Europeana daca interesele noastre sunt altele”, a spus Tariceanu, lasand sa se inteleaga ca valoarea taxei second-hand nu va fi modificata prea curand. Cu toate acestea, Romania mai are la dispozitie mai putin de doua luni pentru a gasi o solutie de modificare a taxei si pentru a evita o posibila pronuntare a Curtii Europene de Justitie.
In scrisoarea de avertizare primita de Guvern, oficialii comisiei europene acuza faptul ca taxa nu tine seama de deprecierea reala a masinilor si nu ofera contribuabililor dreptul de a contesta aplicarea grilei fixe.
„Cotizatie” pe cap de angajat
Producatorii si importatorii de autovehicule mizeaza si ei pe mentinerea taxei pentru a-si mari profiturile si pentru a-si salva angajatii. „Nu putem sa uitam ca avem o industrie de 150.000 de oameni si ca avem o responsabilitate fata de acesti oameni”, a declarat Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
In realitate, mentinerea taxei la nivelul actual ii va avantaja in primul rand pe producatorii interni si pe importatori. Chiar daca si pentru inregistrarea unor autoturisme noi romanii sunt nevoiti sa plateasca cateva sute de euro, valoarea acestei taxe nu se compara cu cea a obligatiilor platite in cazul unor autoturisme mai vechi de cativa ani si cu norme de poluare Euro1, Euro2 sau Non-euro.
Potrivit oficialilor principalului producator roman, Automobile Dacia, cifra de afaceri a companiei ar putea ajunge in acest an la doua miliarde de euro, cu circa 30% mai mult decat anul trecut. Totusi, acest lucru se poate intampla doar daca taxa auto nu va fi modificata semnificativ.
Mai mult, producatorul auto se teme atat de mult de o desfiintare a taxei incat pregateste un proiect propriu de reducere a acesteia in unele cazuri, astfel incat aceasta sa fie acceptata de Uniunea Europeana.
„Ma gandesc la o solutie care sa raspunda cerintelor principale ale Uniunii Europene, pe care o voi prezenta premierului in urmatoarele zile”, a declarat ieri vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.
Faliment
Atac la posesorii de parcuri auto
Reprezentantii APIA vor sa-i scoata din carti pe proprietarii de parcuri auto sau pe dealerii de masini second-hand, principalii afectati de mentinerea taxei. „Daca vrem ca acest comert de masini sa se faca dintr-o baraca, pe un teren nivelat cu un tractor obosit, eventual acoperit cu pietris, atunci nu ar trebui sa eliminam taxa”, a declarat oficialul APIA, Mihai Ivanescu.
Mai mult, acesta a afirmat ca dealerii, mai ales cei neautorizati, vor ajunge in pragul falimentului daca taxa nu va fi modificata, lucru care ar trebui sa se intample. „Trebuie sa impiedicam importul excesiv de rable”, a spus Brent Valmar.
Asta-i Intrebarea „De mediu” sau fiscala?
Posibilitatea introducerii de catre cetateni a unei propuneri legislative care sa „doboare” taxa nu a fost lamurita nici ieri. Atat oficialii APIA, cat si premierul Calin Popescu-Tariceanu au afirmat ca taxa are o componenta fiscala.
Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, cel care a lansat aceasta posibilitate pe motiv ca taxa second-hand este una de mediu, nu a dat niciun raspuns lamuritor ieri, desi mai multi importatori second-hand au solicitat o clarificare in acest sens. In acelasi timp, ministrul mediului, Sulfina Barbu, sustiune ca taxa auto este o masura strict fiscala.