"Aurora" lui Cristi Puiu, un film despre lupta cu inerţia gândirii
- Adam Popescu
- 19 mai 2010, 18:23
Regizorul Cristi Puiu, câştigător la Cannes al premiului Un Certain Regard, în 2005, revine pe croazetă cu filmul "Aurora", despre care se spune că este "un film copleşitor care caută "să împiedice somnul creierului", scrie AFP.
"Este un film care ridică întrebări, care aruncă în aer naraţiunea simplă. Funcţia sa principală este aceea de a opri creierul să lâncezească, de a lupta împotriva oricărei forme de inerţie a gândirii", a spus Cristi Puiu într-un interviu acordat AFP la Bucureşti.
După "Moartea domnului Lăzărescu", film pe care el l-a descris drept "povestea omului care moare", victimă a dezumanizării sistemului sanitar, acest nou lungmetraj al regizorului român, care urmează să fie prezentat mâine, în selecţia oficială pentru secţiunea "Un Certain Regard", este "povestea omului care omoară", dar şi povestea unei iubiri, în cazul în care aceasta există cu adevărat.
"Madame Bovary sunt eu"
Viorel, un inginer între două vârste, proaspăt divorţat, pleacă la Bucureşti pentru a-şi pune ordine în viaţă. "El face dreptate în manieră proprie, intervenind brutal în existenţa celorlalţi", explică regizorul, care refuză să îşi vadă eroul ca pe un criminal.
Coproducţia Franţa - România - Elveţia - Germania îi invită pe spectatori "să devină, la rândul lor, detectivi, să reconstruiască puzzle-ul". Pentru a-şi atinge scopul declarat, Puiu a petrecut luni de zile între poliţie şi morgă, discutând cu oameni ai legii, dar şi cu criminali, despre "exxperienţele lor oribile, halucinante", mai scrie AFP.
"Ce m-a interesat cel mai mult a fost să înţeleg ce se petrece în mintea aceluia care ucide", a spus regizorul, care a adăugat că singurul mod în care se putea întâmpla asta era să intre el însuşi în pielea personajului Viorel. "Singura mea opţiune era să mă ghidez după principiul: Madame Bovary sunt eu." Film despre universul românesc Titlul filmului, care a creat o adevărată controversă, este inspirat din "L'Aurore" al germanului F.W. Murnau, fiind, totodată, şi o "promisiune de a aduce lumină într-un film sumbru".
"Acţiunea personajelor le protejează într-o altă viaţă, micul lor univers se transformă, la fel ca şi viaţa celorlalte personaje", spune Cristi Puiu, conform jurnaliştilor de la AFP. Regizorul subliniază că prezenţa la Cannes este deosebit de importantă şi avertizează că, percepţia spectatorului cu privire la film poate fi coruptă de premii. Astfel, spectatorul are tendinţa de a aprecia valoarea unui film în funcţie de premiile care i-au fost acordate. "Filmele premiate sunt bune, celelalte nu", explică Puiu. "Scopul meu este acela ca filmul să fie văzut de cât mai multă lume şi să stârnească reacţii dintre cele mai diferite...", a încheiat regizorul român interviul acordat AFP.