Este incredibil: Ce i-a dus mintea să facă pe UN MECANIC ŞI UN LIBRAR. Unde s-a ajuns până la urmă
- Angelo Tăutu
- 9 martie 2015, 12:48
Skoda este un producător ceh de automobile, unul dintre primii patru din lume. Compania s-a înființat la 27 iunie 1925, când concernul Skoda a cumpărat producătorul de automobile Laurin & Klement din Mlada Boleslav.
Vaclav Laurin a rămas atunci director tehnic. După 1945 a urmat retragerea de la Skoda Pilsen, numele firmei rămânând. Din 16 aprilie 1991, Skoda aparține concernului Volkswagen.
Povestea este însă mai...complexă. La sfârșitul anului 1895, doi membri pasionați ai Clubului Ceh de velocipede, mecanicul Vaclav Laurin și librarul Vaclav Klement demarau la Mlada Boleslav producția de biciclete Slavia. În primii doi ani, compania a lansat pe piață cinci modele de biciclete de concepție proprie. În primăvara anului 1899, în programul de producție a fost adăugată prima bicicletă cu un motor auxiliar. Astfel se năștea motocicleta L&K.
Succes comercial
În 1899, la Praga, compania Laurin & Klement a prezentat prima motocicletă. Modelul A, mai puțin puternic, avea un motor de 1,25 CP, modelul B, mai puternic, ajungând la 1,75 CP. Dezvoltarea fabricii a fost însoțită și de o expansiune pe diverse piețe, anul 1900 incluzând și Anglia, pe lista țărilor, în care se exportau motocicletele L&K.
Construit în 1905, modelul Voiturette A a fost primul automobil Laurin & Klement. Cu un motor de doi cilindri în V, răcit cu apă și având o capacitate de 1.055 cmc, o putere de 7 CP, această mașină s-a transformat imediat într-un succes comercial. A urmat modelul B (produs într-o cadență incredibilă de 250 unități în trei ani) și modelul C cu un motor de 2.042 cmc și 12CP.
Număr cât mai mare
Potrivit Agerpres, primul motor cu patru cilindri a fost construit în 1906; modelul D a fost construit în doar patru exemplare, în timp ce motorul de 4,5l destinat modelului E avea să fie utilizat în anii următori atât pe automobilul destinat transportului de persoane, cât și pe versiunea utilitară.
Eforturile făcute de V. Klement pentru realizarea unui automobil simplu și fiabil, care să răspundă cerințelor unui număr cât mai mare de clienți, au dus la apariția gamei S. Beneficiind de numeroase elemente structurale originale, acest vehicul cu motor de patru cilindri în linie, 1.771 cmc și 14 CP, răcit cu apă, a fost prezentat publicului în aprilie 1911. Modelul S s-a dovedit o mașină de succes nu doar în Cehia, ci și pe piața din Rusia, de exemplu. Până la începutul Primului Război Mondial au fost construite la Mlada Boleslav, circa 600 de exemplare, producția fiind continuată cu îmbunătățirile de rigoare până în 1925.
Gama de modele L&K M a fost încadrată în clasa vehiculelor de lux. Acest automobil era propulsat de un motor cu patru cilindri, capacitatea de 4.713 cmc și o putere de 50 CP. Pe același cadru al șasiului a fost montată și varianta Knight, cu patru cilindri și 3.308 cmc, fabricată în serie mică.
Noul model L&K 100, introdus pe piață în 1923, avea un șasiu de concepție clasică și un motor SV cu patru cilindri și capacitatea de 1.771 cmc. Modelul 100 și evoluțiile ulterioare (105, 110 și 120) s-au dovedit automobile de viitor, cu o calitate deosebită, încadrate mai bine în segmentul mijlociu decât concurența reprezentată de celelalte mărci din Cehia (Praga Alfa, Tatra 11).
Schimbare majoră
Modelele modernizate 110 și 120 au apărut pe piață în 1925. Chiar și după fuziunea cu Plzen ?kodovka în 1925, modelul 110 a continuat să aibă cel mai mare succes de piață. Modelul 860 — 8 cilindri și 80 CP — a fost prezentat în 1929, cu ocazia Salonului Auto de la Praga. Prețul era ridicat pentru acea perioadă, 127.000 coroane cehe pentru limuzină și 140.000 pentru versiunea cabrio.
Modelul Skoda 1200 a consemnat o schimbare majoră. Vehiculul cu patru uși și caroserie de tablă cu forme rotunjite și un motor de 1.221 cmc, dezvoltând 36 CP, a fost produs cu începere din 1952, printre versiuni existând și o furgonetă utilitară, un break, un pick-up și o ambulanță. În 1955, Skoda 1200 Sedan a fost prevăzută cu un colector de admisie nou și un nou carburator, primind numele de cod 1201.
Prototipul unui nou model Skoda, denumit Spartak, a fost prezentat, în 1954, ca o soluție intermediară pentru un vehicul ''popular'', pentru ca un an mai târziu să fie introdus modelul Skoda 440. Motorul a fost reproiectat plecând de la propulsorul modelului 1101, noul A 440 având o capacitate de 1.089 cmc, o putere de 40 CP, cu un bloc motor din aluminiu, un nou colector de admisie și un nou carburator.
În 1957, Skoda 445 a beneficiat de instalarea unui motor mai mare, cu o capacitate de 1.221 cmc. La fabrica din Kvasinz avea să fie produsă și versiunea sportivă Skoda 450, cu acoperiș rabatabil și motor modificat cu două carburatoare și o putere de 50CP.
Prezentat publicului
După ce au primit, în 1959, o nouă punte față, cu arcuri elicoidale și amortizoare telescopice, toate autoturismele Skoda au fost prezentate ca modele noi. Skoda 440 a devenit Octavia (cel de-al optulea model aflat în construcție după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial), 445 a devenit modelul Octavia Super, iar modelul sport 450 a devenit Felicia.
În timp au mai fost lansate Octavia Touring Sport cu un motor provenit de la Felicia (50CP), iar, în 1962, Felicia Super și Octavia 1200 Touring Sport (ambele cu un motor de 55 CP). Ultimul model al gamei a fost mult apreciatul Octavia Break, acesta beneficiind de o serie de modernizări de-a lungul producției care s-a întins până în 1971.
Primul prototip al unui vehicul complet nou a fost creat încă din 1956, fiind prezentat publicului, în 1964, sub denumirea Skoda 1000 MB. De asemenea, la Mlada Boleslav a fost construită și o nouă uzină pentru producerea acestuia. Noua Skoda avea un motor în patru cilindri, răcit cu apă, o capacitate de 988 cmc, puterea de 45CP, montat în partea din spate a caroseriei. Berlina Skoda 1000 MBG și modelul cu două uși Skoda 1000 MBX au reprezentat variante ale modelului de bază.
O nouă inovație a apărut în 1969. Noul model Skoda 100/110 a reprezentat mai degrabă o modernizare a predecesorului său. Au urmat Skoda 120, apoi Skoda 105/120, Skoda 130... Gama 105/120/130 s-a încheiat în 1990. Un vehicul complet nou, Skoda Favorit, a fost prezentat în premieră mondială la Expoziția de comerț din Brno. Înfățișarea finală a modelului Favorit a fost opera legendarului designer italian Bertone. Celelalte versiuni au fost reprezentate de break-ul Forman și modelul pick-up. Motorul de bază pentru Favorit era de tip OHV, cu patru cilindri, capacitatea de 1.289 cmc și puterea de 40 și 50 kW.
Pick-up
Versiunea Favorit Forman a fost asamblată cu începere de la sfârșitul anului 1990. Producția modelului pick-up a început, în 1991, la Kvasiny.
În aprilie 1991, Skoda devine parte a concernului german Volkswagen. Skoda Felicia a reprezentat primul proiect comun, noua mașină fiind lansată în 1994.
În vara anului 1995 a fost prezentată la Brno Felicia break; în luna august a aceluiași an intra în producție versiunea utilitară Felicia pick-up, precum și alte versiuni (Vaan, Van-Plus).
În septembrie 1996, într-o uzină complet nouă, intra în fabricație Octavia Liftback, un model complet nou din clasa mijlocie (varianta break avea să fie lansată în 1998). Succesorul modelului Felicia, Skoda Fabia, a fost introdus în 1999. La început, Fabia a beneficiat de motoare de 1,4 MPI/50 kW, 1,4 16V/74 kW si 1,9 SDI/47 kW, astăzi gama de motoare fiind incomparabil mai mare.
În perioada 1997-2005 au fost produse peste 4.000 de automobile Felicia Fun, un model bazat pe varianta pick-up și destinat petrecerii timpului liber.
În 2001, Skoda își extinde programul de producție cu o a treia gama de modele; producția celui mai mare model, limuzina de lux Superb, demarează în uzina din Kvasiny.
A doua generaţie
În 2004 apare noua Skoda Octavia, în versiuni Liftback și Break (precum și cu tracțiune 4x4). În 2005 sunt lansate Skoda Octavia Combi și Combi 4x4, precum și Skoda Octavia RS, care se remarcă datorită laturii sale sportive — 200 CP și viteza maximă 240 km/h. Anul 2006 este anul lansării celei de-a patra familii de modele — Skoda Roomster. Prin inovativul sistem de scaune individuale spate Varioflex, Skoda Roomster redefinește conceptul de spațiu. Designul se distinge prin compartimentarea habitaclului în două segmente: Driving Room și Living Room.
În 2007 sunt lansate a doua generație Skoda Fabia, Gama offroad Scout — cu tracțiune 4x4, Skoda Roomster Scout — și Skoda Praktik — o utilitară ce dispune de o capacitate de transport sporită și confortul unui autoturism.
Un an mai târziu apare noua Skoda Superb, dar și noile modele Fabia și Octavia. În 2009 e lansat primul SUV — Skoda Yeti, dar și noul Superb Combi.
Noile generații Fabia, Fabia Combi și Roomster au fost lansate în primăvara anului 2010. Noua Fabia RS, lansată în același an, reprezintă vârful de lance al unei noi generații de modele Fabia, cu 180 CP, cutie automată DSG cu 7 trepte, șasiu sport. Modelul este disponibil, pentru prima dată, și în varianta Combi.