Clujul va avea o linie de tramvai în valoare de 38 de milioane de euro. Contractul de finanţare, în cadrul polului de dezvoltare urbană, a fost semnat, ieri, la Primăria Cluj Napoca, de către ministrul Dezvoltării Elena Udrea şi primarul Sorin Apostu.
La semnarea actelor a participat şi premierul Emil Boc. Prin desemnarea oraşului ca pol de dezvoltare urbană, acesta poate beneficia de investiţii din partea Uniunii Europene în valoare de 82 de milioane de euro. Linia de tramvai dată în folosinţă în anul 1986 de către regimul comunist, a fost construită pentru a asigura legătura între cartierele muncitoreşti ale oraşului şi platforma industrială a Clujului unde lucrau peste 25.000 de oameni. După revoluţie, linia de tramvai principală a oraşului a devenit linia 101 care asigură legătura între staţia CFR şi cartierul Mănăştur, unde locuiesc aperoximativ 100.000 de oameni. Legătura dintre gară şi zona industrială a decăzut în mod constant, printre puţinii călători fiind cei care locuiesc în cartierul Iris şi studenţii care învaţă la Facultăţii de Mecanică din cadrul Universităţii Tehnice din Cluj Napoca. Calvar pentru clujeni Din cauza faptului că de la inaugurare şi până în prezent nu a existat un program de modernizare a liniei de tramvai, lungă de 25.5 km, fiecare trecere a tramvaiului prin anumite zone a oraşului reprezintă un adevărat calvar pentru locuitori. De exemplu, clujenii care locuiesc pe strada Horea, o arteră principală a oraşului, se plâng de faptul că de fiecare dată când trece tramvaiul au impresia că trec printr-un cutremur. "Când trece un tramvai se mişcă mobila prin casă. Calvarul ăsta durează de mai bine de 20 de ani", se plânge Ana Matei, o clujeancă care locuieşte în zonă. În afara proiectului modernizării linieid e tramvai, va fi modernizat Parcul central al oraşului şi se va introduce un sistem de ticketing pentru transportul în comun. Transport modern Primarul Clujului, Sorin Apostu, a declarat că, prin modernizarea liniilor de tramvai, proiect estimat la aproximativ 38 milioane de euro, din care doar doi la sută sunt asiguraţi de municipalitatea clujeană, restul fiind finanţaţi din fonduri europene, Clujul va avea un transport modern, demn de marile oraşe ale Europei. "Ne bucurăm pentru că am reuşit să semnăm contractul deoarece a fost un obiectiv important pentru oraşul nostru întrucât existenţa zonei metropolitane şi atragerea investitorilor a creat nevoia de o circulaţie mai rapidă. Singura soluţie este tramvaiul modern, care poate circula foarte rapid, şi poate să creeze o legătură foarte rapidă între gara oraşului şi cartiere", a precizat primarul. După semnarea documentelor privind finanţarea investiţiei, în următoarele 35 de zile va fi organizată o licitaţie publică pentru desemnarea firmei care va moderniza linia de tramvai. "Vom lucra pe tronsoane, prima dată dinspre cartierul Mănăştur spre gară. Lucrările ar trebui să se deruleze în maxim doi ani de zile", a mai spus Apostu.
- Trosnon1: Mănăştur - Piaţa Gării - lungime 11.4 km - cost 76.8 milioane lei
- Tronson 2: Piaţa Gării - Bulevardul Muncii (fosta zonă industrială a Clujului) - lungime 14.1 km - cost 86.2 milioane lei