Testele fals-pozitive la DrugTest. Cum își pot păstra șoferii permisul
- Ionel Sclavone
- 14 decembrie 2023, 06:05
Testarea împotriva consumului de alcool și de droguri este obligatorie pentru șoferii care circulă pe drumurile publice, la cererea polițiștilor. Pe de altă parte, este cunoscut faptul că aparatele de testare DrugTest dau erori în foarte multe situații. Legea impune, însă, autorităților să suspende permisele chiar și în cazul testelor fals-pozitve, până la infirmarea rezultatelor de laboratoarele de medicină legale.
Șoferii pot avea probleme legale, din cauza erorilor la testarea cu aparatele DrugTest, chiar dacă nu au consumat substanțe interzise. Există numeroase cazuri de teste fals-pozitive care au fost infirmate de analizele bilogice realizate de Medicina Legală. Doar că până ce ies aceste rezultate, șoferul își pierde dreptul de a conduce. Iar aceasta poate fi o mare problemă, mai ales dacă este profesionist.
Șoferii și testele fals-pozitive
Testele DrugTest reprezintă o adevărată loterie pentru conducătorii auto de pe șosele. Chiar dacă nu au consumat substanțe interzise, dacă testul este pozitiv, șoferii își pierd permisul de conducere. Ei trebuie să aștepte rezultatele analizelor pentru probele biologice, ce pot dura până la un an. În acest timp, îmsă nu au dreptul să mai conducă și, în plus, se aleg cu un dosar penal.
Legea rutieră are grave lacune din acest punct de vedere. Mai mult, de teama proceselor în justiție, Inspectoratele de Poliție refuză să prezinte statistici legate de testele fals-pozitive, deși sunt informații publice.
Neoficial, conform unor analize jurnalistice, Brăila conduce în topul județelor în care au fost infirmate cele mai multe teste cu aparatul DrugTest. Urmează Olt, cu aproape 50% rezultate fals pozitive, Covasna, cu 41% și Tulcea cu 32%. Un lucru de natură să îngrijoreze șoferii.
Rezultatele greșite se datorează aparatelor de slabă calitate care au intrat în dotarea Poliției Române, dar și a dezinteresului manifestat față de problema drogurilor la volan. Să nu uităm că autoritățile „au descoperit” problema pe care o reprezintă drogurile abia în această vară după accidentul de la 2 Mai.
Trucuri pentru a evita rezultatele fals-pozitive
În aceste condiții, în care aparatele sunt proaste, iar legea nu-i ajută, șoferii au la dispoziție un truc pentru a-și păstra permisul de conducere. Acest lucru este posibil până la momentul în care vor primi rezultatele testelor biologice de la IML.
Liderul sindicatului Europol, Cosmin Andreica, a dezvăluit trucul la care pot apela șoferii pentru a evita un test fals-pozitiv la aparatul DrugTest. El a precizat că cele 120 de aparate DrugTest din dotarea poliției rutiere au o incidență mare de rezultate fals-pozitive. El a arătat ce pot face șoferii pentru a evita situațiile neplăcute.
„În momentul în care avem astfel de situații, recoltarea de probe biologice este esențială. Iar conducătorul auto poate solicita să nu fie testat preliminar, ci să-i fie recoltate probe biologice. Înainte de recoltarea probelor, el parcurge un test clinic pe care medicul specialist de la Unitatea de Primiri Urgențe îl realizează. Dacă medicul constată că nu se află sub efectul unor substanțe psihoactive, chiar dacă i se recoltează probe biologice, el va putea conduce până la primirea rezultatelor biologice”, a explicat Cosmin Andreica.
Șoferii pot refuza testarea cu DrugTest
Legea permite șoferilor să refuze testarea cu aparatul DrugTest și să solicite doar recoltarea probelor biologice, pentru analize, susține Cosmin Andreica.
„Legea permite unui conducător auto să refuze testarea preliminară atât cu etilotestul cât și cu DrugTest-ul. Iar medicul specialist poate solicita, în baza acelui test clinic, suspendarea dreptului de a conduce până la 24 de ore. Ulterior, însă, conducătorul auto poate șofa, în continuare, până la rezultatul probelor biologice”, a mai spus liderul sindicatului Europol, conform Antena 3.
De altfel, din cauza numărului mare de erori, mulți polițiști au refuzat să folosească aparatele DrugTest, spune Cosmin Andreica. Legea a introdus acea responsabilitate în sarcina medicului specialist care poate să aprecieze dacă șoferii testați mai pot conduce.