Podul de la Voila, intens tranzitat de trupe NATO, riscă să se prăbușească. Lucrările de reconstrucție, blocate de peste un an. Scandal pe bani și acuzații la adresa Hidroelectrica

Podul de la Voila, intens tranzitat de trupe NATO, riscă să se prăbușească. Lucrările de reconstrucție, blocate de peste un an. Scandal pe bani și acuzații la adresa Hidroelectrica Sursă: Bună Ziua Brașov

Podul din comuna Voila, județul Brașov, intens tranzitat în această perioadă de către trupele militare NATO, conducând spre Poligonul de la Cincu, riscă să se prăbușească. Lucrarea ar fi trebuit demolată și reconstruită de peste un an de zile, prin intermediul unui proiect investițional al Consiliului Județean (CJ) Brașov, finanțat în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală. Compania Hidroelectrica, însă, nu acceptă nicio variantă de distrugere a vechiului pod.

Blindatele grele NATO ar putea să nu mai ajungă la Poligonul de la Cincu din cauza unui vechi pod din comuna Voila, de nici o sută de metri, care ar fi trebuit să fie reconstruit de peste un an de zile. Acest lucru nu s-a mai întâmplat, deși Ministerul Apărării a cerut urgentarea construcției, astfel încât, în prezent, lucrarea riscă să se prăbușească din cauza greutății.

Primarul comunei Voila, Gheorghe Osalciuc, a explicat că podul a fost construit pentru a asigura traficul ușor astfel încât, în cazul unei mase de 60 de tone, nimeni nu poate oferi garanții că lucrarea ar putea să rămână în picioare.

Trupele NATO, fără acces la Poligonul de la Cincu

Din cauza pericolului pe care îl reprezintă și a rolului pe care îl joacă în cazul unui conflict militar, Ministerul Apărării a cerut grăbirea procedurilor și construirea unui pod nou cu o garanție de 95 de ani, valoarea lucrărilor fiind de 15,6 milioane de lei.

Ne puteți urmări și pe Google News

Proiectul a fost finanțat în cadrul etapei a II-a a Programului Naţional de Dezvoltare Locală. După organizarea a nu mai puțin de trei proceduri de achiziție de către administrația județeană, pe 25 septembrie 2019, 5 noiembrie 2019, respectiv 19 decembrie 2019, toate fiind anulate din lipsa de competitori, abia la a patra licitație, de pe data de 5 iunie 2020, s-au înscris doi operatori care au câștigat contractul.

Astfel, CJ Brașov a atribuit contractul de construcție a noului pod de la Voila unei asocieri de firme, mai exact asocierii SC Con-A SRL – SC Con-A Operations SRL – SC Drum Inserv SRL, care la finele lunii ianuarie 2021, odată cu preluarea amplasamentului, a început să pregătească lucrările de construcție.

Valoarea totală a contractului pentru execuția proiectului „Pod peste râul Olt pe DJ 105 la km 0+660, în localitatea Voila” este de 15.656.698,36 lei, din care 14.422.685,20 lei reprezintă bani accesați prin intermediul PNDL, iar diferența de 1.234.013,16 lei bani asigurați din bugetul județean.

Probleme cu banii și acuzații la adresa Hidroelectrica

Durata de realizare a contractului este, în mod normal, de 28 de luni, încă constructorul şi-a propus să termine lucrările de construcție la noul pod de importanță strategică și care reprezintă principala cale de acces între Gara Voila și Poligonul NATO de la Cincu până pe data de 31 decembrie 2021.

Numai că acest lucru nu s-a mai materializat, în ciuda faptului că toată structura metalică pentru podul nou a fost deja realizată încă din anul 2021 și recepționată în apropierea șantierului. Conducerea direcției de drumuri subordonată administrației județene acuză acum că Hidroelectrica nu este de acord cu nicio modalitate de a dărâma vechiul pod (implozie sau piconare) pentru a putea începe construcția celui nou.

„Avizul de la Hidroelectrica presupune că nu avem voie să facem niciun fel de lucrare în albie, deci nu avem voie să afectăm deloc acel canal de fugă al barajului de care fac vorbire”, a declarat Mihai Pascu, director executiv Direcția drumuri județene și servicii publice, CJ Brașov, pentru Știrile TVR.

Pe de altă parte, un reprezentant al constructorului, Daniela Ilie, a acuzat că, de fapt, există probleme privind plata lucrărilor. Deși structura metalică a fost recepționată, ea nu ar fi fost plătită, potrivit sursei citate.