Consumatorii casnici de electricitate care nu semnează un contract cu un furnizor de pe piața concurențială vor plăti prețuri cu 15 – 20% mai mari, în funcție de zonă și de tarifele de distribuție. Informația a fost confirmată de vicepreşedintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege, potrivit căruia în această situație sunt în jur de 6 milioane de consumatori.

„Situația stă în felul următor: cei care până la sfârşitul anului 2020 nu au semnat un contract în piaţa concurenţială, deci cei 6 milioane, dacă nu fac nimic şi nu semnează un contract concurenţial cu unul din furnizorii din piaţă sau chiar cu furnizorul lor actual, ei îşi continuă relaţia contractuală cu furnizorul cu care avut contract în baza aceluiaşi contract pe care îl au, care este un contract cadru, contract reglementat aprobat de ANRE. Diferenţa este că dispărând preţul reglementat, ei, începând cu 1 ianuarie, sunt încadraţi la preţ de serviciu universal, care, aşa cum aţi spus foarte bine la început, înseamnă o creştere de preţ. Creşterea aceasta diferă în funcţie şi de zonă, şi de distribuţie, şi de tarifele de distribuţie din fiecare zonă, poate să fie între 15 sau chiar 20%”, a precizat vicepreședintele ANRE.

Potrivit spuselor sale, la finalul anului trecut, odată cu liberalizarea pieței de energie electrică, din cei 8,5 clienţi casnici de energie electrică doar ceva mai mult de 2 milioane erau în piaţa concurenţială. Restul, în jur de 6 milioane au rămas în piața reglementată. Aceștia pot opta în continuare pentru un furnizor de pe piața concurențială, iar dacă o fac până la finalul lunii ianuarie vor plăti prețul din oferta pe care o semnează.

„Noi, încă din luna decembrie, am dat o facilitate, am obligat furnizorii de ultimă instanţă, cei care au în portofolii aceşti clienţi reglementaţi, cei şase milioane, să permită clienţilor care optează pentru o ofertă concurenţială până la sfârşitul lunii ianuarie, să aplice acel preţ din oferta concurenţială de la 1 ianuarie. Deci, momentan, cei care până la sfârşitul lunii ianuarie optează pentru o ofertă concurenţială vor beneficia de acest preţ de la 1 ianuarie, practic nu li se va aplica serviciul standard sau, dacă li se va aplica, în timp diferenţa se va returna”, a explicat vicepreședintele ANRE.

Termenul ar putea fi extins

Zoltan Nagy-Bege a mai spus că în acest moment este în discuție propunerea ca termenul să fie extins până la finalul lunii martie.

„Momentan, acest proiect de modificare a termenului este în dezbatere publică, aşteptăm propuneri până la 14 ianuarie, urmând ca pe 15 ianuarie, adică vinerea viitoare, să fie discutată această propunere de modificare în Comitetul de reglementare, care cred că este o măsură care vine în sprijinul consumatorilor. Dacă se va lua această decizie sau nu, încă nu pot să vă spun, deocamdată este o propunere şi văd, din păcate, că sunt destul de multe voci critice care contestă această măsură, deşi evident că este în favoarea celor şase milioane de consumatori”, a mai spus reprezentantul ANRE.

Comparatorul de tarife de pe site-ul ANRE

Zoltan Nagy-Bege a subliniat că în ciuda disconfortului pe care îl presupune schimbarea unui furnizor de energie electrică, este în avantajul consumatorilor să opteze pentru un contract concurențial deoarece acesta aduce mai multe beneficii, între care și un tarif mai mic. El a precizat că există și posibilitatea încheierii unor contracte online, direct pe site-urile furnizorilor.

Vicepreședintele ANRE a mai recomandat consumatorilor să apeleze la comparatorul de prețuri de pe site-ul instituției, prin intermediul căruia pot identifica cele mai convenabile oferte de prețuri și de abonament, atât pentru furnizorii de energie electrică, cât și pentru cei de gaze naturale.

„Şi ce aş mai sfătui consumatorii, cei care, bineînţeles, au posibilitatea să utilizeze comparatorul de preţ de pe site-ul Autorităţii – site-ul Autorităţii este anre.ro, unde avem un comparator de preţ atât pentru energie electrică, cât şi pentru gaze naturale – care poate să fie un mijloc de pornire în acest proces foarte util. Şi încă un lucru: de mâine încercăm să pornim un call center special dedicat pentru liberalizare, vom comunica în cursul zilei de azi sau cel târziu mâine numerele la care putem fi sunaţi, unde colegii mei sunt pregătiţi să dea sfaturi şi îndrumări în privinţa acestui proces de schimbare a furnizorului”, a anunțat Zoltan Nagy-Bege.