INTERVIURILE 2+1. Lucian Diniţă: "O să ajungem ca, în loc de case, să construim cimitire!"

INTERVIURILE 2+1. Lucian Diniţă: "O să ajungem ca, în loc de case, să construim cimitire!"

Şeful Poliţiei Rutiere spune că degringolada societăţii din ultima perioadă a dus la tragedii pe şosele: 100 de morţi pe lună în accidente

Comisarul-şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei de Poliţie Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, face o analiză a cauzelor creşterii numărului accidentelor rutiere. Inconştienţa la volan, agresivitate, lipsa de educaţie rutieră, grijile omului de zi cu zi şi, mai nou, drogurile au dus la o explozie a numărului de accidente . Evenimentul zilei: De ce a crescut în ultimul timp numărul accidentelor rutiere şi al victimelor? Lucian Diniţă: Din anul 2009 şi până la jumătatea acestui an, România a înregistrat progrese remarcabile. Mă refer la reduceri masive în ceea ce înseamnă accidente rutiere, morţi în accidente rutiere şi persoane rănite grav. 2011 a însemnat un -15%, ceea ce este unic în UE, în ultimii 50 de ani. Pentru aceste rezultate ţara noastră chiar a fost dată ca exemplu în ultimul buletin informativ al Uniunii Europene. Minus 15% accidente sau morţi? Vorbim de persoane decedate în accidente rutiere. Ţinând cont de obiectivul european de reducere cu 50% a persoanelor decedate în deceniul 2011-2020, iată că România a început cu dreptul. Practic, această scădere nu mai este întâlnită în niciun alt stat. Şi anul acesta? Ceea ce s-a întâmplat în ultima perioadă ne-a pus foarte tare pe gânduri. Vorbim de lunile august, septembrie şi jumătatea lui octombrie, când s-a constatat o degradare lentă, dar cât se poate de eficace, a ceea ce înseamnă disciplina rutieră. Nu s-a mai ţinut cont de regulile de circulaţie, s-au înmulţit cazurile de conducere a autovehiculelor cu viteză excesivă şi de acolo până la accident nu a mai fost decât un pas. În primele zece luni ale anului avem 7.862 de accidente, adică mai mult cu 0,37% faţă de anul trecut. Avem 1.699 de morţi, adică un plus de 0,77%. Răniţii grav sunt 7.472, adică plus 0,51% faţă de perioada de referinţă din anul trecut. În lunile de care spuneţi, câţi morţi şi câţi răniţi grav aveţi? Mi-aduc aminte, statistic, că în două luni am înregistrat în jur de 200 de morţi, ceea ce este enorm. Violenţa accidentelor este uriaşă. Nu mai ai răniţi grav, acum ai direct morţi! În ritmul acesta o să ajungem ca, în loc de case, blocuri, să construim cimitire! Deci au fost lunile negre… Poate pe undeva, da. Au fost zile negre. Au fost zile izolate, nu la rând. Mai ales week- endurile, până dumnică noaptea, ne-au dat mari probleme. A coincis cu închiderea sezonului estival şi cu începerea şcolilor. Pe lângă acestea, pur şi simplu este vorba şi de inconştienţă dusă la extrem. Care sunt cauzele creşterii numărului accidentelor? Viteza excesivă sau neadaptată şi traversările neregulamentare. În două zile am avut 16 accidente mortale, pe motiv de traversare neregulamentară. Este practic un comportament care, undeva, în spate, are tot inconştienţa de care vorbeam. Nu poate fi calificat altfel decât inconştient un individ care conduce cu 140 km/h, pe o ploaie torenţială, fără să ţină cont de fenomenul de acvaplanare. Problema este educaţia rutieră a românilor, violenţa de care dau dovadă în trafic, agresivitate în conducere, indiferent ce conduc, că-i motocicletă, moped, autoturism, autotren, autocar... Şi, nu în ultimul rând, inconştienţă. Toate astea, în marea lor majoritate, sunt coroborate cu consumul de alcool. Clar! "Avem două variante. Unu: să ne exterminăm singuri! Doi: să începem să ne gândim în a ne proteja! În nici un caz nu trebuie să mergem pe ideea «Şi ce dacă?»." LUCIAN DINIŢĂ, director Direcţia Poliţiei Rutiere Şoferi băuţi şi drogaţi cu etnobotanice Alcoolul? În cvasi majoritatea lor, autorii accidentelor rutiere au diferite grade de alcoolemie. De la un minim de 0,12 ajungând chiar şi la 1,2 mg/l în aerul expirat. Asta înseamnă aproape 2- 2,50 în sânge. La 3 intri în comă. Dacă şoferul român ar avea voie să conducă după ce a băut un pahar? La nivel de organizaţie macro, regulile de convieţuire le face societatea. Dacă societatea românească va dori aşa ceva, plecând de la exemplele pe care vi le dau eu, cred că avem două variante: ori să ne exterminăm singuri, ori să începem să ne gândim în a ne proteja. În niciun caz să nu mergem pe ideea "Şi ce dacă?". După exemplul României, de toleranţă zero-alcool, au început să ne urmeze şi Suedia, şi Olanda, şi Portugalia, şi Spania. Şoferi drogaţi aţi depistat? În 2009, am avut două cazuri. În 2010, am avut 12. În 2011, am avut 16 şi în 2012, în nouă luni, avem 41 de cazuri. Nu neapărat droguri, ci substanţe psihotrope, etnobotanice. Acestea s-au soldat cu morţi? Nu, vorbim de accidente. Dar ce denotă această creştere? O societate în degringoladă totală!? De ce societatea românească a ştiut - în 2009, 2010, 2011 - să se caleze, să fie partener cu noi? Acum s-a transformat şi a renunţat la implicarea în reducerea accidentelor. Dar mass-media v-a sprijinit? Trei ani la rând am avut sprijinul media, dar în acest an s-a limitat la a prezenta accidentele, fără a mai avea obiectivul de a educa şi de a le preveni. Au prezentat carnagii numai din dragul de a arăta ceva senzaţional. Presa scrisă a fost mai receptivă, cea audio a fost complet dezinteresată. Alte evenimente? Nu putem să nu punem la socoteală aceste trei rânduri de campanie şi alegeri, referendum. Mai sunt manifestările culturale care au dus la închideri de străzi. Ce înseamnă asta pentru poliţişti? Prezenţa agenţilor în teren, cu efective mărite de fiecare dată. N-ai cum să-i ai pe stradă pe toţi, decât dacă ai ca spaniolii, vreo 8.000 şi ceva de oameni. Noi la ce nivel am rămas? În Bucureşti am 400 de agenţi şi 450 de străzi numai în zona centrală. Ar însemna să acţionezi cu ei 24 din 24 de ore. Păi ei nu mai au casă?! Nimeni nu se gândeşte... "Puţini poliţişti au reuşit să mănânce din pensie mai mult de doi ani, pentru că uzura fi zică şi psihică este dusă la maximum." LUCIAN DINIŢĂ, şeful Poliţiei Rutiere "O societate în degringoladă" De ce nu mai e societatea la fel de implicată? Eu cred că starea socială a creat toată această situaţie. Vezi pe străzi oameni care sunt deja mult prea procupaţi de ziua de mâine, procupări care le distrag atenţia de la şofat. Ai nevoie de doar o secundă de neatenţie, întrun moment cheie. Spuneţi că viaţa grea pe care o duc românii e o cauză a creşterii numărului de accidente? Ceea ce-l frământă pe fiecare român în parte creează o anumită stare. Conducerea unui autovehicul implică obligatoriu atenţie şi concentrare. Îţi este de-ajuns un moment ca tu să devii victimă sau să provoci o victimă. A frapat violenţa accidentelor. Există o legătură cu faptul că anul acesta a fost unul de frământări sociale, iată, cu trei rânduri de alegeri, cu multe alte manifestări? Dintr-un întreg, o bucăţică mică este şi problematica legată de manifestările sociale. În cea mai mare parte a lor, accidentele au fost generate de inconştienţă şi într-un procent mic, de fatalitate. Fiecare accident are la origini o încălcare de regulă. Vă dau un exemplu: neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers. Ori loveşti un biciclist, ori vine un motociclist sau o maşină care te loveşte din spate. Nerespectarea regulilor de trecere la nivel cu calea ferată. În Braşov, am avut un accident între un tren şiun moped. Din fericire, cei doi pasageri au scăpat. La anchetă, au declarat cu o nonşalanţă dezarmantă: "N-am văzut trenul!". CITIŢI ŞI:

  • PREŢUL MORŢII. 880.000 de euro pentru fiecare român UCIS PE ŞOSELE. Vezi ce SUMĂ COLOSALĂ pierde statul!
  • Adio, scuterişti fără permis!
  • MĂSURI DURE. Moartea japonezei a mobilizat autorităţile împotriva taxiurilor "pirat"
  • Un NOU SCANDAL? Diplomat RUS, CERCETAT pentru că a refuzat să sufle în fiolă
  • ATENŢIE, ŞOFERI! Poliţia Rutieră scoate în trafic toate radarele
  • CONTROALE NEOBIŞNUITE: Şoferii salvărilor care foloseau girofarul fără motiv, amendaţi

Ne puteți urmări și pe Google News