Automobile Bavaria, reprezentantul BMW in Romania, a organizat la Poiana Brasov un test cu noua gama de automobile dotate cu sistemul 4x4 inteligent xDrive.
Aceasta evolutie tehnologica scoate automobilele BMW din zona exclusiva a aventurii si le duce intr-o zona a sigurantei si a unui sofat asistat electronic. Ceea ce au facut inginerii companiei germane este demn de admirat. Pe langa dezvoltarea unor motorizari de top, propun publicului o tehnologie care transforma un sofer mediu intr-un pilot excelent.
xDrive este tehnologia inteligenta din dotarea modelelor BMW cu tractiune integrala capabila sa varieze continuu distributia puterii. In doar cateva fractiuni de secunda, cuplul este alocat spre puntea din fata sau cea din spate a automobilului, dupa cum o dicteaza conditiile de drum.
Sofatul, o treaba simpla si eficienta Am testat in zona inzapezita de la baza partiei din Poiana Brasov un BMW 330 xd, dotat cu sistemele xDrive si DSC (Control Dinamic al Stabilitatii). Cu ele activate, masina nu mai derapa, se puteau lua viraje in regim de viteza, iar condusul devenea o chestiune simpla, eficienta si placuta.
xDrive transforma BMW-ul in mai mult decat o masina. Senzatia e ca te afli la volanul unui robot, dotat cu o cutie de viteza automata, iar singura preocupare a pilotului este aceea de a tine volanul, de a apasa acceleratia si de a se uita pe hartile sistemului de navigatie. xDrive se ocupa de drum.
Acest sistem alege daca tractiunea se face numai pe rotile din spate, numai pe rotile din fata sau intra in regim integral. Totul se desfasoara automat, in functie de calitatea carosabilului. In conditiile in care o roata se invarte mai repede decat celelalte, aceasta poate fi franata individual.
Cand drumul este uscat, puterea este transmisa catre puntea din spate. Atunci cand sistemul detecteaza zapada, puterea va fi transmisa rotilor din fata pentru a mentine o tractiune ideala. Daca soseaua este uda, sistemul repartizeaza tractiunea, favorizand rotile cu cea mai buna aderenta.
SISTEMUL DSC Cinci functii de asistare a soferului > Controlul pornirii din panta;
> Pretensionarea la franare - automobilul incepe sa franeze din momentul in care soferul ridica piciorul de pe acceleratie;
> Cresterea eficientei franelor pe carosabil umed;
> Sistem de compensare a franarii - eficienta ramane constanta chiar daca franele sunt supraincalzite;
> Reducerea efectului de soc in momentul unei franari bruste.
Cel mai ieftin BMW dotat cu tractiune integrala costa peste 30.000 de euro Organizatorii evenimentului gazduit de Poiana Brasov au amenajat un poligon de testare a masinilor compus dintr-o rampa fixa, una mobila si o denivelare artificiala pentru obtinerea unghiului de inclinare maxima a automobilului (20 de grade).
Sapte modele cu tehnologie xDrive Pentru teste au fost oferite urmatoarele modele: 325 xi, 330 xi si 330 xd, de la Seria 3, 525 xi, 530 xi si 530 xd, de la Seria 5, si BMW X3. Singura problema a acestor masinarii speciale ramane pretul. Cel mai accesibil model dotat cu sistemul xDrive este SUV-ul X3. Motorizarea de 2.0 litri, diesel, costa 31.000 de euro CIP, aproape 37.000 de euro cu TVA.
Desi la prima vedere ar putea parea un pret destul de piperat pentru posibilitatile cumparatorilor din Romania, tehnologia inmagazinata de automobil, siguranta si manevrabilitatea fac ca raportul calitate-pret sa nu fie dezechilibrat.