Honda si-a propus sa controleze piata auto "alternativa".
Alaturi de cel mai accesibil model hibrid, Civic, producatorul japonez construieste un prototip cu ambitii sportive care nu emite deloc noxe: FCX Dupa o perioada lunga de tatonare a segmentului „hibrizi”, in care poseda vehiculul cel mai accesibil, constructorul japonez Honda a hotarat sa ridice stacheta cu modelul botezat temporar FCX, pe inca extrem de rarefiata piata a „emisiilor zero”.
Honda FCX, propulsata de motoare electrice alimentate de pile de combustie cu hidrogen, urmeaza a fi lansata anul viitor, cu un design mai futurist si mai sportiv decat primele astfel de masini experimentale (FCX V1 si V2) ale companiei, construite si testate incepand cu 1999.
Inapoi in viitor
Istoria vehiculelor nepoluante incepe mai devreme decat crede multa lume - prima masina electrica a fost construita in 1839 -, dar aparitia motorului cu ardere interna, combinata cu abundenta derivatelor din petrol, a strivit orice competitie. Dominatia absoluta a acestui tip de motor, timp de peste un secol, a descurajat si incetinit dramatic dezvoltarea de alternative.
In prezent, cand petrolul este din ce in ce mai scump, iar poluarea o problema tot mai presanta, propulsiile alternative (vechi si noi) se lupta sa se impuna pe o piata peste care motorul cu combustie interna este inca rege.
Motorul clasic, mai putin poluant
Suprematia acestuia este insa in declin, in conditiile in care, potrivit unor estimari conservatoare, pana in 2020 vom avea peste 1 miliard de vehicule pe soselele planetei, respectiv un impact semnificativ asupra incalzirii globale. Si asta in pofida faptului ca nu mijloacele de transport sunt cel mai important factor de poluare - primele doua locuri revin agriculturii si industriei energetice.
De asemenea, motoarele de astazi sunt mult mai putin poluante decat cele din trecutul nu foarte indepartat - spre exemplu, ar fi nevoie de 200 de Ford Fiesta pentru a produce aceeasi cantitate de dioxid de carbon cat o singura masina de acelasi tip din 1976, cand a fost lansat respectivul model.
Biodieselul, o solutie curata
Motorul cu ardere interna mai are un as in maneca, reprezentat de varianta sa diesel, care are marele avantaj ca poate sa functioneze cu combustibili alternativi, „ecologici”, cunoscuti si drept biocombustibili.
Mai multi constructori importanti, precum Saab, Volvo, Ford si Opel produc vehicule care ruleaza cu biocombustibili. Guvernul suedez a fost atat de impresionat de aceasta solutie incat a fixat obiectivul ca 25% din toate statiile de realimentare sa vanda biocombustibili, pana in 2008. Insasi Comisia Europeana incurajeaza utilizarea bioetanolului. Cu toate astea, solutia cea mai de succes pe piata mondiala e cea a vehiculelor hibride - care au atat motoare clasice, cat si electrice.
Civic Hybrid, cel mai ieftin
Vehiculele hibride, ca si alternativele mai „curate” reprezentate de pilele de combustie sau motoarele cu hidrogen, au de depasit handicapul major al pretului, aflat actualmente mult dincolo de posibilitatile cumparatorului obisnuit. Cea mai ieftina masina hibrida existenta este Honda Civic Hybrid, care costa aproape 25.000 de euro varianta de baza.
Prius, cel mai bine vandut
In topul vanzarilor se situeaza Toyota Prius, cu peste 600.000 de unitati comercializate de la lansare, in 1998. Anul viitor, aniversar pentru temerarul concept, Toyota va lansa un nou model Prius, care va fi inca mai eficient decat actuala generatie, conceputa in 2004.
Perspectiva
Trei tehnologii pentru viitorul industriei auto
Propulsia electrica, cea cu hidrogen si cea cu pile de combustie, toate aproape complet nepoluante in sine, se lovesc de un alt obstacol important, reprezentat de infrastructura. Exponenti ai celor trei tehnologii ar fi Tesla Roadster (Statele Unite ale Americii; 76.000 de euro), BMW Hydrogen 7 (Germania) si Honda FCX (Japonia).
Doar supermasina Tesla Roadster poate fi cumparata in prezent, dar la un pret prohibitiv si numai in anumite parti din Statele Unite ale Americii.