Escrocherii la un call center din Rusia. Peste 100.000 de persoane din 50 de țări au fost înșelate
- Raluca Dan
- 9 decembrie 2024, 19:28
Serviciul Federal de Securitate al Rusiei (FSB) a transmis luni că a percheziționat un call center care a înșelat peste 100.000 de persoane din 50 de țări, inclusiv Uniunea Europeană. FSB a susținut că centrul de apeluri făcea parte dintr-o rețea internațională condusă de David Kezerashvili, fostul ministru georgian al apărării.
FSB: „Veniturile din activitățile sale ilegale ajungeau la 1 milion de dolari pe zi”
FSB a declarat luni că a percheziționat un call center care a înșelat peste 100.000 de persoane din 50 de țări, inclusiv Uniunea Europeană.
O înregistrare video postată de agenția de informații a arătat agenți mascați luând cu asalt o clădire de birouri, adunând angajați de diferite etnii și examinând computerele și serverele de la call center.
„Centrele de apel făceau parte dintr-o rețea internațională de crimă organizată implicată în fraude masive împotriva cetățenilor din UE, Regatul Unit, Canada, Brazilia, India, Japonia și alții, sub pretextul unor tranzacții de investiții”, a declarat FSB. „Veniturile din activitățile sale ilegale ajungeau la 1 milion de dolari pe zi”.
Centrul de apeluri, folosite în interesul fostului ministru georgian al apărării
FSB a susținut că centrul de apeluri făcea parte dintr-o rețea internațională care „opera în interesul” fostului ministru georgian al apărării David Kezerashvili, identificat ca fondator al unei companii numite Milton Group și despre care se spune că se ascunde la Londra.
Serviciul Federal de Securitate al Rusiei a declarat că a arestat 11 manageri și angajați, inclusiv un cetățean israelian-ucrainean identificat prin J. D. Keselman și despre care se spune că ar fi unul dintre șefii companiei.
De asemenea, a fost emis un mandat de arestare pentru un cetățean israelian-georgian identificat prin numele de familie Todua și inițiala D, care ar fi celălalt director al companiei.
David Todua gestiona plățile online de la distanță
Rețeaua globală de jurnaliști de investigație OCCRP a publicat un raport privind biroul din Kiev al Milton Group în 2020, pe baza probelor furnizate de un denunțător.
Raportul l-a identificat pe David Todua ca proprietar al companiei Naspay, cu sediul în Cipru, care ar fi gestionat multe dintre plățile online cu cardul de credit ale Milton Group.
De asemenea, l-a numit pe Jacob Keselman în calitate de CEO al Milton Group, afirmând că acesta s-a identificat pe Instagram drept „Lupul din Kiev”, făcând referire la un personaj din superproducția hollywoodiană „Lupul de pe Wall Street”.
Victimele și-au pierdut banii deoarece „nu înțeleg” cum funcționează piața
OCCRP a declarat la acea vreme că Keselman a negat că Milton Group ar fi fraudat pe cineva, susținând că clienții săi au pierdut bani deoarece „nu înțeleg” mărcile de investiții și forex. Todua a negat că ar avea legături cu Milton Group, a declarat OCCRP.
Autoritățile ruse au emis un mandat de arestare pe numele fostului ministru georgian al apărării Kezerashvili, a anunțat presa luna trecută. O instanță din Moscova ar fi ordonat arestarea sa în contumacie pentru acuzații de fraudă cam în aceeași perioadă.
Kezerashvili, partenerul de afaceri al lui Todua
OCCRP a raportat în 2020 că Kezerashvili a declarat într-un e-mail că nu a auzit niciodată de Milton Group, dar a confirmat că a fost un partener de afaceri al lui Todua.
În declarația de luni, FSB a susținut că centrul de apeluri percheziționat a fost, de asemenea, instruit de serviciul de securitate ucrainean SBU în 2022 să trimită avertismente frauduloase privind acte teroriste la Moscova, Kursk, Briansk și Belgorod în plină invazie a Rusiei în Ucraina.
FSB a declarat că cele 11 persoane arestate în timpul raidului asupra centrului de apeluri sunt acuzate de organizarea unui grup infracțional, amenințare falsă de terorism și fraudă la scară largă, conform Themoscowtimes.com