Infracţiunile din sistem sunt comise de ambele părţi, astfel că şi asigurătorii au parte de persoane care încearcă să-i înşele.
- La nivelul lui 2008, daunele plătite atât pentru Casco, cât şi pentru răspundere civilă auto au crescut în medie cu 47%, faţă de 2007.
- Totodată şi nivelul sumelor de despăgubiri frauduloase s-a mărit. Astfel că anul trecut 2% din valoarea daunelor pentru depăgubiri au reprezentat fraude, în timp ce în 2007 procentul acestora era de 1,5%, arată estimările companiilor din piaţă.
Reprezentanţii Generali Asigurări au făcut primul pas în dezvăluirea unei tentative de fraudă venită chiar din partea unui fost reprezentant al autorităţilor publice. „Totul a început cu posesorul unui BMW, M. G., fost angajat al auto rităţilor publice, care a venit la noi cu un dosar de daune în care solicita suma de 8.000 de euro. Acesta a venit la dosar cu chitanţele de reparaţii completate de un anumit service”, ne-a declarat Mădălin Roşu, seful Serviciului de management al daunelor de la Generali Asigurări. Potrvit păgubitului, un Citroën l-a lovit din spate, proiectându-i maşina într- un gard, susţinând astfel avarii atât în faţă, cât şi în spate.
„Potrivit dinamicii evenimentului, incidentul nu prea părea credibil. După ce am trecut la verificări, am descoperit că service-ul unde fuseseră făcute reparaţiile era chiar al păgubitului”, ne-a mai spus reprezentantul Generali Asigurări. Mai mult, la o verificare mai amănunţită s-a descoperit că daunele frontale ale maşinii erau vechi de un an şi fuseseră despăgubite deja de către Allianz Ţiriac Asigurări. Vinovatul, angajat al service-ului
„Când l-am verificat şi pe vinovatul accidentului, s-a dovedit că P. I. era angajat al service-ului care făcuse re paraţiile, şi implicit angajatul păgubitului”, ne-a mai declarat Mădălin Roşu. Totodată s-a aflat faptul că Citroënul implicat în accident fusese achiziţionat cu câteva zile înainte, acesta fiind asigurat la Generali. „Asiguratul iniţial al Citroënului era K. U. Ca un făcut, doamna avea aceeaşi adresă în buletin cu cea a service-ului”, ne-a mai spus şeful din asigurări.
Contactată de asigurător, aceasta refuză să discute şi îi îndrumă să vorbească cu nepotul ei, care-i contactează imediat pentru a lămuri problema. Surpriză, la telefon era chiar M. G. La final, dosarul a fost respins şi nici unul dintre cei implicaţi nu a primit bani pentru daune. „Am solicitat o expertiză tehnică pentru a certifica evenimentele. Din aceasta a reieşit că, de fapt, cele două maşini nu s-au lovit niciodată aşa cum a fost declarat la poliţie şi ulterior la noi”, a conchis Mădălin Roşu.
PRACTICĂ ÎMPĂMÂNTENITĂ Şi Asirom are parte de tentative de fraude
La o sucursală Asirom VIG din vestul ţării, proprietarul unui autoturism marca Mercedes a solicitat o despăgubire în sumă de 25.000 lei în urma accidentului rutier în care a fost implicat pe raza judeţului respectiv. „Din procesul-verbal emis de organele de poliţie a rezultat că vinovat pentru producerea accidentului de circulaţie se face conducătorul auto al unui autocamion, care a pătruns pe contrasens în timp ce era depăşit de autoturismul Mercedes, în urma impactului rezultând avarierea gravă a autoturismului”, ne-au declarat reprezentanţii Asirom.
Din verificările efectuate privind realitatea celor declarate de persoana păgubită, s-a constatat că avariile prezentate pentru a fi despăgubite au fost provocate în urma unui eveniment rutier produs anterior, în Austria, iar pentru a beneficia de reparaţii în baza unui contract de asigurare a înscenat accidentul în România. Cercetările au mai evidenţiat faptul că ambii conducători auto se cunoşteau şi s-au înţeles asupra declaraţiilor pe care trebuiau să le dea organelor de poliţie.
LIPSĂ DE INSPIRAŢIE
Numere de înmatriculare lipite cu bandă adezivă
Sunt cazuri, potrivit informaţiilor oferite de asigurători, în care fraudatorii încearcă să-şi însuşească sume mai mari de bani apelând la diferite tertipuri de înşelăciune. Un astfel de caz este cel în care şoferii vor să deschidă mai multe dosare de daună cu o singură maşină, folosind numere de înmatriculare roşii diferite. „Un astfel de caz este cel al unui Chevrolet galben căruia proprietarul i-a pus numere diferite de înmatriculare şi a dorit să deschidă mai multe dosare de daune. Din pozele trimise de acesta se vedea clar că este acelaşi automobil, pentru că toate presupusele maşini erau pozate în acelaşi loc, fapt care se putea observa după găurile din pavaj (100% asemănătoare) şi aveau aceleaşi zgârieturi”, ne-a mai declarat un asigurător.
Totodată, proprietarul nici nu şi-a mai dat interesul să pară totul veridic, deoarece numerele de înmatriculare erau lipite cu bandă adezivă. „În toate aceste aceste cazuri prezentate, proprietarii automobilelor au fost scoşi din sistem, acestora nemaifiindu-le permis să-şi facă vreodată o asigurare Casco”, ne-au spus asigurătorii.