Disponibilizări masive la CFR Marfă. Decizie dură luată de ministrul Cătălin Drulă
- Ionel Sclavone
- 5 iulie 2021, 13:25
Luna iulie aduce un amplu program de restrcturare în cadrul angajaților companiei CFR Marfă, în vederea efiecientizării.
Un număr de aproximativ 1.400 de salariați ai CFR Marfă vor fi concediați în următoarele săptămâni. Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, potrivit căruia este nevoie de o astfel de măsură. Aceste disponibilizări sunt de natură să ducă la reducerea pierderilor companiei și eficientizării sale.
Ministrul Cătălin Drulă a subliniat că operatorul CFR Marfă mai deține doar 20% din cota de pe piața transporturilor feroviare de marfă. Drept urmare, nu are nevoie de atât de mulți angajați, cât numără în prezent, pentru a-și desfășura activitatea.
„Nu e niciodată o bucurie să existe disponibilizări, numai că pentru a fi eficient pe această piaţă a transportului de marfă trebuie să fii eficient într-o competiţie, o piaţă competitivă. Operatorul de stat are doar 20% din piaţă, ceilalţi fac aceeaşi treabă cu mai puţini oameni. Din luna iulie, era vorba de o reducere cu 1.400 de angajaţi, dar nu înseamnă că toţi sunt disponibilizaţi”, a declarat ministrul Cătălin Drulă.
Mai mulți angajați au renunțat la slujbe
Potrivit spuselor sale, o parte dintre cei 1.400 de lucrători de la CFR Marfă au părăsit deja compania, astfel că numărul celor disponibilizați va fi mai mic.
„Vom lua în cel mai scurt timp o decizie, şi nu în privinţa autorităţii de reformă ferovoară, pentru că, aşa cum spuneam, analizele noastre au arătat că nu şi-a îndeplinit rolul”, a declarat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
Compania se așteaptă astfel, după disponibilizările în grup, la o scădere de 14% a cheltuielilor salariale față de anul trecut, până la suma de 242 milioane lei.
Cătălin Drulă a anunțat disponibilizările din luna mai
Anunțul privind disponibilizările de la CFR Marfă a fost făcut, de ministrul Transporturilor, încă din luna mai. La momentul respectiv, Cătălin Drulă arăta că CFR Marfă a înregistrat o datorie foarte mare după ce Comisia Europeană a dispus returnarea unui ajutor de stat în valoare de 3,8 miliarde de lei.
„Noi am făcut un plan prin care să arătăm Comisiei că returnăm acest ajutor de stat, dar să continue să existe un operator de stat de marfă cu o cotă de piaţă mai mică decât are CFR acum, dar cu contracte profitabile. Deja avem primul buget previzionat pe profit. Ei au fost permanent pe pierdere. Dacă ne uităm şi la dimensiunea unui operator feroviar din zona privată - sunt destul de mulţi - CFR Marfă avea foarte mulţi angajaţi.
Problema este că nu ai de unde să le plăteşti salariile. Toată lumea ar vrea să fie mulţi angajaţi, să creezi locuri de muncă e un lucru bun. Şi, atunci, este acest plan de eficientizare din care să iasă o companie cu dimensiuni undeva la 50-60% faţă de cota de piaţă a CFR Marfă, care merge în pierdere pe acea cotă. Are foarte multe contracte în care transportă volume mari de marfă în pierdere, preţul pe care l-a licitat este foarte mic - să avem un operator sănătos, de care să fim mândri, să nu mai vorbim de pierderile de la CFR Marfă şi care să fie şi un arbitru în piaţă”, a spus ministrul, în luna mai.