Față de exercițiul financiar 2007-2013, cel din 2014-2020 a adus în România o noutate: mecanismul de Investiții Teritoriale Integrate (ITI), creat în sud-estul țării și aplicat în zona influențată de Delta Dunării. Prin intermediul acestuia, 1,12 miliarde de euro au fost alocați direct de la Bruxelles pentru dezvoltarea comunităților care trăiesc în acest teritoriu. Mecanismul din Deltă a fost sursa de inspirație

Banii vin prin aceleași linii de finanțare la nivel național  – POIM, POR, PNDR, POCU etc. – , dar diferența o fac ghidurile de implementare a proiectelor de aici, structurate pe specificități și nevoi. Aproape întregul județ Tulcea și patru comune din judeţul Constanţa au la dispoziție peste un miliard de euro pentru dezvoltare. Până în acest moment au fost depuse proiecte în valoare de 856 milioane euro și au fost contractate proiecte de aproape 200 de milioane de euro.

Pentru implementarea mecanismului a fost creată Asociația pentru Dezvoltare Intercomunitară ITI Delta Dunării, care promovează mecanismul de finanțare și încearcă să ajute beneficiarii pentru a atrage cât mai multe fonduri, scrie PresHub.

Zona de implementare a mecanismului ITI Delta Dunării cuprinde teritoriul a 38 de unități administrativ teritoriale (5 urbane și 33 rurale, dintre care patru localități din județul Constanța și două Consilii Județene – Tulcea și Constanța).

Sunt finanțate proiecte mari de infrastructură, cum ar fi construirea podului Tulcea-Brăila, modernizarea aeroportului din Tulcea, dezvoltarea unui sistem de transport modern naval în Delta Dunării sau proiecte importante de mediu în Biosfera Rezervației Deltei Dunării.

Noul exercițiu financiar a instituit însă în zona de influență a Biosferei Deltei Dunării un mecanism integrat, aliniat la nevoile acestei zone, cu bani special dedicați acestui teritoriu. Pentru implementarea acestor proiecte a fost creată și o asociație comunitară, care are rolul de liant între beneficiari și instituțiile de implementare:

„În baza unei strategii configurate pe o zonă cu specific aparte, diferit de restul țării, sau o zonă care a rămas în urmă, se poate dezvolta în acest exercițiu financiar acest tip de mecanism. ITI în România s-a creat în special pentru Rezervația Biosferei Deltei Dunării și adiacent acesteia, cu unitățile administrativ teritoriale, cât și pe legătura dintre județul Tulcea și județele Galați, Brăila, pentru a rezolva conectivitatea zonei, și aici mă refer la proiectul major podul dintre Tulcea și Brăila. ITI este o asociație în care sunt prinse toate localitățile în care zona Rezervației Biosferei Delta Dunării are influență. Noi, pe de o parte, asigurăm o cât mai bună vizibilitate a fiecărei măsuri în teritoriu și avem discuții cu potențiali beneficiari. Nu dăm consultanță efectiv, dar facem o diseminare a informațiilor, îi chemăm la noi sau mergem la ei să-i facem să înțeleagă efectiv beneficiul fondurilor europene. Mulți au o anumită teamă legată de zona de fonduri europene”, spune Petre Ilie, președintele Asociației pentru Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ITI Delta Dunării.

Mecanismul integrat de finanțare pe zona Deltei Dunării este primul de acest fel în România, cu toate că există mai multe zone care se pretează pentru o astfel de soluție. Președintele ADI ITI Delta Dunării spune că în funcție de succesul sau insuccesul acestui experiment se va mai aplica în viitor și în alte zone.

În ce se investesc 1,12 miliarde de euro

Suma alocată de Uniunea Europeană pentru dezvoltarea zonei Deltei Dunării se ridică la aproximativ 1,12 miliarde de euro. Din acești bani, aproape 40% vor fi folosiți pentru construirea podului suspendat peste Dunăre, între Tulcea și Brăila, cel mai mare proiect de infrastructură din România după 1989. Pentru acest proiect, în data de 3 decembrie a fost depusă aplicația de finanțare, urmând ca până la sfârșitul anului să fie emisă autorizația de construire, cât și ordinul de începere a lucrărilor, conform declarațiilor reprezentanților ITI Delta Dunării.

Totodată, vor fi reabilitate și modernizate Aeroportul „Delta Dunării” Tulcea, porturile fluviale Tulcea și Sulina.

Cum arată statistica proiectelor ITI Delta Dunării la finalul anului 2018 Așa cum ne-a demonstrat exercițiul financiar anterior, problema României este rata mică de absorbție a fondurilor europene, mai exact incapacitatea ce a atrage banii puși la dispoziţie.