CFR Marfă își scoate la vânzare flota de locomotive și vagoane
- Ionel Sclavone
- 9 iulie 2023, 20:33
Statul scoate la vânzare peste 7.000 de vagoane de marfă și peste 500 de locomotive, prin intermediul CFR Marfă. Este vorba despre bunuri executate silit de ANAF, în condițiile în care compania aflată în subordinea MinisteruluI Transporturilor se confruntă cu grave probleme financiare. Banii rezultați din vânzare vor fi virați la bugetul de stat în contul unui ajutor de stat pe care CFR Marfă l-a primit în urmă cu zece ani.
În condițiile în care la nivelul Europei se pune accent din ce în ce mai mare pe transportul feroviar, CFR Marfă își scoate la vânzare flota de vagoane și locomotive. Peste 7.000 de vagoane și mai bine de 500 de locomotive urmează să fie vândute în aceste zile pentru un preț total de aproximativ 165 de milioane de euro. Anunțul a fost postat vineri, 7 iulie, fiind unul dintre cele mai ciudate.
Vânzarea a fost dispusă tot de o instituție a statului, ANAF, în cadrul unei proceduri de executare silite.
Mai exact, conform DC News, compania feroviară scoate la vânzare mai multe bunuri disponibile aflate în executare silită. Este vorba despre 7.153 de vagoane și 508 de locomotive.
Banii obținuți din vânzarea locomotivelor și vagoanelor, folosite de compania CFR Marfă pentru a-și desfășura activitatea, vor fi virați tot în conturile statului, la ANAF, pentru stingerea ajutorului de stat primit în urma privatizării ratate în urmă cu zece ani.
Vânzarea se face cu „ochii închiși”
Conform publicației Rețeaua Europeană, anunțul de vânzare a fost pitit pe site-ul companiei, putând fi accesat la secțiunea „Informații de interes public”, la subsecțiunea „Anunțuri”. Anunțul a fost postat vineri, 7 iulie, iar CFR Marfă așteaptă ofertele celor interesați până vineri, 14 iulie 2023, ora 12:00.
Cele peste 7.000 de vagoane și 508 locomotive sunt răspândite pe tot teritoriul României, în stații CFR și depouri. Astfel, o parte sunt la București, altele la Craiova și Caransebeș, la Dej, Simeria și Oradea, dar și la Adjud, Pașcani, Buzău sau Constanța. Drept urmare, acestea nu vor putea fi achiziționate de un singur ofertant ci, cel mai probabil, dacă vânzarea va avea loc, vor fi achiziționate de mai mulți cumpărători, în funcție de locația în care se află.
Mai mult, CFR Marfă vinde aceste bunuri fără să prezinte documente din care să rezulte starea lor tehnică. Conform anunțului, locomotivele și vagoanele vor fi vândute „așa cum sunt, acolo unde sunt”. Practic, cumpărătorul, precizează anunțul, își asumă riscurile cu privire la starea bunului pe care îl plătește.
Conducerea CFR confirmă vânzarea
Directorul CFR Marfă, Daniel Apostolache, a confirmat vânzarea, precizând că compania încearcă să obțină maximum de sume din aceste tranzacții. El a spus că în ultimul an au fost valorificate, în acest fel, aproximativ 1.000 de vagoane și că toți banii obținuți au mers direct în conturile ANAF.
„Încercăm să maximizăm veniturile obținute din executări silite. Potrivit Codului Fiscal, debitorul are posibilitatea să încheie contracte de vânzare a bunurilor cu un preț cel puțin egal cu valoarea de evaluare a acestora”, a spus Daniel Apostolache, directorul general al CFR Marfă pentru Club Feroviar.
Oficialul CFR a mai spus că vagoanele și locomotivele scoase la vânzare generează costuri suplimentare, dat fiind că nu au mai fost folosite de foarte mulți ani.
„Potențialul cumpărător își va asuma toate costurile cu manevra, cu staționarea, inclusiv către CNCF CFR SA. Locomotivele respective sunt în conservare încă din 2010 și nu au mai fost puse în circulație încă înainte de acel an. În premieră, scoatem la vânzare și locomotive. Această acțiune vine ca răspuns la întrebarea Comisiei Europene de ce scoatem la vânzare doar vagoane, nu și locomotive”, a precizat directorul general al SNTFM CFR Marfă.
Comisia Europeană a decis în 2020, că CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat în valoare de cel puţin 570 de milioane de euro, bani pe care i-a primit în contextul procedurilor de privatizare din urmă cu zece ani.
Anunțul CFR Marfă pentru vânzarea celor 508 locomotive și 7.153 de vagoane.