Cel mai negru coșmar s-a adeverit. Scurgerea de informații care dărâmă Facebook. Milioane de oameni au murit
- Sabina Popescu
- 30 octombrie 2021, 15:35
Facebook are dificultăți mult mai mari decât permite oamenilor să știe în ceea ce privește dezinformarea despre vaccinurile anti-coronavirus, sugerează scurgerile de informații. Dacă în spațiul public Facebook s-a lăudat cu resursele pe care le-a dedicat pentru combaterea informațiilor false, mustrându-l chiar și pe președintele SUA, Joe Biden, constatările angajaților companiei sunt diferite.
„Peste 2 miliarde de oameni au vizualizat informații autorizate despre COVID-19 și vaccinuri pe Facebook mai mult decât în orice alt loc de pe internet”, a susținut compania public. Documentele interne ale Facebook sugerează, însă, că unele dintre constatările angajaților săi cu privire la această problemă sunt diferite.
Comentariile anti-COVID-19 nu mai pot fi controlate
„Nu avem nicio idee despre amploarea problemei”, se arată într-un raport de cercetare intern postat pe site-ul Facebook în februarie 2021, la un an de la declanșarea pandemiei. „Sistemele noastre interne nu identifică, retrogradează și/sau elimină încă suficient de des comentariile anti-vaccin”, a subliniat raportul.
Rapoarte suplimentare, o lună mai târziu, au ridicat îngrijorări cu privire la prevalența ezitărilor legate de vaccinuri - care în unele cazuri pot echivala cu dezinformarea - în comentarii, despre care angajații au spus că sistemele Facebook erau mai puțin echipate pentru a le modera decât în cazul postărilor. „Capacitatea noastră de a detecta comentariile cu privire la ezitările legate de vaccinuri este proastă în limba engleză și practic inexistentă în alte părți”, arată un document din martie 2021.
Rapoartele au fost incluse ca parte a dezvăluirilor făcute către Securities and Exchange Commission și furnizate Congresului în formă redactată de către consilierul juridic al denunțătorului Facebook Frances Haugen. Un consorțiu de organizații de știri, inclusiv CNN, a analizat versiunile redactate primite de Congres.
Facebook s-a oferit să ajute OMS și UNICEF gratuit
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a început să descrie dezinformarea COVID-19 drept o „infodemie” în primele etape ale pandemiei de anul trecut, pe fondul unei avalanșe de postări pe rețelele de socializare despre teorii ale conspirației cu privire la originile virusului, sfaturi periculoase despre tratamentele defectuoase și rapoarte nesigure despre vaccinuri. Organizația a făcut apel la marile firme de tehnologie să semnaleze postările de care ar putea dăuna sănătății oamenilor.
CEO-ul Mark Zuckerberg a anunțat pe Facebook, pe 3 martie 2020, că firma sa colabora cu OMS și cu alte organizații importante din domeniul sănătății pentru a contribui la promovarea unor informații corecte despre virus. La momentul respectiv, erau înregistrate doar aproximativ 90.000 de cazuri la nivel global și aproximativ 3.100 de decese cunoscute, majoritatea în China. Vaccinurile încă nu erau aprobate, însă compania se confrunta deja cu răspândirea dezinformării și a miturilor despre COVID-19.
„Standardele comunității stipulează arată clar - nu este în regulă să împărtășești ceva care pune oamenii în pericol”, a scris Zuckerberg. „Așadar, eliminăm afirmațiile false și teoriile conspirației care au fost semnalate de principalele organizații mondiale de sănătate”.
El a adăugat că firma intenționează să ofere OMS „reclame gratuite împreună cu alte tipuri de sprijin” pentru informarea corectă a publicului și a precizat că va oferi „alte milioane de credite publicitare” și altor organizații cu autoritate.
OMS și UNICEF au refuzat sprijinul
Dar o avalanșă de comentarii care ridicau întrebări și îngrijorări nelegitime cu privire la vaccinuri pe platformă a însemnat că, în unele cazuri, aceste organizații nu au vrut să profite de ajutorul gratuit. Unul dintre rapoartele interne din martie 2021 menționa că rata comentariilor privind ezitările legate de vaccinuri era atât de mare în postările de pe Facebook „încât actori cu autoritate în domeniul sănătății, precum UNICEF și OMS, nu vor să folosească reclame publicitare gratuite pe care le oferim pentru a promova conținutul pro-vaccin, deoarece nu doresc să încurajeze comentatorii anti-vaccin care se împânzesc pe paginile lor.”
Angajații Facebook erau îngrijorați de faptul că, în timp ce sistemele de inteligență artificială ale companiei erau antrenate să detecteze dezinformarea în postări, nu același lucru era valabil și pentru comentarii, care ar putea avea mai multe șanse să aibă un conținut anti-vaccin, arată documentele.
„Riscul agregat prezentat de comentarii poate fi mai mare decât cel din postări și, cu toate acestea, am investit insuficient în prevenirea (n.r. dezinformării) în comentarii în comparație cu investiția noastră în conținut”, se arată într-un alt raport din martie 2021.
„Un semnal de alarmă din partea UNICEF a fost disparitatea dintre FB și IG”, a afirmat un comentariu la raport. „Au spus următorul lucru: unul dintre modurile în care gestionăm aceste scenarii pe Instagram este prin fixarea comentariilor de top. Pinning ne ajută să evidențiem comentariul nostru de top (care va fi aproape întotdeauna un link către informații utile despre vaccinuri) și, de asemenea, să evidențiem alte comentarii de top care sunt pro-vaccin”.”
Utilizatorii care dezinformează pot fi suspendați
Un purtător de cuvânt al Facebook a declarat că societatea a adus îmbunătățiri în ceea ce privește problemele ridicate în raport și a precizat: „Abordăm provocarea reprezentată de dezinformare în comentarii prin politici care ne ajută să eliminăm sau să reducem vizibilitatea informațiilor false sau potențial înșelătoare, promovând în același timp informații fiabile și oferind oamenilor controlul asupra comentariilor din postările lor. Nu există soluții universale pentru a opri răspândirea dezinformării, dar ne angajăm să creăm noi instrumente și politici care să ne ajute să facem secțiunile de comentarii mai sigure”.
Printre alte eforturi, Facebook - la fel ca și alți giganți ai rețelelor de socializare, Twitter și YouTube - a adăugat dezinformarea COVID-19 la „politica de grevă” în cadrul căreia utilizatorii pot fi suspendați (și potențial eliminați) pentru postarea de conținut care încalcă legea, de când a început pandemia. De asemenea, platformele au început să eticheteze conținutul legat de COVID-19 pentru a direcționa utilizatorii către informații din surse autorizate.
Știrea despre moartea unui vaccinat - cel mai accesat link
La începutul acestui an, s-a aflat că Facebook a renunțat la publicarea unui raport de „transparență” după ce a dezvăluit că cel mai vizionat link de pe platformă în primul trimestru al anului 2021 a fost un articol de știri care spunea că un medic a murit după ce i s-a administrat vaccinul anti-COVID-19.
Acoperirea iresponsabilă și senzaționalistă a presei cu privire la presupusele pericole asociate cu vaccinurile COVID-19 pare să fie, de asemenea, recompensată din belșug pe Facebook. Memorandumul intern din februarie a menționat că un articol de tabloid despre decesele cauzate de vaccinuri a fost partajat de peste 130.000 de ori pe platformă. Cu toate acestea, provocările companiei nu au fost legate doar de comentarii și articole de știri.
Începând cu luna mai a anului trecut, grupurile civice „cele mai active” din Statele Unite „au fost sutele de grupuri anti-carantină, mult mai mult decât alte grupuri precum Trump 2020, Tucker Carlson etc”, potrivit unei postări din 18 mai 2020 pe site-ul intern al Facebook.
Autorul acesteia a scris cum că aceste grupuri erau pline de dezinformări despre COVID-19 și a remarcat că textele din aceste grupuri apărea foarte mult în fluxurile Facebook ale „zecilor de milioane de americani care sunt acum membri ai acestora”.
Un purtător de cuvânt al Facebook a declarat pentru CNN că societatea a adăugat noi controale de siguranță pentru grupuri în urma postării din mai 2020.
Joe Biden a acuzat Facebook că „ucide oameni”
În iulie 2021, Biden a declarat că platforme precum Facebook „ucideau oamenii” prin intermediul dezinformărilor COVID-19. Ulterior, președintele SUA a renunțat la această acuzație, dar nu înainte ca un director executiv al Facebook să publice o mustrare puternică la adresa președintelui pe site-ul companiei.
„Într-un moment în care cazurile de COVID-19 sunt în creștere în America, administrația Biden a ales să dea vina pe o mână de companii americane de social media”, a scris Guy Rosen, vicepreședinte pentru integritate al Facebook. „Deși social media joacă un rol important în societate, este clar că avem nevoie de o abordare la nivelul întregii societăți pentru a pune capăt acestei pandemii. Iar faptele - nu acuzațiile - ar trebui să contribuie la fundamentarea acestui efort”.
El a adăugat că, atunci când Facebook remarcă informații false despre vaccinurile COVID-19, „luăm măsuri împotriva lor” și a subliniat cercetarea pe care compania a realizat-o împreună cu Carnegie Mellon, care arată că marea majoritate a utilizatorilor americani de Facebook au fost sau au dorit să fie vaccinați.
Cu toate acestea, raportul intern din februarie 2021 privind prevalența mesajelor anti-imunizare în comentariile de pe Facebook a sugerat că „sentimentul anti-vaccin este supra-reprezentat în comentariile de pe Facebook în raport cu populația generală” în Statele Unite și în Regatul Unit.
„Această supra-reprezentare poate transmite faptul că este normal să fii ezitant față de vaccinul COVID-19 și să încurajeze o mai mare ezitare față de serurile imunizatoare”, se arată în raport.