Bucureștiul se extinde subteran: O nouă magistrală de metrou va lega două zone importante

Bucureștiul se extinde subteran: O nouă magistrală de metrou va lega două zone importanteMetrou. Sursa foto: Facebook/ Metrorex

Bucureștenii vor avea parte de o nouă magistrală de metrou care va îmbunătăți considerabil transportul public din Capitală. Ministerul Transporturilor a aprobat proiectul extinderii Magistralei 4, care va lega Gara de Nord de Gara Progresul printr-un traseu subteran de aproape 12 kilometri și 13 stații noi. Proiectul, estimat la 3,5 miliarde de euro, este unul dintre cele mai ambițioase din ultimii ani și are o durată de execuție de puțin peste patru ani.

Traseul și stațiile noii magistrale de metrou

Noua linie de metrou va avea o lungime totală de 11,94 km, din care 10,84 km vor fi destinați transportului călătorilor, iar 1,1 km vor fi folosiți pentru legătura cu noul depou Progresul. Stația Gara de Nord 2 va fi punctul de plecare, de unde magistrala se va ramifica spre sud, traversând zone cheie ale orașului.

Lista celor 13 stații noi:

  • Bogdan Petriceicu Hașdeu
  • Uranus
  • George Rozorea
  • Chirigiu
  • Filaret
  • Eroii Revoluției 2
  • George Bacovia
  • Toporași
  • Nicolae Cajal
  • Luică
  • Giurgiului
  • Progresul

Noua linie de metrou va asigura conexiuni mai rapide între nordul și sudul Capitalei, facilitând transportul pentru locuitorii din zonele Filaret, Giurgiului și Progresul, care în prezent sunt deservite doar de autobuze și tramvaie.

Costuri și surse de finanțare pentru noua linie

Bugetul proiectului este estimat la 3,43 miliarde de euro, iar finanțarea noii magistrale de metrou provine din fonduri europene nerambursabile, bugetul de stat și alte surse de finanțare. Licitația pentru proiectare și execuție a fost lansată de Primăria Sectorului 4 în primăvara anului trecut, însă procedura a fost suspendată temporar din cauza unor contestații.

Contractul a fost împărțit în două loturi, după cum urmează:

  • Tronsonul 1: Gara de Nord – Eroii Revoluției 2 (6,38 km, 7 stații)
  • Tronsonul 2: Eroii Revoluției – Gara Progresul (4,5 km pentru călători, plus 1,1 km pentru accesul la depou)

Pentru licitația de proiectare și execuție s-au înscris trei consorții formate din 56 de firme:

  • Tronsonul 1:
    • Asociere condusă de Gülermak
    • Asociere condusă de Dogus Insaat Ve Ticaret
  • Tronsonul 2:
    • Asociere condusă de Construcții Erbașu

În afară de costurile directe pentru construcție, vor mai fi necesare contracte separate pentru finisaje, echipamente și achiziția unor trenuri noi, conform Hotnews.

Când va fi gata noua magistrală de metrou?

Durata estimată a lucrărilor pentru noua linie de metrou este de 50 de luni, echivalentul a 4 ani și 2 luni. Dacă lucrurile decurg conform planului, bucureștenii ar putea circula pe noua linie până în 2030.

Extinderea rețelei de metrou din București este considerată o prioritate pentru descongestionarea traficului, mai ales în contextul dezvoltării zonelor periferice și creșterii numărului de locuitori din sudul Capitalei.