Deşi sunt bani publici la mijloc, Primăria Capitalei refuză să dezvăluie cât îi costă pe bucureşteni distracţia de Crăciun

Deşi sunt bani publici la mijloc, Primăria Capitalei refuză să dezvăluie cât îi costă pe bucureşteni distracţia de Crăciun

50,5 milioane de euro. Aceasta e suma record trecută în dreptul rubricii buget pentru 2017 în cazul celor patru firme ale PMB (Creart, Arcub, Proedus şi Centrul Servicii Comunitare Integrate pentru Tineri) – subordonate direct primarului general Gabriela Firea - care se ocupă de organizarea diferitelor evenimente, inclusiv deja controversatul Târg de Crăciun ale cărui porţi s-au deschis nu cu mult timp în urmă. Un Târg despre al cărui cost total nimeni nu este dispus să vorbească

Deşi informaţia cu privire la suma exactă pe care oficialii PMB o investesc în distracţia de Crăciun este una publică, subiectul pare din cale afară de sensibil.

Foarte puţini dintre oamenii lui Firea au acces la documente. Tot ce se ştie, la nivel de certitudine, este, potrivit anunțurilor de atribuire postate pe SEAP (Sistemul electronic de achiziții publice), că municipalitatea va plăți 1,55 milioane lei pentru transport tur/retur, montare/demontare căsuțe meșteșugari, realizare brad decorativ cu structură metalică, decorare brad, realizare porți intrare, realizare căsuță Moș Crăciun, siglă luminoasă Căsuță Moșului, decorațiuni de sezon. Pentru închirierea patinoarului artificial de 600 mp şi a caruselului cu 32 de locuri, „Merry Go Round”, alcătuit din 12 căluți, instituţia condusă de Firea va scoate din buzunar 7.250 de lei. În sfârşit, 5.550 de lei vor fi achitaţi de PMB pentru o girafă, un măgăruș, un elefant, un cangur, un struț și două ceșcuțe rotitoare.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cam atât se aminteşte pe SEAP despre investiţia în Târgul de Crăciun a instituţiei la cârma căreia se află Gabriela Firea. Adunate, toate aceste sume, s-ar ridica undeva la pragul a 1,5 milioane lei. Despre onorariul celor 1000 de artişti ce urmează să concerteze în zilele atribuite Târgului de Crăciun nu se pomeneşte absolut nimic. De altfel, atât solicitările unora dintre consilieri, care cereau cu insistenţă să afle cât îi costă pe bucureşteni Târgul de Cră- ciun, cât şi demersurile, foarte recente, ale reprezentanţilor Uniunii Salvaţi România, care au sesizat Curtea de Conturi cu privire la sumele de bani „nejustificate” cheltuite de Municipalitate prin firmele proprii, nu au primit nici un fel de răspuns. La bugetul de peste 200 milioane lei stabilit iniţial, în aprilie 2017, prin Hotărârea Consiliului General al PMB, pentru instituţiile care organizează spectacole, concerte, târguri, festivaluri sau alte evenimente de facutră culturală, au fost aduse, ulterior, modificări bugetare, din buzunarul sus amintitelor firme fiind ba scoase, ba puse sume semnificative de bani. Iată cum arată, în acest moment tabelul cu sumele exacte, alocate fiecărei firme în parte: Creart – 57.300.000 lei (aproximativ 12.8 mil euro), Arcub – 71.839.000 lei (echivalentul a aproape 15.9 mil. Euro), Proedus – 51.929.000 lei. În ceea ce priveşte Centrul Servicii Comunitare Integrate pt. Tineri, el a primit nu mai puţin de 46.938.000 lei (în jur de 10,3 milioane euro). Din toate aceste sume, au fost cheltuiţi, din informaţiile pe care le deţinem, până la 31 mai 2017, nu mai puţin de 43.632.000 lei, ceea ce, tradus în euro, ar însemna aproape 9,7 milioane. Un calcul simplu, arată că pentru a doua jumătate a anului, Primăria Generală are la dispoziţie, prin firmele pe care le controlează, pentru organizarea unor evenimente de genul celor menţionate mai sus, aproape 40 milioane euro.

Nici consilierii nu au acces la documente

Surse de încredere, chiar din interiorul instituţiei, ne-au mărturisit că, dacă în 2016 au fost cheltuiţi aproape 7,2 milioane lei pentru Târgul de Crăciun, anul acesta PMB va scoate din buzunar în jur de 9 milioane lei. Adică, peste 2 milioane de euro. „Din punctul de vedere al multora, ne-a declarat sursa la care am făcut referire, este o sumă greu de justificat. Câţiva consilieri am încercat să obţinem răspunsuri ferme cu privire la aspectul investiţiei PMB în organizarea Târgului de Crăciun. Nu ni s-a dat nici un răspuns. Ba, ne-am lovit şi de un refuz clar în momentul în care am cerut să vedem documente”, a punctat sursa noastră. În contextul acestei afirmaţii, nu este lipsit de înteres punctul de vedere oficial pe care l-a avut Gabriela Firea în primăvară, la puţin timp după aprobarea bugetului pentru PMB: „Consider că proiectul de buget este realizat cu înțelepciune, cu o analiză judicioasă și cu multă chibzuință în ceea ce privește nevoile bucureștenilor. Ne-am axat pe proiectele de sănătate, educație și rezolvarea problemei aglomerației din Capitală”, trâmbiţa la vremea respectivă primarul general Gabriela Firea. Cifrele de acum par să o contrazică.

Pe ce vor fi cheltuiţi banii?

Brad de Crăciun de 30 de metri înalţime, decorat cu mii de beculeţe, carusel, patinoar, Casa lui Moș Crăciun, concert extraordinar la care şi-au anunţat prezenţa nu mai puţin de 1.000 de artişti. Aceasta ar fi, foarte pe scurt, lista atracţiilor de Crăciun de anul acesta, oferite de PMB bucureştenilor. La acestea se adaugă: conceperea personajelor de poveste - Pachețică, Prăjiturică, Spiridușul Poștaș, Meșterul de jucării și Povestitorul - care îl ajută pe acesta să descopere dorințele celor mici – dar şi a cadrului de basm în care îşi vor desfăşura activitatea, şi până la casa moşului, între ale cărei ziduri există tot felul de ateliere peste ateliere, totul pare – pe hârtie, cel puţin! – al naibii de scump! Poate că realitatea este alta, iar Primăria Generală nu a investit decât o sumă rezonabilă din banii publici alocaţi pentru organizarea Târgului de Crăciun. În acest caz, însă, lipsa de transparenţă a autorităţilor aflate sub comanda lui Firea (redacţia Evz a trimis în urmă cu mai bine de două săptămâni o solicitare în scris către PMB în care se cerea explicit un răspuns vizavi de aspectul financiar al organizării Târgului, dar nu a primit nici un fel de răspuns!) este de neînțeles.