Apărarea României pusă în pericol de o grupare infracțională din Ploiești. Mai multe avioane de luptă au fost avariate

Apărarea României pusă în pericol de o grupare infracțională din Ploiești. Mai multe avioane de luptă au fost avariate Sursa: Arhiva EVZ

Mai multe avioane de tip MIG-21, aparținând Armatei Române, au fost avariate deoarece au fost alimentate cu carburant de proastă calitate. Curtea de Apel Ploiești judecă un dosar cu prejudiciu de 6,5 milioane de euro, care vizează livrarea unor cantități de kerosen de proastă calitate către MApN. DIICOT a trimis în judecată o grupare care ar fi înșelat Ministerul Apărării Naționale, astfel.

O firmă din Ploiești și reprezentanții acesteia sunt acuzați că ar fi furnizat kerosen de proastă calitate pentru alimentarea avioanelor de luptă ale MApN. Mai multe aparate de tip MIG 21 au fost avariate și au necesitat reparații costisitoare la Aerostar Bacău. În cauză a fost întocmit un dosar penal, de către procurorii DIICOT, iar acesta se află pe rolul Curții de Apel Ploiești. Prejudiciul înregistrat a fost de 30 de milioane de lei, adică în jur de 6,5 milioane de euro.

Procurorii care au anchetat cazul au stabilit că, în acest fel, a fost pusă în pericol siguranța națională, iar Armata Română nu și-a mai putut îndeplini, temporar, îndatoririle ce-i revin în cadrul NATO.

Judecătorii Curții de Apel au descris, în motivarea unei decizii pentru menținerea sechestrului asupra averii uneia dintre persoanele implicate, întregul mecanism de prejudiciere a MApN.

Ne puteți urmări și pe Google News

Prejudiciu de 30 de milioane de lei

Conform sursei citate, povestea a început în luna februarie a anului 2018, când Jetfly Hub, firmă condusă de omul de afaceri Cristian Berendel, a încheiat cu MApN un acord cadru pentru furnizarea carburantului turboreactor de aviaţie. Livrările de carburant urma să se facă pentru opt unități militare de aviație pe parcursul a patru ani. Prin contract, s-a convenit ca firma să livreze două tipuri de kerosen, Jet Al şi Jet Al Premium.

Anchetatorii au stabilit că, pentru a câștiga încrederea Armatei, firma din Ploiești a livrat un prim transport de kerosen la parametrii impuși prin contract. Ulterior, reprezentanții Jetfly Hub au importat și distribuit carburant de calitate inferioară, procesat în Grecia și Turcia, care nu respecta parametrii stabiliți prin contractul încheiat cu Ministerul Apărării. Ca urmare, mai multe avioane de luptă alimentate cu acest carburant au fost avariate și au ajuns pentru reparații la Aerostar Bacău. De altfel, aici a fost descoperită înșelăciunea.

„Neconformitățile existente, constatate cu privire la specificaţiile tehnice carburanţilor proveniţi din cele trei vase, au condus la deteriorarea unor aparate de zbor tip MIG 21 Lancer, care au ajuns în custodia S.C. Aerostar S.A. Bacău, unitatea de specialitate din România responsabilă cu reparaţia şi service-ul aeronavelor militare”, se arată în documentul întocmit de judecători.

Aerostar a sesizat Statul Major al Forţelor Aeriene cu privire la apariţia „unor manifestări neobişnuite” la unele echipamente. Ei au exemplificat cu situația de la unitarea militară din Câmpia Turzii, unde a fost găsit șpan şpan metalic în filtrul central al unei pompe de alimentare din cauza lubrifierii necorespunzătoare. Proprietățile de lubrifiere din de compoziția chimică a carburantului folosit. Mai multe avioane de luptă de tip Mig 21 Lancer s-au defectat, au constatat specialiștii Aerostar, din cauza combustibilului folosit la alimentare.

Cum a funcționat afacerea cu MAPN

Prejudiciul adus Armatei Române a fost stabilit de procurori la peste 30 de milioane de lei, adică mai bine de 6,5 milioane de euro. În acest context, magistrații au precizat că aeronavele de luptă care au suferit avarii serioase reprezintă bunuri de interes strategic. Iar distrugerea lor reprezintă o ameninţare la adresa securității naţionale şi a capacităţii de apărare a ţării.

Drept urmare, instanța a reținut că în acest caz este vorba despre o grupare infracţională organizată care a funcţionat pe mai multe paliere, membrii săi având roluri bine definite. Pe primul palier ar fi activat Cristian Berendel, administrator al Masterchem Oil DMCC Dubai și asociat unic al S.C. Jetfly Hub SRL. El a asigurat pregătirea, organizarea, controlul şi coordonarea întregului grup, dar și relațiile cu factorii de decizie din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.

La cel de-al doilea nivel, spun judecătorii ar fi acționat fratele omului de afaceri, administratorul Jetfly Hub, care a semnat acordul cadru cu MApN și contractele subsecvente. Pe al treilea palier ar fi acţionat o persoană împuternicită de liderul grupării să reprezinte firma acestuia în fața instituțiilor statului, conform gandul.info.