Concesionarea afacerii ”publicitate în stațiile RATB”, declarată ilegală de Tribunal
- Antoaneta Etves
- 18 ianuarie 2012, 17:14
Tribunalul Bucureşti a decis anularea actului de reconcesionare a spaţiilor de aşteptare ale RATB, potrivit reprezentanțiilor societății de avocaţi Ciurtin, Braşoveanu şi Asociaţii.
Prin aceeaşi hotărâre a Tribunalului Bucureşti, Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) a fost obligat la adoptarea hotărârii de Consiliu care să dispună organizarea unei licitaţii publice cu privire la reconcesionare şi stabilirea condiţiilor acesteia, au mai explicat avocații societății. ”Soluţia marchează în mod evident un uriaş pas înainte în relaţia de cele mai multe ori incomodă, abruptă şi sinuoasă a mediului de afaceri privat cu administraţia, demonstrând eficienţa puternică şi reală a acţiunilor judiciare în materia contenciosului administrativ, ca instrumente de stopare a abuzurilor administrative”, declară Petronela Cernat, avocat senior Ciurtin, Braşoveanu şi Asociaţii. Reprezentanții Primăriei Municipiului București au precizat, pentru EVZ, că nu pot comenta decizia Tribunalului București, deoarece nu a primit motivarea instanței.
Cum s-au concesionat stațiile RATB La finalul anului 1998, înainte de intrarea în vigoare a Legii concesiunilor nr. 219/1998, în prezent abrogată, PMB, reprezentată de primarul general Viorel Lis, şi câteva firme de publicitate au încheiat şase contracte de concesiune privind construirea spaţiilor de aşteptare din staţiile RATB. Prin încheierea acestor contracte, firmele concesionare au câştigat dreptul de a utiliza în scopuri publicitare spaţiile astfel construite, urmând sa plătească o redevenţă Primariei. Contractele au fost încheiate pe o durată de zece ani, fără ca regimul legal sau cel contractual să permită posibilitatea prelungirii duratei prin simplul acord al părţilor. ”În mai 2008, în ultimele zile ale mandatului primarului general Videanu şi în perioada dintre cele două tururi ale alegerilor locale pentru funcţia de Primar General al Municipiului Bucureşti, primarul şi reprezentanta uneia dintre fostele firme de publicitate concesionare au semnat un act adiţional care a prelungit valabilitatea celor 6 contracte cu încă zece ani în beneficiul firmei respective, fără organizarea unei licitaţii publice. Pe aceeaşi cale nepublică, contractele iniţiale au fost modificate în mod esenţial, inclusiv în ceea ce priveşte redevenţa, stabilindu-se clauze mai avantajoase în beneficiul firmei de publicitate concesionare”, susțin avocații. Cum s-a ajuns la proces După ce a obţinut informaţiile privind încheierea acestui act adiţional, compania Affichage România, unul dintre primii patru mari competitori de pe piaţa europeană a publicităţii outdoor, terţ faţă de contractele iniţiale şi faţă de actul adiţional, a decis acţionarea în judecată a PMB şi a partenerului contractual al acesteia, încredinţând acest mandat echipei de litigatori din cadrul Ciurtin, Braşoveanu şi Asociaţii. Acţiunea acestora a fost demarată la începutul anului 2009. ”Procesul s-a finalizat la începutul anului 2012, când ambele solicitări înaintate de societatea de avocatură Ciurtin, Braşoveanu şi Asociaţii au fost aprobate de instanţă, marcând astfel un pas important în protecţia mediului de afaceri împotriva abuzului din sistemul administrativ: anularea actului adiţional încheiat de Primărie fără parcurgerea procedurii licitaţiei publice şi obligarea CGMB la adoptarea unei hotărâri de Consiliu prin care să se dispună organizarea unei licitaţii publice cu privire la reconcesionare”, au mai explicat reprezentanții firmei de avocatură. Euromeadia plătește chirie în funcție de zonă Stațiile RATB sunt administrate de către firma Euromedia, potrivit reprezentanțiilor Municipalității. Iar, potrivit unui răspuns al Muncipalității, trimis ziarului Evenimentul Zilei în mai 2010, stațiile RATB sunt amenajate în baza a șase contracte de concesiune, încheiate în 1998, între Primăria Capitalei și Monopoly Romania S.A. (4 contracte) și Europlakat Romania S.R. L. (2 contracte). ”Contractele au ca obiect construirea spațiilor de așteptare și exploatarea acestora prin activitatea de publicitate. Ulterior, aceste două firme au devenit Euromedia Group S.A. În anul 2008, a fost încheiat actul adițional nr. 1 ce are ca obiect modernizarea stațiilor de așteptare. Prin acest contract de concesiune, Euromedia se obliga să plătească redevența din vânzările de spațiu publicitar către Primăria Generală. La semnarea contractelor, în 1998, valoarea totală a fost de 41.825 USD. În urma minutei încheiate în 1999, chiria pentru stații s-a stabilit în funcție de zonă. Informativ, valoarea încasărilor în luna aprilie 2010 a fost de 150. 971 lei (48.055 euro)”, se precizează în răspuns. Conform contractului, concesionarul se obligă să respecte întocmai prevederile din autorizația de construire, să obțină toate avizele necesare construirii stației în termenul specificat prin certificatul de urbanism, să încheie contract pentru plata energiei electrice, să plătească taxele de publicitate prevazute de lege și să plătească valoarea redevenței la termenele stabilite. În anul 2011, suma încasată de Municipalitate, în baza contractului de concesiune pentru stațiile RATB, a fost de 1.819.745 lei.