Staţiunile de pe Coasta de Azur şi Parisul sunt cele mai costisitoare destinaţii dintre cele pe care le preferă, în ultimii ani, turiştii români.
Franţa este cea mai scumpă destinaţie dintre preferatele românilor, spun reprezentanţii agenţiilor de turism. Hotelurile de două şi trei stele din cele mai atractive zone - Coasta de Azur şi Paris - au tarife similare cu cele de patru stele din Grecia sau Turcia, iar un prânz la restaurant costă cam 50 de euro pentru două persoane.
Acestea, alături de celelalte servicii, de la transport la biletul de intrare la obiectivele turistice, ameninţă serios buzunarele turiştilor. Astfel, un sejur de o săptămână pe Coasta de Azur ajunge la cel puţin 1.000 de euro de persoană - sumă care acoperă cazarea şi transportul -, în timp ce un weekend la Paris porneşte de la minimum 500 de euro, cu transport şi cazare incluse.
Cu toate acestea, Franţa atrage anual circa 110.000 de turişti români, potrivit datelor Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). „Circa 60% aleg să plece prin intermediul agenţiilor, iar restul pe cont propriu. În afara pachetelor de sejur, mulţi vizitează principalele obiective turistice în cadrul circuitelor cu autocarul prin Europa“, spune Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt ANAT. Low cost spre Paris, charter de Nisa
Autorităţile franceze au decis să schimbe percepţia de ţară scumpă şi de raport calitate-preţ nu tocmai convenabil şi intenţionează să atragă mai mulţi turişti în regiunile mai puţin cunoscute şi mai accesibile din punctul de vedere al costurilor.
Operatorii din domeniu sunt decişi să-şi îmbunătăţească serviciile şi să promoveze turismul cultural, pe cel rural şi pe cel de evenimente, lansând festivaluri culturale, muzicale sau gastronomice. În prezent, cele mai atractive destinaţii pentru români sunt Parisul şi Nisa. Spre Paris există un zbor low cost şi mai multe pachete pentru city-break, în timp ce spre Nisa a fost introdus, anul trecut, un zbor charter. „Am avut încă de la început mai multe cereri decât ne aşteptam, fiind o destinaţie mai pretenţioasă, cu preţuri mari şi condiţii mai slabe decât în alte zone de litoral. Hotelurile nu au piscină sau grădină şi pachetul include numai micul dejun, dar costă la fel ca ofertele all inclusive din Turcia“, spune Denisa Camilar, outgoing manager pe Bucureşti în cadrul Paralela 45. După vânzările de până acum, ea estimează pentru anul acesta o creştere de 10% a numărului de turişti. Pentru şapte nopţi de cazare la un hotel de trei stele, cu mic dejun şi transport cu avionul, turiştii plătesc de la 600 de euro. În plin sezon, tariful ajunge la 750 de euro. 500 de euro o noapte la castel
În afara clasicelor excursii în Paris, românii cu dare de mână merg la Disneyland şi înnoptează la castele sau la case boiereşti. „Am organizat, la cerere, şi circuite pe Valea Loirei cu maşini închiriate şi cazări la conace, unde tariful este de 150 de euro pe noapte. Unii au ales să-şi petreacă noaptea în diferite castele, unde au plătit 500 de euro pentru o cameră“, afirmă Aurelian Bratosin, directorul Butterfly Tourism. Potrivit acestuia, pentru o excursie la Dineyland este nevoie de 600 de euro de persoană pentru trei nopţi de cazare.
LIDER MONDIAL
82 de milioane de turişti
Chiar dacă se află pe primul loc în topul destinaţiilor din înteaga lume, cu 82 de milioane de vizitatori în 2007, francezii se simt ameninţaţi de destinaţiile mai ieftine ale Europei - Croaţia, Turcia sau Cehia, scrie „Le Figaro“ în ediţia de ieri. Măsurile iniţiate de guvern au misiunea de a relansa un sector extrem de important pentru economia franceză.
Turismul realizează în Franţa 6,3% din PIB, faţă de media mondială de 3,8% din PIB. În plus, în industria de profil lucrează aproape două milioane de angajaţi. Valurile de turişti din ţări precum China, Rusia sau Brazilia - care „au descoperit“ de curând Franţa - ar putea duce la crearea unui număr de până la 600.000 de locuri de muncă, mai scrie „Le Figaro“.
PIERDE TEREN
Concurenţă acerbă cu Spania şi cu Italia În anii ce urmează, Franţa ar putea paria pe intrarea în circuit a unor zone mai puţin cunoscute turiştilor, drept care, în Hexagon, se pune accent pe renovarea hotelurilor şi a spaţiilor de cazare din provincie. În ciuda cifrelor care o poziţionează în vârful clasamentului destinaţiilor de vacanţă din lume, Franţa nu reuşeşte să mul- ţumească pe toată lumea. Doar 20% dintre turişti se simt bineveniţi în Franţa, comparativ cu un procent de 30% care pleacă cu această impresie din Spania sau 33%, în cazul Italiei, arată sondajele citate de „Le Figaro“.
Franţa nu mai poate marşa cu ochii închişi nici măcar pe domeniile în care excela altădată: Italia „i-a luat faţa“ în preferinţele turiştilor la capitolul bucătărie tradiţională. Cine ar fi crezut că guvernul francez va ajunge să se inspire din experienţa Spaniei în domeniul turismului?! Cu sprijin guvernamental, se încearcă redefinirea unui „brand de ţară“, dar şi atragerea de turişti din ţări emergente cum ar fi Rusia, China, India, Brazilia şi Mexic. În plus, până în 2012, s-ar putea finaliza reclasificarea hotelurilor de la una până la cinci stele. Acum, în Franţa, spaţiile de cazare sunt clasificate de la zero la patru stele de lux, iar criteriile sunt aceleaşi din 1986.