Reforma în Educație: Manuale noi, schimbarea programei școlare și profesori motivați
- Emanuel Nițulescu
- 10 ianuarie 2025, 17:52
Rezultatele slabe obținute de elevii români la testele PISA rămân un semnal de alarmă pentru sistemul educațional. Ministrul Educației, Daniel David, a declarat vineri că ignorarea acestor date reprezintă o lipsă de raționalitate și a subliniat necesitatea unor măsuri urgente pentru îmbunătățirea competențelor elevilor. Totodată, oficialul a anunțat că planurile cadru pentru liceu vor fi puse în dezbatere publică la sfârșitul lunii ianuarie.
Capacitatea de a aplica ceea ce au învățat contează enorm
Într-o conferință de presă, ministrul David a evidențiat importanța transferului de competențe în procesul educațional. "Elementul fundamental în educația preuniversitară este legat de competențele pe care le transferăm elevilor. La finalul parcursului școlar, nu doar cunoștințele teoretice, ci și capacitatea de a aplica ceea ce au învățat contează enorm", a explicat acesta.
Ministrul a detaliat conceptul de competențe, care implică trei componente: cunoștințe declarative (ce știe un elev), cunoștințe procedurale (ce poate să facă) și valori. Criticând dezechilibrul actual din sistem, David a precizat: "Accentul excesiv pe componenta teoretică în detrimentul valorilor și abilităților practice este o problemă majoră. Teoria este esențială, dar numai atunci când este bine făcută și aplicabilă. În știință, o teorie bună oferă sensuri și cultură, reducând vulnerabilitatea la manipulări și teorii conspiraționiste."
Performanțele la testele PISA reflectă realitatea
Ministerul Educației a abordat direct rezultatele dezamăgitoare de la testele PISA, care măsoară competențele elevilor în matematică, științe și citire. "Rezultatele nu sunt încurajatoare, iar cine neagă această realitate nu are o abordare rațională. Este clar că există o problemă majoră în transferul de competențe către elevi", a declarat David. El a accentuat că orice reformă începe cu recunoașterea sinceră a problemelor.
Pentru a ameliora situația, ministrul consideră esențială motivarea cadrelor didactice: "Un profesor bine pregătit și motivat este cheia. Salariile trebuie să fie corelate cu importanța socială a acestei profesii. Observăm de ani de zile că cei mai buni absolvenți evită cariera didactică, fiind descurajați de remunerația insuficientă."
Reforma curriculară, un pas decisiv
Planurile cadru pentru liceu, care stabilesc structura programelor școlare, vor fi supuse dezbaterii la finalul lunii ianuarie. Ministrul a explicat că procesul de consultare va include afişarea pe site-ul Ministerului Educației, primirea de feedback din partea asociațiilor profesionale și organizarea de întâlniri în marile centre academice din București, Cluj, Iași și Timișoara.
"Vreau să deschidem un dialog autentic cu toți cei interesați, de la profesori la experți internaționali. Vom începe cu grupul de specialiști din minister, dar sunt dispus să accept idei noi și să ajustăm propunerile dacă acestea aduc valoare adăugată", a afirmat Daniel David. Scopul declarat este de a crea un cadru care să genereze manuale captivante și programe ce stimulează curiozitatea elevilor.
Ministrul a oferit un exemplu de manual ideal: "Un manual bun este acela care îți captează interesul și te îndeamnă să explorezi mai departe de lecția curentă. Dacă elevii sunt curioși să descopere următorul capitol, atunci avem un material educațional cu adevărat inspirațional."
Având în vedere rezultatele de la testele PISA, David a subliniat că viitorul educației românești depinde de schimbări fundamentale. "Vom ajusta programa, vom forma profesorii și vom introduce manuale moderne, astfel încât absolvenții de liceu să fie bine pregătiți pentru provocările secolului XXI. Este un proces amplu, dar absolut necesar dacă dorim să creștem performanțele elevilor noștri la nivel internațional."