36 de ani de la inaugurarea podului feroviar și rutier Fetești-Cernavodă

36 de ani de la inaugurarea podului feroviar și rutier Fetești-Cernavodă Sursa foto: Wikipedia

36 de ani de la inaugurarea podului feroviar și rutier Fetești-Cernavodă. Care a fost epopeea construcției celui de al doilea pod peste Dunăre, în mai puțin de un secol?

36 de ani de la inaugurarea podului feroviar și rutier Fetești-Cernavodă. Care a fost epopeea construcției celui de al doilea pod peste Dunăre, în mai puțin de un secol?

Data de 14/26 septembrie 1895 marchează inaugurarea spectaculosului pod peste Dunăre, feroviar, proiectat și construit de inginerul Anghel Saligny, între Fetești și Cernavodă, Constanța fiind legată feroviar de București. Podul traversa și traversează atât brațul Borcea cât și firul principal al Dunării.

Traficul rutier pe sectorul Giurgeni-Vadu Oii devenise sufocant pentru nivelul drumurilor spre Mare ale românilor, după 1971. În plus, marele volum de transport feroviar făcea ca podul lui Saligny, la 1895, cel mai lung pod feroviar european, azi al cincilea pod ca lungime în Europa să nu mai corespundă cerințelor de tonaj. De aceea, Guvernul Român a luat decizia de a proiecta și a construi un alt pod, de data asta dotat, alături de firul de cale de fier și patru benzi de trafic rutier.

Ne puteți urmări și pe Google News

21 noiembrie 1987-epopee inginerească românească

România voia să aibă autostradă de la Pitești, la București și de la București, la Constanța. Ori, așa cum e cazul azi, acele bezni rutiere erau necesare traversării Dunării în regim de autostradă. Proiectările și primele lucrări au debutat în 1980. Concomitent, în Dobrogea se lucra și la Canalul Dunăre-Marea Neagră care avea și firul Poarta Albă-Midia Năvodari, nu doar firul Poarta Albă-Agigea.

Sistemul feroviar-rutier a fost realizat de inginerii de la Secția Poduri, a Institutului de Proiectări Transporturi Auto, Navale si Aeriene. Responsabil a fost  Inginerul  Gheorghe Buzuloiu, care a fost responsabilul proiectării viaductelor de pe valea Oltului.

Centrala de Construcții CFR București a comandat  tabliere metalice fabricate la  Combinatul Metalurgic Bocșa, Șantierul Naval Galați, Întreprinderea de Poduri Pitești și IMUT Moreni. Această întreprindere de la Moreni a construit și podul rutier peste canalul Dunăre - Marea Neagră (Agigea) și rezervoare petroliere în statele arabe ale OPEC.

Podul Fetești-Cernavodă - probe și inaugurare

Podul de la Cernavodă a fost proiectat cu  21 de deschideri. Sistemul are un  pod principal, alături de viaducte rutiere care asigură accesul  la acesta. Noul pod  a fost ridicat  la mică distanță în amonte de vechiul pod feroviar Carol I. La 14 noiembrie 1987, timp de   7 zile, 38 de locomotive Diesel și 38 de basculante, încărcate la capacitate maximă au testat siguranța și rezistența noului sistem de poduri, pe care se circulă începând de la 21 noiembrie 1987. Spre deosebire de Podul Carol I care a fost realizat cu tabliere și sisteme de ancorare fabricate la Reșița, atunci în Austro-Ungaria și după model ingineresc francez, Podul de la Fetești-Cernavodă din 1987 este proiectat exclusiv de români, cu materiale fabricate în industria românească. Sursa foto: