Giorgia Meloni critică Green Deal: Este dezastruos, îl vom schimba
- Iuliu Vlădescu
- 20 septembrie 2024, 15:51
Premierul din Italia, Giorgia Meloni, critică Green Deal. „Este dezastruos, îl vom schimba”, a spus politiciana.
Meloni: Abordarea ideologică aduce rezultate dezastruoase
Orsini ridică mingea la fileu: «Green Deal-ul este plin de prea multe erori, decarbonizarea urmărită cu prețul dezindustrializării este o dezamăgire», spune noul președinte al Confindustria, la prima sa adunare.
«Vă mulțumesc că ați fost clar cu privire la rezultatele dezastruoase datorate abordării ideologice, suntem angajați să corectăm aceste alegeri», răspunde Meloni câteva minute mai târziu, pe scena Auditoriului, într-un discurs care a fost foarte aplaudat de public.
Confindustria este întotdeauna pro-guvernamentală, dar armonia este mai evidentă ca niciodată în ultima vreme. O consonanță aproape generală, care își are centrul în opoziția faţă de politicile europene de tranziție. Și tocmai cu această latură industrială, Meloni vrea acum să atace Green Deal-ul, simbol al primei Comisii UE conduse de Ursula von der Leyen.
Raportul Draghi a pus sub semnul întrebării nebunia verde
O răzgândire a avut loc și la Bruxelles, după ce dreapta populistă a câștigat la ultimele alegeri, depășind intoleranța și temerile crescânde cu privire la costurile tranziției.
Acum, și Partidul Popular face eforturi pentru revizuirea Green Deal, în timp ce Ursula von der Leyen a promis că obiectivele de mediu vor fi puse în aplicare, lăsând companiilor posibilitatea de a alege tehnologiile, cu un plan industrial care să le susțină, care în prezent este absent.
Același raport realizat de Draghi recomandă un echilibru între decarbonizare și competitivitate: faptul că acest lucru nu s-a întâmplat până acum, se vede mai ales în sectorul auto, unde interzicerea motoarelor pe combustie din 2035 vine în contextul unei stagnări a vânzărilor de mașini electrice și al unui avans al producătorilor chinezi, punând în pericol întregul lanț de aprovizionare.
Ce vrea Meloni în Italia
"Istoria și piața europeană de mașini electrice, pe care le dăruim Chinei, vorbesc de la sine", a spus Orsini, întrebând când va fi anunțată amânarea acelui termen fatidic 2035. "Nu putem aștepta 2026", a răspuns Orsini, dând amânarea de la sine înțeleasă, dar avertizând că cimentul, metalele și hârtia vor capitula și ele, dacă sistemul european de stabilire a prețurilor emisiilor nu va fi modificat.
Primul test pentru asaltul guvernului asupra Green Deal va fi, oricum, mașina. Iar mișcarea va fi făcută de ministrul întreprinderilor Adolfo Urso, care le va cere colegilor săi din UE să deschidă imediat o discuție - și nu în 2026, așa cum prevede regulamentul - pentru a revizui calendarul și metodele de tranziție la mașinile alimentate cu baterii.
Luni va prezenta propunerea chiar Confindustriei și sindicatelor, apoi o va aduce în Europa, pe 26 septembrie, la Consiliul pentru Competitivitate.
Meloni nu vrea să ajungă la o criză ca cea din Germania
Ce cere Italia? Amânarea termenului de 2035. Dar acesta este marele obiectiv și nu este sigur că guvernul îl va putea realiza, în ciuda crizei unor producători simbolici precum Volkswagen, care fac momentul propice.
De altfel, Ursula von der Leyen a explicat că, cu toate ajustările necesare, Green Deal rămâne un pilon al programului său și i-a încredințat dosarul vicepreședintelui spaniol Teresa Ribera, fost ministru pentru Tranziție în Guvernul Sanchez, care pare să nu dorească să facă concesii.
Meloni, în schimb, trebuie să acționeze cu prudență și pentru a evita să-l pună în dificultate pe Raffaele Fitto, care trebuie să treacă examenul în Parlament pentru noua funcție de comisar.
Dacă, în final, datele ar rămâne cele de astăzi, Adolfo Urso ar reveni, cerând crearea unui fond european pentru tranziție, cu resurse comune pentru sprijinirea cercetării și investițiilor producătorilor din UE, crearea de gigafactory și, de asemenea, stimulente pentru cei care achiziționează mașini alimentate cu baterii.
Industriașii italieni nu mai vor atâtea „politici de mediu”, ci de creștere
"Europa confundă politicile de mediu autoreferențiale cu politicile industriale de creștere", a spus Orsini. În raportul său, președintele industriașilor a evitat chestiuni delicate precum autonomia diferențiată, cu privire la care baza antreprenorilor este la fel de împărțită ca și restul țării.
El a limitat cererile la minimum în vederea legii bugetare, iar cererea de "a face permanentă reducerea impozitelor" este doar de formă, știind foarte bine că marjele înguste nu vor permite decât o nouă reînnoire anuală.
A insistat asupra unui plan de locuințe pentru tinerii muncitori, asupra căruia Executivul a dat deja un feedback pozitiv, a cerut accelerarea dezvoltării energiei nucleare, aflată deja pe ordinea de zi, a vorbit despre fluxurile migratorii regulate care trebuie să fie susținute, precum și despre relansarea productivității.
A întins, de asemenea, o mână de lucru sindicatelor, spunând că este gata să discute despre siguranța la locul de muncă și despre salarii. Dar secretarul CGIL Landini, ca toți ceilalți, a remarcat mai ales armonia cu Meloni: "Nu vrem să fim partea care ascultă ce discută Guvernul cu Confindustria". Risc concret: "Să ne vedem imediat – le-a spus premierul antreprenorilor – trebuie să mergem mână în mână". Prima etapă: rescrierea Green Deal.
(Articol: Diego Longhin și Filippo Santelli, La Repubblica; Traducerea: Oana Avram, RADOR RADIO ROMÂNIA)