Gheața neagră, o mare capcană pentru șoferi

Gheața neagră, o mare capcană pentru șoferi Sursa foto: 17205971 © Convisum | Dreamstime.com

Iarna pune la încercare toți șoferii, indiferent de experiența pe care aceștia o au în condus. Zăpada, poleiul și carosabilul umed se numără printre pericolele de pe șosele în sezonul rece. Titi Aur spune că cea mai periculoasă este gheața neagră și atrage șoferilor atenția asupra acestul fenomen.

Gheața neagră reprezintă unul dintre cele mai mari pericole de pe străzi în sezonul rece, avertizează Titi Aur. Pilotul de raliu spune că șofatul trebuie să se schimbe pe perioada iernii, poleiul și zăpadă fiind periculoase, mai ales pentru cei începători. Reflexiile și intuiția sunt calități absolut necesare ale oricărui conducător auto.

Ce este gheața neagră

Gheața neagră este unul dintre cele mai periculoase fenomene pe timpul iernii. Aceasta este o peliculă fină de gheață care se formează direct pe asfalt. Ea este incoloră, fără bule de aer, ceea ce o face greu de identificat.

De obicei se formează atunci când temperaturile ajung în punctul de îngheț. Are la bază o ploaie scurtă sau apa de la zăpada topită. Momentul propice pentru formarea acesteia este dimineața, seara sau în timpul nopții, când asfaltul nu este intens circulat sau încălzit de razele soarelui. Fenomenul poate să apară și pe timp de zi, în zonele umbrite. Alte zone predispuse la acest fenomen sunt podurile, deoarece suprafața de rulare este mai rece datorită aerului care circulă atât peste, cât și pe sub pod.

Ne puteți urmări și pe Google News

Gheața neagră poate fi greu de identificat, însă lumina poate ajuta. Atunci când o porțiune de asfalt este foarte netedă și lucește mai tare decât ar trebui, este semn că acolo este polei. Acest truc nu poate fi folosit și pe timp de noapte, când putem depista fenomenul doar cu ajutorul farurilor mașinilor care vin din față.

Gheața neagră pe asfalt

Porțiune de drum acoperită cu gheață neagră. Sursa foto: 39631633 © Grecu Mihail Alin | Dreamstime.com

Sfaturile lui Titi Aur pentru șoferi cu privire la schimbarea aderenței

Titi Aur spune că este foarte important ca mașina să fie echipată corespunzător pentru iarnă. Cauciucurile sunt cele mai importante, ele fiind cele care iau contact cu asfaltul. Calitățile șoferului sunt și ele foarte importate. Pilotul de raliu spune că persoana de la volan trebuie să încerce să anticipeze schimbarea aderenței de pe șosea pentru a merge în condiții de siguranță.

„În principal, când vorbim despre mersul cu mașina, trebuie să știm că, iarna, chiar dacă este uscat afară, aderența este mai mică, pentru că avem asfaltul rece. Chiar dacă avem cauciucuri de iarnă, aderența tot este mai mică decât vara. Desigur, este mai bună decât dacă am avea cauciucuri de vară, iarna”, explică pilotul.

Gheața neagră este însă unul dintre cele mai mari pericole pentru șoferi. Titi Aur spune că persoanele care se află la volan trebuie să aibă grijă atunci când condițiile de pe carosabil se schimbă. De exemplu, când merg pe un carosabil umed până la un anumit moment, apoi intră pe gheață sau pe polei. În aceste condiții se schimbă și aderența.

Mașină în șanț, iarna

Sfaturi de la Titi Aur cu privire la porțiunile cu gheață neagră. Sursa foto: 168816593 © Aleksandr Kondratov | Dreamstime.com

Când și unde poate apărea gheața neagră

Pilotul de raliu spune că șoferii trebuie să aibă grijă atunci când apare gheața neagră. Acest fenomen se întâmplă în zonele unde se schimbă temperatura. El este întâlnit la ieșirea din localitate sau atunci când se trece de la o zonă unde a bătut soarele pe asfalt la una umbrită, unde șoseaua este rece. Polei poate fi și la urcarea sau coborârea de pe un pod.

Aderența se schimbă când trecem cu mașina prin astfel de zone. Trecând de la un asfalt curat la unul cu zăpadă sau polei, există riscul de a pierde controlul mașinii. Titi Aur spune că, atunci când un șofer știe unde se schimbă starea carosabilului, poate anticipa unde va apărea aderența mai mică, potrivit Realitatea.

Când un șofer intră pe o porțiune cu gheață neagră, nu trebuie să bruscheze nicio comandă a mașinii. Este recomandat să nu frâneze puternic și să mențină mașina pe direcția în care vrea să meargă. Dacă este posibil, este recomandat să schimbe într-o treaptă mai mică, pentru un control mai bun în caz de nevoie. De asemenea, foarte importantă este adaptarea vitezei în funcție de condițiile meteo.