Există soluție pentru haosul din vame: o aplicație! În timp ce la Vama Nădlac aglomerația haotică a devenit lege la intrarea în țară, autoritățile refuză să folosească o aplicație de care dispun. Ea ar putea reduce aglomerația și ușura munca personalului vamal, relatează Digi 24.

Există soluție pentru haosul din vame: o aplicație! Este folosită de 5 aeroporturi 

Această aplicație web există din vara anului trecut și este folosită de 5 aeroporturi din România, însă Poliția de Frontieră nu o utilizează. Lucian Stuparu, cel care a dezvoltat aplicația împreună cu un grup de tineri, a explicat la Digi 24 rolul și utilitatea acestei aplicații. Potrivit expertului, ar putea fi folosită cu ușurință în toate frontierele țării.

Aplicația există din luna aprilie, însă personalul de la Vama Nădlac nu o folosește. În urma introducerii noilor reguli de intrare pe teritoriul țării, legate de restricțiile aduse de pandemie, la Vama Nădlac s-au format cozi uriașe în 2020. S-a ajuns deseori la altercații și injurii, plus nervi întinși la maximum în urma așteptării de ore întregi.

Autoritățile nu și-au dat acordul pentru folosirea ei la frontierele terestre

Directorul DSP Arad dă vina pe lipsa personalului pentru a explica de ce autoritățile nu folosesc aplicația. Lucian Stuparu spune că ea funcționează în aeroporturile Otopeni, Cluj-Napoca, Târgu-Mureș, Sibiu și Craiova din 17 iunie 2020. Însă nu există și la frontierele terestre, deși ar reduce aglomerația din vămi.

Deși aplicația este gata de utilizare, autoritățile nu și-au dat acordul pentru a fi folosită la frontierele terestre. Procesul de aprobare pentru utilizare la Vama Nădlac s-a blocat. STS a colaborat la dezvoltarea aplicației, ministerul Sănătății o susține, DSP vrea să o folosească. Totuși nu o utilizează nimeni la frontierele terestre.

„Nu știm cine nu și-a dat OK-ul, pentru că dacă ea este folosită în aeroporturi, înseamnă că cineva și a dat OK-ul pentru ea. Nu înțeleg de ce pentru Vama Nădlac nu s-a întâmplat asta”, a mai adăugat dezvoltatorul aplicației. Potrivit acestuia, problema ar fi în comunicarea dintre instituții.

Aplicația ar ușura considerabil munca la frontiere

Aplicația este de tip web, poate fi deschisă din orice browser și folosită de orice persoană care dorește să intre sau să iasă din țară. Utilizatorul va completa datele personale în declarația pe proprie răspundere. Se primește un cod QR pe care DSP și Poliția de Frontieră ar trebui să îl scaneze. După scanare, se decidă dacă persoana respectivă intră sau nu în izolare și pentru cât timp.

„Personalul s-ar descurca mult mai bine dacă ar folosi aplicația. Ar exista o linie rapidă pentru cei care s-au înscris online și una pentru cei care nu vor sau nu știu să folosească aplicația, deși ea este foarte intuitivă”, a subliniat Stuparu.