Potrivit legii, respectiv convenţiei de la Montreal, semnată şi de către România, în cazul în care operatorul aerian este vinovat de acest lucru, pasagerul este îndreptăţit să ceară compensaţii care pot fi între 1.525 şi 3.500 de dolari. La nivelul Europei, bagajele a 44% dintre pasageri au fost întârziate, pierdute sau deteriorate.

Studiul AirHelp arată că cele trei motive principale pentru care pasagerii nu aplică sunt următoarele: nu ştiu că au dreptul la compensaţii (31%), nu ştiu ce drepturi au în relaţia cu operatorii aerieni (26%) şi nu se deranjează să completeze o astfel de cerere (24%). Pentru a putea obţine compensaţia, pasagerul trebuie să reclame pierderea sau deteriorarea bagajului înainte de a pleca de la aeroport.

Dacă există un bagaj ale cărui bunuri depăşesc 1.131 de SDR („moneda” stabilită prin convenţie de către FMI, 1 SDR = 0,85 euro), pasagerul trebuie să notifice compania aeriană înainte de check in, pentru a putea obţine o compensaţie mai mare.