Curele de slăbire care presupun abstinenţă de la alimentele ce ajută organismul să funcţioneze fac mai mult rău decât bine. În afară de faptul că nu scăpaţi de kilogramele nedorite, vă mai alegeţi şi cu dezechilibre alimentare şi psihice. "Excluderea în totalitate din alimentaţie a produselor cu zahăr sau a făinoaselor creează probleme la nivelul creierului, lucru care favorizează apariţia depresiilor şi a stării generale proaste", explică Mihaela Bilic, medic primar diabet şi boli de nutriţie.

Scade nivelul arderilor iar kilogramele nu "pleacă"

Orice strategie de slăbire care se realizează sub amprenta stresului este traumatizantă şi ineficientă. În această categorie intră dietele drastice, dietele hipocalorice, regimurile intense de exerciţii, programele intense de suplimente. O dietă traumatizantă are duble efecte nefaste asupra sănătăţii organismului. Pe de o parte, se creează un dezechilibru alimentar, iar pe de cealaltă parte, unul emoţional.

Printr-o dietă traumatizantă, organismul va avea o putere scăzută de ardere a caloriilor. O astfel de dietă este însoţită şi/sau creează stres, anxietate, lipsa de încredere în propriile forţe. "Dacă mâncăm stresaţi, cu gândul la kilogramele pe care am vrea să le pierdem, au loc efecte dramatice asupra metabolismului. Orice gând negativ, gând de frică, furie, de critică a altor persoane sau de autocritică, de anxietate toxifică, în timp, corpul", avertizează Elena Ceciu, Food Psychology Coach.

Stresul prelungit cauzat de acest gen de diete e un inamic serios al sănătăţii. "Pe termen scurt, mor bacteriile sănătoase din intestin, scade preluarea de oxigen, se accentuează eliminarea mineralelor şi a vitaminelor solubile în apă (pierderea calciului din oase, de exemplu), scade absorbţia nutrienţilor, are loc o reducere profundă în producţia de enzime, creşte colesterolul din sânge, creşte absorbţia de sare care duce la creşterea presiunii arteriale, scade fluxul sangvin şi imunitatea gastro-intestinală care poate duce la alergii. În timp, scade masa musculară şi funcţia rinichilor, ceea ce duce la toxicitate, la retenţia de apă, chiar la boli de inimă", mai explică Elena Ceciu.

Zahărul, vital pentru creier

Pentru a funcţiona normal, creierul are nevoie de zaharuri, interzice în diete foarte stricte. "Dietele stricte presupun abţinerea de la zahăr şi făinoase, iar creierul este foarte afectat deoarece el funcţionează pe bază de glucoză. Dacă ai scos carbohidraţii din alimentaţie, organismul nu are de unde să facă glucoză, ceea ce înseamnă că este privat de nivelul optim de glucoză. Dezechilibrul lui chimic îl face să intre în stare de tensiune", explică nutriţionistul Mihaela Bilic.

Într-adevăr această stare de agitaţie este bună pe timpul zilei, însă seara are efecte nedorite. "După ora şase, starea de tensiune afectează persoanele care ţin cure traumatizante. În plus, ele nu mai pot adormi, au crize de anxietate şi strări depresive, dar mai grav este că nu percep aceste stări ca efecte secundare ale dietei", adaugă nutriţionistul. Acest stres poate fi "domolit" cu o cană de lapte sau o banană.

Ce nu trebuie să lipsească dintr-o dietă

"Chiar dacă nu trebuie consumată la fiecare masă, carnea nu trebuie să lipsească din dietă deoarece proteinele din carne sunt cele care accelerează metabolismul. Cea mai indicată este carnea de curcan", recomandă nutriţionistul Mihaela Bilic. Nici produsele lactate slabe nu trebuie expluse.

Iaurtul şi perlele de brânză cu smântână nu creează probleme de digestie. În plus, zerul prezent în ele ajută la slăbit pentru că se combină în tubul digestiv cu grăsimile alimentare trans şi inhibă absorbţia lor. Pâinea poate fi şi ea un prieten în cura de slăbire. O felie pe zi contribuie la arderea lipidelor.