Mai mulţi străini pleacă în vacanţă, nu îşi aleg sejururi doar pentru sărbători şi perioada de vară, îşi fac rezervările din timp chiar şi pentru pachetele turistice. În plus, tour-operatorii nu mai ascund că şi naţionalitatea turistului contează. Cu alte cuvinte, „riscul de ţară“ funcţionează şi în cazul vacanţelor, după ce a reuşit să ne scumpească alimentele, hainele, creditele sau combustibilii.

CAUZE

Turişti puţini, sezonieri şi nehotărâţi

Turiştii români plătesc cu până la 15% mai mult pentru pachetele de vacanţă în principalele destinaţii de litoral decât, de exemplu, englezii sau germanii. Este vorba despre Grecia, Turcia, Spania, Egipt sau Tunisia. Operatorii autohtoni din turism susţin că aceste diferenţe nu provin din comisioanele încasate de agenţii, ci din tarifele pe care acestea le pot obţine de la hoteluri şi pentru alte facilităţi – cum ar fi transportul.

În cazul unor destinaţii mai puţin populare pentru români, cum ar fi cele exotice – de pildă, Cuba, Filipine – costurile suplimentare ar putea fi substanţiale, ceea ce face mai convenabilă achiziţionarea acestor tipuri de vacanţe din străinătate. Agenţii locali avertizează însă că această economie are şi aspecte mai puţin plăcute: de exemplu, introducerea unei escale pe traseu şi achiziţionarea unui bilet de avion în plus. Diferenţele de preţ s-ar putea reduce în următorii ani, odată cu creşterea numărului de turişti. Dar sunt slabe şansele să se ajungă la nivelul tarifelor din ţările cu tradiţie.

> Mai mulţi înseamnă mai ieftin. Germanii, francezii şi englezii plătesc tarife mai mici pentru că pleacă în număr mai mare în vacanţe şi operatorii îşi permit să ia foarte multe camere „în garanţie“. Şi în privinţa transportului, aceste pieţe au un avantaj evident – avioanele cu care zboară englezii, de exemplu, au capacităţi mari, de până la 300 de locuri. În România se operează cu aparate de zbor de circa 120 de locuri.

„Toată industria de turism se bazează, până la un punct, pe discountul de volum, care e un factor important în calcularea preţului final. Cu alte cuvinte, adaosurile sunt aceleaşi în România şi în alte ţări, doar discountul este diferit, corespunzător volumului de vânzări“, spune Aurelian Bratosin, manager al Agenţiei Butterfly Tourism. Cum puterea de cumpărare şi numărul de cereri posibile ar ajunge cu greu din urmă aceste ţări, este imposibil ca românii să plătească acelaşi preţ. Pentru englezi, un avantaj este şi faima de consumatori de băuturi alcoolice. „Hotelierii cu mulţi turişti din Marea Britanie câştigă de la ei mulţi bani din vânzarea de la bar. Un englez petrece la piscină ore întregi şi ar avea obligatoriu ceva de băut în faţă“, susţine Cristian Pandel, directorul Christian Tour.

> Vânzări tot anul.
Dacă românii se înghesuie să meargă în vacanţă doar de sărbători şi în lunile de vară, europenii au chef de plajă tot anul. Volumul de vânzare al operatorilor din aceste ţări este asemănător atât în vârf de sezon, cât şi în extrasezon. La noi, abia în ultima perioadă, operatorii au reuşit să prelungească sezonul pentru Antalya şi Rhodos, de la începutul lui aprilie, până în octombrie.

> Cumperi târziu, plăteşti mai
mult. O altă problemă este momentul achiziţionării pachetului turistic. Europenii sunt mai organizaţi şi fac rezervări chiar cu un an înainte, în timp ce românii abia încep să cumpere pachete pentru vacanţa de vară la începutul primăverii. Operatorii spun că au reuşit să recupereze o parte din acest dezavantaj promovând „early booking“, adică acordarea de reduceri pentru rezervarea din timp. Astfel, pentru a profita de un tarif cu până la 20% mai mic, mulţi turişti şi-au rezervat vacanţa încă din martie şi aprilie.

> Naţionalitatea contează.
În general, fiecare destinaţie care primeşte turişti are tarife diferite pentru fiecare ţară. Nu este un criteriu rasist, ci un calcul ce depinde de venitul mediu şi de nivelul de trai din ţara respectivă. De obicei, ruşii plătesc mai mult, la fel ca şi turcii. „Dacă noi avem persoane turce care vor să meargă într-o destinaţie cu pachet românesc, hotelierii imediat ne întreabă dacă persoanele respective au rezidenţă în România. Dacă nu au, nu le oferă preţul de România“, spune Adriana Goicea, manager Cocktail Holidays. Potrivit acesteia, turiştii care vin din zona arabă au întotdeauna preţuri duble. Nici japonezii nu scapă de tarife mai mari.

"Adaosurile sunt aceleaşi în România şi în alte ţări, doar discountul este diferit, corespunzător volumului de vânzări."– Aurelian Bratosin, manager al Agenţiei Butterfly Tourism

"Un englez petrece la piscină ore întregi şi ar avea obligatoriu ceva de băut în faţă."
– Cristian Pandel, directorul Christian Tour

"Este convenabil să achiziţionezi pachete pe anumite destinaţii, cum sunt cele exotice, de la touroperatorii români, însă folosind sistemele de rezervare străine."
– Cosmina Vladu, director la Prestige Tours

CHELTUIELI SUPLIMENTARE

Costurile ascunse ale vacanţei cumpărate din străinătate

O vacanţă cumpărată din Occident implică şi cheltuieli suplimentare: avionul sau autocarul până la Frankfurt, Paris, Viena sau Madrid. În plus, ghidul nu va fi vorbitor de română, iar personalul îl va îndruma pe turist în funcţie de disponibilităţi. „Este convenabil să achiziţionezi pachete pe anumite destinaţii, cum sunt cele exotice, de la touroperatorii români, însă folosind sistemele de rezervare străine. În consecinţă, touroperatorul român poate rezerva întregul pachet de servicii – de exemplu, zbor direct Frankfurt-Maldive, plus transfer şi cazare printr-un sistem de rezervare nemţesc, la aceste costuri adăugându- se biletul de avion Bucureşti-Frankfurt şi retur“, afirmă Cosmina Vladu, director la Prestige Tours. Potrivit acesteia, costul total ar fi mai mic decât dacă am rezerva separat fiecare serviciu turistic.

CITIŢI ŞI:

De ce plătim mai mult şi pe benzină
De ce avem credite mai scumpe
De ce electronicele de firmă sunt mai scumpe în România
Cine ne scumpeşte hainele
De ce este România o ţară scumpă