Companiile de transport maritim cu containere care transportă mărfuri cu amănuntul, de la telefoane mobile și mărfuri de designer până la banane, se luptă de luni de zile cu întreruperile cauzate de pandemia de coronavirus și cu o creștere a cererii de bunuri cu amănuntul, care a generat blocaje logistice în întreaga lume.

În cea mai recentă provocare, mai mult de 30 de nave de tip container nu pot naviga după ce nava Ever Given, lungă de 400 de metri, a eşuat în Canalul Suez, blocând tranzitul. Se încearcă repunerea navei pe linia de plutire, dar reprezentanţii uneia dintre companiile implicate în aceste tentative au spus că ar putea dura câteva săptămâni.

“Cu lanțurile de aprovizionare deja sub presiune, o navă mare de containere a blocat literalmente una dintre rutele majore ale comerțului mondial”, a declarat Joanna Konings, economist la ING. “Pe măsură ce Autoritatea Canalului Suez lucrează pentru a elibera canalul, traficul se acumulează și livrările lipsă vor perturba lanțurile de aprovizionare”.

MSC din Elveţia, a doua linie de transport maritim cu containere din lume, a anunţat că toți transportatorii majori de containere au fost afectați de blocajul din Canalul Suez.

“În calitate de utilizator frecvent al canalului, MSC monitorizează foarte atent situația pentru actualizări în cazul în care ar fi necesare planuri de urgență ale flotei sau ale rețelei de servicii și pentru a vedea cum poate fi afectată circulația containerelor pe o piață deja dificilă”, se afirmă în comunicatul companiei.

“Clienții MSC cu mărfuri care urmează să tranziteze canalul în zilele următoare ar trebui să fie pregătiți pentru potențiale modificări ale programului”. Sursele comerciale și de transport maritim au declarat că, în funcție de durata de întrerupere a navigaţiei prin Canalul Suez, transportul mărfurilor de la producătorii din Asia la cumpărătorii din Europa ar putea fi afectat în continuare.

Leon Willems, purtătorul de cuvânt al Portului Rotterdam, cea mai mare poartă de acces din Europa, a declarat că cererea de logistică depășea deja capacitatea înainte de incidentul de la Suez.

“Fiecare port din vestul Europei va resimți acest lucru. Acum suntem de 48 de ore în această situaţie și sperăm atât pentru companii, cât și pentru consumatori, că va fi rezolvată în curând”, a spus dl Willems.

“Când aceste nave vor ajunge în Europa, vor exista inevitabil timpi de așteptare mai lungi”, a spus el. “Avem mult spațiu, dar nu avem un număr nelimitat de docuri și macarale pentru a descărca aceste bunuri”.

Traducere: Rador