Ultimele informații despre noul buletin cu cip. Diferențele și avantajele față de documentul clasic
- Mihnea Talau
- 10 aprilie 2021, 15:04
Din data de 2 august, românii vor avea o nouă carte de identitate de mărimea permisului auto. Buletinul va conține și un cip, dar și elemente de securitate suplimentare. Se poate însă opta și pentru un format cu securitate întărită, dar fără microcip.
Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, spune însă că un cetățean poate refuza să dețină un card nou de identitate și poate opta pentru un format cu securitate întărită, dar fără microcip.
„Există din 2019 o directivă europeană privind creșterea gradului de securitate al documentelor electronice. Termenul până la care trebuie implemenată această prevedere este de 2 august 2021, data la care noi ne-am propus să lansăm aceste cărți de identitate. Obiectivul este de a folosi oportunitatea aceasta pentru a trece la un instrument de identitate mai modern”, spune Teleman, potrivit Gândul.ro.
Diferența față de buletinul clasic
Persoanele cărora le expiră actul de identitate vor beneficia de noul buletin electronic. În schimb, cei care refuză buletinul cu cip, pot alege cartea de identitate simplă, cu condiția că vor mai putea călători în baza lui în afara țării. În cadrul cipului atașat cărții de identitate va fi inserată imaginea a două amprente și fotografia persoanei respective.
Ministrul Teleman spune că un aspect pe care buletinul cu cip îl aduce în plus este viteza de derulare a anumitor operațiuni pe care cetățenii le derulează, printe care, și identificarea lor în sistemele electronice.
„Vor exista și niște dispozitive de citire a acestor documente electronice, iar accesul va fi mai rapid. Spre exemplu, dacă acum pentru unele operațiuni oamenii trebuie să completeze chestionare pe hârtie, pe măsură ce noi vom adapta sistemele digitale ale statului ,completarea aceasta nu va mai fi necesară”, mai spune Ciprian Teleman.
Avantajele noului buletin
Datele cetățenilor vor fi stocate într-un „cloud guvernamental”, iar fiecare dintre instituțiile statului va avea acces la informațiile respective.
„Acest cloud guvernamental înseamnă un sistem digital care va asigura păstrarea datelor în condiții de siguranță, date pe care Administrația Publică le folosește și în al doilea rând, cel mai important, este că va scuti cetățeanul să se plimbe de la o instituție la alta, pentru a rezolva anumite lucruri. Odată ce acest cloud va fi funcționa, instituțiile statului vor fi interoperabile.
Spre exemplu, dacă pentru rezolvarea unei cereri înaintate de cetățean este nevoie de schimb de date între instituții, cetățeanul nu se va mai plimba de la o instituție la alta, ci va fi responsabilitatea instituțiilor să facă lucrul acesta folosind tehnologia. Odată ce te-ai identificat într-un punct de interacțiune cu statul, statul va fi obligat să transfere el informațiile. Este nevoie de întăriri legislative pentru că lucrurile acestea să fie funcționale, iar documentele electronice să aibă și greutate juridică”, mai spune ministrul Ciprian Teleman.
Ministrul a mai spus că tranziția spre noile buletine și spre un sistem complet digitalizat poate dura și câțiva ani.
Totodată, cartea de identitatea va fi universală și inclusiv copiii vor putea avea o carte de identitate, indiferent de vârsta lor.
Ce va conține noua carte de identitate electronică
Aceasta va conține - denumirea statului; denumirea documentului; seria, compusă din două litere, şi numărul, compus din șase cifre;
însemnele Uniunii Europene, cele 12 steluțe galbene; denumirea structurii emitente, respectiv a serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor sau, după caz, a Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date – denumirea abreviată, iniţialele judeţului, după caz, şi codul structurii emitente; data expirării; fotografia titularului; codul numeric personal; numele de familie şi prenumele; cetăţenia; locul naşterii; sexul; domiciliul; semnătura electronică.