Ca de obicei, în ziua de 1 ianuarie, Filarmonica din Viena ne-a oferit tradiționalul său concert de Anul Nou. Un concert trist, deoarece s-a desfășurat pentru prima dată în peste 80 de ani de istorie fără spectatori, din cauza regulilor draconice de izolare impuse de Austria.

A fost totuși un concert somptuos, așa cum l-a caracterizat pe Twitter marele trompetist de jazz franco-libanez Ibrahim Maalouf: „Sublimă, orchestra din Viena…” a scris el.

După care, îmboldit de diavolul Corectitudinii Police, muzicianul a continuat: „… care în fiecare an excelează prin muzica sa, la fel cum se face în mod trist remarcată prin lipsa ei de diversitate etnică”.

Iar mesajul jazzman-ului se încheie în mod mobilizator, cu un apel la luptă pentru diversitate în anul care abia a început:

„În 2021, vrem mai multă diversitate! Dacă Viena se află la extremă, și orchestrele franceze sunt departe de deziderat.”

Comentariul său a provocat o reacție rapidă din partea celor care îl urmăresc pe rețelele sociale. Iată câteva exemple:

„Începem acest an frumos cu obsedații de rasă”

Sau

„Obsedații de culoarea pielii să înceteze să ne mai hărțuiască peste tot și tot timpul”.

Uimit de valul de reacții negative, unele de-a dreptul furioase, stârnit de mesajul său, Ibrahim Maalouf a încercat să se justifice, afirmând că el iubește o „Franță care este și va rămâne cosmopolită”.

Ibrahim Maalouf, care are 40 de ani, s-a născut la Beirut în 1980, într-o familie de muzicieni. A ajuns la Paris, refugiindu-se în timpul războiului civil libanez. La sfatul trompetistului francez Maurice André, a renunțat la studiile de matematică, unde era foarte talentat, și s-a dedicat muzicii, urmând Conservatorul de la Paris.

Maalouf este autorul muzicii mai multor filme, al câtorva piese pentru cor și orchestre simfonice. A colaborat cu mari artiști precum Sting, Lhasa de Sela, Vanessa Paradis, Juliette Gréco sau Archie Schepp. Este laureat a numeroase premii internaționale.