Reportajul începe în portul Midia, de unde aproape o sută de transporturi cu oi pleacă anual. Iar un responsabil al operatorului portuar susţine în faţa reporterului AFP că animalele ar beneficia de condiţii de cinci stele la bordul navelor. Cu toate acestea, controalele româneşti se opresc la încărcarea oilor, în timp ce un regulament european din 2005 prevede, de asemenea, monitorizarea în timpul călătoriei, notează France Presse.

De cealaltă parte, organizaţiile de protecţie a animalelor spun că realitatea este că mii de oi mor în timpul transportului.

Regulamentul UE 1 din 2005 nu permite transportul animalelor vii dacă temperatura depășește 30 de grade pe întreaga rută sau chiar pe porțiuni din rută. Legislația se aplica până la destinație chiar dacă aceasta este în țările terțe. În zona Golfului se înregistrează cele mai ridicate temperaturi, cu nopți de peste 35 grade Celsius și zile cu peste 45, uneori chiar 55 de grade.

Riscurile sunt cu atât mai mari în acest an, întrucât Festivalul islamic al Sacrificiului, care reprezintă punctul culminant al exporturilor româneşti, cade la mijlocul lunii august. Însă miza economică este mare. În februarie, Bucureştiul a încheiat un nou acord pentru vânzarea a 200.000 de oi către ţările din Golf, sperând să vândă până la urmă chiar două milioane de capete pe piaţa arabă.

Iar crescătorii de oi din ţară par surprinşi de preocupările recente legate de transportul animalelor vara. Fără îndoială, am deranjat o ţară interesată de această piaţă, cred ei.

Însă ca să se pună la adăpost de sancţiunile de la Bruxelles, asociaţia principală a crescătorilor şi exportatorilor a elaborat o propunere legislativă pentru oprirea transporturilor de animale când temperaturile depăşesc 30 de grade.

Australia, una dintre cele mai mari ţări exportatoare de animale din lume, şi-a înăsprit anul trecut reglementările în domeniu după difuzarea unor imagini copleşitoare, filmate la bordul navelor care transportau animale către ţări arabe din porturi australiene.

Te-ar putea interesa și: