Transportatorii avertizează: Există o criză acută de şoferi profesionişti!

Transportatorii avertizează: Există o criză acută de şoferi profesionişti!

Criza acută de șoferi profesioniști afectează competitivitatea transportatorilor români. Aceasta trebuie tratată ca o prioritate națională, potrivit unui comunicat al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Aceasta solicită autorităților măsuri urgente pentru formarea vocațională a tinerilor de la vârsta de 18 ani ca șoferi profesioniști.

UNTRR semnalează criza acută de șoferi profesioniști cu care se confruntă transportatorii rutieri din România, cu impact negativ asupra competitivității acestui sector important al economiei naționale. Cererea de forță de muncă calificată în transporturile rutiere internaționale este tot mai prezentă în România și în UE. Transportatorii rutieri – companii multinaționale ca și companii cu capital românesc se confruntă cu lipsa de șoferi profesioniști, având camioane care nu pot fi operate pentru că nu sunt șoferi disponibili pe piață.

Transportatorii români au nevoie de soluții europene urgente și eficiente la această criză acută de șoferi profesioniști, pentru ca industria românească de transport rutier să poată continua să opereze în parametri buni.

În acest context, UNTRR  a solicitat  autorităților române și europene  măsuri urgente de atragere a tinerilor de la vârsta de 18 ani în sectorul transporturilor, prin programe europene de formare vocațională ca șoferi profesioniști. 

Ne puteți urmări și pe Google News

„Comisia Europeană şi Parlamentul European consideră că România poate permite tinerilor de la vârsta de 18 ani să devină şoferi profesionişti. UNTRR a solicitat modificarea cadrului legal pentru a se permite tinerilor, de la vârsta de 18 ani să devină șoferi profesioniști, existând îngrijorarea că actuala lipsă de șoferi profesioniști ar putea fi cauzată și de legislația românească care stabilește  vârsta minimă de 21 de ani pentru permisele de conducere de categoriile C și CE în conformitate cu prevederile Directivei 2006/126/EC referitoare la permisele de conducere – pentru că după absolvirea educației secundare (liceului), tinerii cu vârste între 18 și 21 de ani caută alte oportunități de angajare și nu își mai schimbă opțiunile ulterior pentru a deveni șoferi profesioniști”, se arată în comunicat.

Comisia Europeană a răspuns UNTRR că nu s-ar opune ca România să aplice vârsta minimă de 18 ani  precizată de Directiva 2003/59/CE referitoare la formarea șoferilor profesioniști, prin derogare de la prevederile Directivei 2006/126/EC referitoare la permisele de conducere, așa cum procedează și alte State Membre, fapt întărit și de răspunsul primit de asociația noastră din partea Parlamentului European – Comisia pentru Transport și Turism.

Măsurile propuse:

- Stabilirea vârstei minime de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere pentru categoriile C și CE prin modificarea legislației naționale relevante

- Recunoașterea actualei crize a șoferilor profesioniști ca fiind o prioritate națională și alocarea de fonduri europene pentru creșterea angajării în sectorul transporturilor rutiere din România, inclusiv prin programe deformare vocațională ca șoferi profesioniști a tinerilor NEETs (Not in Education, Employment or Training) din mediul rural

- Înființarea unei rețele naționale de școli vocaționale specializate în furnizarea educației profesionale și competențelor tehnice de care tinerii au nevoie pentru a fi angajați ca șoferi profesioniști. 

Asigurarea cadrului legal pentru organizarea și finanțarea unor programe europene de formare vocațională ca șoferi profesioniști pentru tineri de la vârsta de 18 ani ar putea oferi o soluție reală la actuala lipsă a șoferilor profesioniști, răspunzând astfel atât nevoilor reale ale companiilor de transport rutier din România, cât și ale tinerilor români în căutarea unui loc de muncă bine plătit.