Testarea antidrog în școli. Dr. Gabriel Diaconu: Doar regimurile totalitare folosesc punitiv instrumentul medical

Testarea antidrog în școli. Dr. Gabriel Diaconu: Doar regimurile totalitare folosesc punitiv instrumentul medical Școală / Sursă foto: Arhiva EVZ

Testarea antidrog în școli. Ministru de Interne, Cătălin Predoiu, a propus testarea antidrog în școli. Celebrul medic psihiatru Gabriel Diaconu a criticat în termeni foarte duri ideea, spunând că „nicăieri în lume - cu excepția regimurilor autoritare - instrumentul medical nu este folosit punitiv”.

Testarea antidrog, la școală, a copiilor - minori, deci fără dreptul de a conduce automobile - este propunerea făcută de ministru de Interne, Cătălin Predoiu ca soluție pentru accidentul mortal de la 2 Mai. În care un copil de bani gata, cu o mașină mai scumpă decât locuințele a 99% dintre români, cunoscut ca dependent de droguri, a fost lăsat să circule de Poliție, deși avea droguri în mașină și nu avea RCA. Și se vorbește din ce în ce mai insistent despre posibile prietenii nu tocmai ortodoxe între familia tânărului și diverși demnitari.

Părinții, elevii și specialiștii sunt împotriva unei astfel de idei, fără vreo legătură cu tragedia de la 2 Mai, precum tesare antidrog în școli. Ei mai spun că măsura este lipsită de eficiență.

Dr. Gabriel Diaconu: E o idee puerilă

Dr. Gabriel Diaconu, medic primar psihiatru și consilier al ministrului Sănătății, spune că nu este o idee bună. Din punctul său de vedere, școlile nu pot fi transformate în „filtre la granița dintre normalitate și patologic”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Psihiatrul vorbește despre traficul cu substanțe interzise care are loc în apropierea școlilor. El subliniază faptul că majoritatea consumatorilor se adaptează noilor situații.

„Nu putem transforma școlile în filtre la granița dintre normalitate și patologic. E un motiv pentru care oamenii sunt tratați în clinici, ambulatorii, dispensare, spitale, dar când merg la școală, merg la școală.

Evident, spaima multor oameni este că școlile noastre nu mai sunt sigure, acolo se întâmplă distribuția de vecinătate, micul trafic de substanțe de uz recreațional, drept urmare, să intervii în fenomenul acesta așa, cupează cumva libertatea de care se bucură dealerii.

Dar, judecata asta e un pic puerilă. Și asta pentru că majoritatea consumatorilor – indiferent de vârstă – au cea ce se numește adaptabilitate”, explică medicul psihiatru.

„Nicăieri în lume – cu excepția regimurilor autoritare – instrumentul medical nu este folosit punitiv”

Medicul spune că în elaborarea unor măsuri de sănătate, trebuie să te gândești la ceea ce vrei să obții printr-un astfel de demers. El se întreabă ce se va întâmpla atunci când testarea antidrog în școli se va termina. Medicul consideră că testarea nu aduce rezultate, ci este o pierdere financiară.

„O să obții zone protejate de consum în școli? Da. Fără doar și poate. Dar, dacă mergi puțin mai în adânc, după această logică, după ce vom rezolva școlile prin testare, vom începe să testăm la intrarea în parcuri? Sau la locurile de joacă? La intrarea în sălile de sport? La intrarea în hoteluri? Peste tot?

Adevărul e că testarea în sine nu aduce nicio informație. Din păcate. Problema nu este că testând în școli vom speria copiii și nu vor mai veni la școală, ci că vom irosi un glonț foarte scump pe o țeavă foarte scurtă. Nicăieri în lume – cu excepția regimurilor autoritare – instrumentul medical nu este folosit punitiv”, atrage atenția medicul.

Alternativă pentru testarea antidrog în școli

Sursa foto: arhiva EVZ

Alternative pentru testarea antidrog în școli

Dr. Gabriel Diaconu consideră că pentru a reduce dependența, trebuie să se lucreze la prevenție. Medicul subliniază că testarea este „o politică ce ține mai degrabă de siguranță națională și de acțiuni specifice procurori/poliție din zona narco”.

Psihiatrul spune că majoritatea consumatorilor de droguri sunt episodici. Aceștia consumă la vârste tinere, în mod special în grupuri, sub presiunea anturajului. Nu este o curiozitate individuală, precizează medicul.

Medicul Diaconu consideră că o metodă mai eficientă în controlul acestui fenomen este una destul de veche. El spune că în urmă cu 15 ani, autoritățile canadiene din Toronto au apelat la o măsură pentru a testa, dar nu în școli. Ei au mers în zonele fierbinți din oraș, cunoscute pentru consum, dar unde se produceau și multe incidente. Testau persoanele și le arestau pe cele intoxicate, depistate în urma testărilor medico-legale.

„Și, prin comparație, aș fi mers pe strategia asta de tip hot-spot acolo unde se depășește un barem de relevanță, dar cu servicii integrate. Este de notorietate că utilizatorii de substanțe – cei dependenți – au ori acces mai greu, ori frecvent și costisitor, ori toate, la servicii de sănătate.

Și că, în general, au o stare de sănătate mai fragilă. Și atunci, ai nevoie să introduci centre specializate în spitale generale care să se ocupe de problematica specifică a consumatorului, în loc să le cantonezi doar în spitalele de psihiatrie sau în marile spitale de urgență”, spune medicul.

Consumatorii au nevoie de consiliere cu privire la conduita în privința substanțelor. Psihiatrul consideră că „singurul loc unde poți să introduci plenar testare este la nivel de cabinete de medicină de familie, policlinici de specialitate sau centre de permanență”.

„Astea sunt politici de sănătate. Nu facem sănătate în școli decât țintit, pe campanii de creștere a conștiinței. Nu instalând filtre”, spune medicul Diaconu.

Citește mai multe despre testarea antidrog în școli aici!