Un brand puternic ar putea dispărea din Europa. Are o istorie de 130 de ani
- Cristian Raducanu
- 27 octombrie 2023, 20:16
Ultimul proiect al Comisiei Europene privind ambalajele reutilizabile afectează jucători mari din industria băuturilor alcoolice, răcoritoare sau cea a parfumurilor.
Concert, alături de alte sticle emblematice de whisky sau parfumuri, sticla companiei Coca Cola ar putea dispărea de piața europeană. Asta din cauza unui proiect al UE privind promovarea ambalajelor reutilizabile.
Sticla Coca-Cola ar putea dispărea de pe piața europeană
Grupurile industriale acuză faptul că proiectul votat în plenul Parlamentului European încalcă drepturile de autor privind protecția drepturilor de proprietate intelectuală atunci când este vorba de ambalaje speciale.
Amintim că proiectul a fost votat, marți, 24 octombrie, în Comisia de mediu a PE înainte ca europarlamentarii să adopte poziția finală în luna noiembrie. Astfel vor urma dezbateri cu statele membre ale UE pentru a finaliza legea la timp pentru alegerile europene din iunie.
„Riscul este că produsele ambalate vor începe să arate la fel. Designurile creative și formele simbol vor dispărea treptat, iar valoarea comercială va fi irosită, deoarece mărcile nu se vor mai putea distinge unele de altele pe rafturi”, a declarat FEVE, o asociație comercială care reprezintă producătorii de sticle de sticlă.
Pe altă parte, sunt voci în rândul producătorilor de ambalaje din sticlă care au salutat eforturile deputaților europeni de a recunoaște „într-o oarecare măsură” modelele de ambalaje brevetate. Însă secretarul general al FEVE, Adeline Farrelly avertizează că adoptarea proiectului va duce la „dispariția treptată a diferențierii mărcilor”.
„Ne temem că acest lucru va duce la standardizarea ambalajelor și la dispariția treptată a diferențierii mărcilor. Credem că această măsură restricționează designul creativ și formele simbol ale sticlelor”, a explicat Farelley.
Părerile sunt împărțite
În legislația europeană actuală, cerințele pentru designul ambalajelor sunt stipulate la articolul 9 din directiva privind deșeurile de ambalaje. Articol care stipulează că greutatea și volumul ambalajelor trebuie diminuate pe cât de mult posibil. Dacă aruncăm o privire pe anexa IV identificăm criteriile de performanță pe care mărcile le pot folosi pentru a justifica ambalajele mai grele. Grupurile industriale pot invoca aspecte ce țin de protecția produsului, logistică sau siguranța consumatorilor.
Executivul european face rabat de la aspectele amintite anterior și, printre altele, propune în forma actualizată a proiectului eliminarea criteriilor de „acceptare de către consumator” și de „marketing respectiv prezentare a produsului” din lista acceptată de criterii de performanță.
Modificările sus-menționate au fost prezentate și în cadrul votului din ședința de marți a Parlamentului European. Prin urmare, sticla de Coca-cola ar putea dispărea de pe piața europeană.
„Da, sticla emblematică Coca-Cola este cu siguranță în pericol, la fel ca multe alte sticle emblematice de parfumerie, alimente, băuturi spirtoase, dacă este nevoie să se folosească mai multă sticlă pentru o anumită formă”, a declarat o sursă din industrie care a cerut să nu fie numită.
Sticla emblematică Coca-Cola este în pericol
În pofida acestor aspecte, reprezentanții Coca Cola în Europa au refuzat să comenteze votul Parlamentului European. Același lucru nu se poate afirma și despre producătorii ambalajelor din sticlă care au ținut să sublinieze că finalitatea proiectului afectează unicitatea brandului respectiv. Adică, sticlele cu forme unice, modele sau decorațiuni vor fi declarate neconforme și implicit vor fi retrase.
„Acest lucru înseamnă că alegerile de design care adaugă greutate ambalajului – forme unice, modele, decorațiuni, gofrare – nu vor fi conforme și nu ar trebui să mai fie introduse pe piață„, a declarat Vanessa Chesnot, șefa departamentului de afaceri publice de la FEVE.
Măsura forului european se va răsfrânge și asupra industriei băuturilor alcoolice, a parfumurilor precum și asupra ambalajelor unice protejate prin drepturile de proprietate intelectuală.
„Acest lucru va avea un impact puternic asupra băuturilor spirtoase, a parfumurilor sau a oricăror produse care sunt ambalate în ambalaje unice, adesea protejate de drepturi de proprietate intelectuală”, potrivit Euractiv.
Micii producători sunt și ei afectați
În ceea ce privește impactul financiar, reprezentanții FEVE subliniază că produsele ambalate în sticlă contribuie cu o valoare de 250 de miliarde de euro la exporturile UE. Vorbim de băuturile spirtoase, în special whisky sau vodkă, băuturi ambalate de obicei în sticle de forme și dimensiuni diferite.
„Sticlele pentru băuturi spirtoase nu sunt sticle standardizate și orice reutilizare obligatorie i-ar obliga pe membrii noștri să renunțe la ambalaje emblematice. Într-adevăr, sectorul nostru prosperă pe produse premium, iar identitatea mărcii este comunicată, de asemenea, într-o proporție semnificativă, prin ambalaj”, a declarat Sarah Melina, director la Spirits Europe.
Sunt afectați în special producătorii care comercializează produse premium, cum este și cazul unor multinaționale care Diageo și Perond Ricard. De asemenea, producătorii mici vor fi afectați. Riscă să iasă din piața europeană ca urmare a faptului că nu pot garanta cota minimă de reutilizare impusă.
Activiștii de mediu, cei mai fericiți
Activiștii, sunt de altă părere. Militanții ecologiști consideră că normele UE privind ambalajele nu limitează autenticitatea designului. Desigur, asta în cazul în care sticlele sunt reciclabile și pot fi reutilizate la scară largă.
„Cred că nu va avea un impact semnificativ asupra Coca-Cola, dar ar putea afecta unele sticle de vin și de băuturi spirtoase destul de neobișnuite, mai ales dacă acestea încorporează diverse componente realizate din materiale diferite, ceea ce ar putea complica reciclarea. Nu este vorba de a le face pe toate la fel, ci de a stabili un cadru pentru simplitate, scalabilitate și ușurință de utilizare”, a declarat Janek Vahk de la Zero-Waste Europe, un grup de mediu.
Biroul European de Mediu (EEB) susține că standardizarea nu trebuie înțeleasă ca un factor de inhibare a esteticii, ci mai degrabă ca un sistem de reutilizare operațional.
„În Belgia avem o piață înfloritoare a berii artizanale care depinde în mare parte de cele trei modele de sticle de bere acceptate în sistemul de returnare a depozitelor (DRS). Autocolantele de pe sticle sunt extrem de artistice și permit o diferențiere clară între diferiți producători de produse deosebite”, au declarat reprezentanții EEB.