Stau prea mult pe scaun. Val de facilități pentru vatmani, șoferii de autobuz și troleibuz

Stau prea mult pe scaun. Val de facilități pentru vatmani, șoferii de autobuz și troleibuz

Vatmanii, șoferii de autobuz și troleibuz ar putea să se pensioneze mai devreme, în funcție de anii petrecuți în muncă, pe motiv că sunt expuși unor numeroși factori de risc pentru sănătatea și securitatea lor.

Totodată, ei ar putea beneficia de o serie de facilități, cum ar fi cel puțin 24 de zile lucătoare pe an concediu de odihnă și zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale, ajutoare materiale de Paște și Crăciun și de Ziua Transportatorilor. Toate aceste prevederi se regăsesc într-un proiect de lege depus la Senat de mai mulți parlamentari USR și unul de la PSD.

Astfel, cei care au muncit cel puțin 30 de ani se vor putea pensiona la vâsta de 55 de ani, pentru 25 de ani de muncă se vor putea pensiona la vârsta de 57 de ani, iar la vârsta de 60 de ani se vor putea pensiona cei care au muncit cel puțin 20 de ani.

Proiectul mai prevede asistență și servicii medicale și psihologice, în caz de boală sau de accidente, tichete de masă, tichete cadou, tichete de creșă sau alte tipuri de tichete de valoare acordate potrivit legii, materiale igienico-sanitare în mod gratuit; asigurare gratuită de viață, de sănătate, precum și pentru pagubele produse în cazul accidentelor și incidentelor rutiere.

Ne puteți urmări și pe Google News

Risc de a dezvolta boli psihice

În expunerea de motive, inițatorii proiectului spun că vatmanii, șoferii de autobuz și troleibuz sunt expuși unor numeroși factori de risc pentru sănătatea și securitatea lor, cum ar fi: suprasolicitare psihică din cauza numeroaselor situații înregistrate zilnic în condițiile traficului intens din orașele țării. „În aceste condiții, conducătorul auto trebuie să ia o decizie imediată și impetuos corectă pentru a evita accidentele din trafic (alte autovehicule, pietoni), fără a pune în pericol siguranța și sănătatea călătorilor (bătrâni, copii, persoane cu dizabilități etc.) care folosesc mijloacele de transport în comun”.

În expunerea de motive se mai arată că această categorie de angajați are un risc de a dezvolta boli psihice din cauza unor evenimente, precum accidente rutiere cu victime, amenințări și agresiuni ale călătorilor. De asemenea, șederea prelungită în poziții obositoare sau dureroase din cauza vibrațiilor la nivelul întregului organism, care suprasolicită coloana vertebrală, membrele superioare și inferioare pe o perioadă îndelungată de timp, reprezintă un alt motiv pentru că ar trebui să beneficieze de astfel de facilități.