Șomajul, adevăratul dezastru cauzat de pandemie și de invazia în Ucraina
- Mădălina Dinu
- 11 octombrie 2022, 22:44
Ca urmare a creşterii tensiunilor geopolitice, 95% dintre respondenţi îşi remodelează planurile de investiţii şi operaţiunile. Circa 40% din afacerile mondiale se mută.
Directorii generali caută în mod activ modalităţi de a depăşi tripla ameninţare reprezentată de urmările pandemiei COVID-19, de creşterea tensiunilor geopolitice şi de inflaţie, potrivit studiului EY - CEO Outlook Pulse, informează Agerpres.
Sondajul a înregistrat opiniile a 760 de directori generali din întreaga lume cu privire la perspective, provocări şi oportunităţi şi a constatat că mai mult de patru din 10 (43%) lideri de companii identifică continuarea sau revenirea perturbărilor generate de COVID-19, inclusiv noi blocaje şi presiuni asupra lanţului de aprovizionare, ca fiind cel mai mare risc pentru afacerile lor. Acest risc este perceput ca fiind mai mare în zona Asia-Pacific (48%) decât în America (43%) sau Europa (41%), conform Agerpres.
Totodată, 35% dintre respondenţi indică tensiunile geopolitice şi inflaţia (43%) ca fiind riscuri critice pentru creştere, majoritatea (69%) prevăzând că inflaţia va avea un impact negativ asupra performanţei şi creşterii companiei. O minoritate considerabilă (16%) a identificat inflaţia ca fiind cea mai mare ameninţare pentru veniturile şi marjele de profit ale afacerii.
Riscurile geopolitice îi determină pe directorii generali să amâne investiţiile planificate
Ca urmare a creşterii tensiunilor geopolitice, 95% dintre respondenţi îşi remodelează planurile de investiţii şi operaţiunile. Potrivit sondajului EY, riscurile geopolitice îi determină pe directorii generali să amâne investiţiile planificate, până la îmbunătăţirea situaţiei (43%). Mulţi respondenţi îşi reconfigurează lanţurile de aprovizionare (40%) şi fac relocări ale activelor operaţionale (39%), în timp ce o treime renunţă la activităţile de pe anumite pieţe (30%) sau opresc complet investiţiile planificate (29%).
„Fără îndoială, tensiunile geopolitice, războiul din Ucraina şi presiunile inflaţioniste rezultate înseamnă că ne confruntăm cu o perspectivă incertă. Cu toate acestea, momentul este oportun pentru remodelarea operaţiunilor. Majoritatea liderilor de companii (72%) intenţionează să transforme radical operaţiunile în următorii doi ani, pentru a concura eficient în industrie, cu ESG pe primul loc pe lista lor de priorităţi. Directorii generali vor trebui să îşi reevalueze portofoliile de afaceri pentru a face faţă turbulenţelor economice. Acest lucru va conduce la activităţi de tranzacţionare în următoarele 12 luni, inclusiv la cesionarea de active ne-esenţiale, dar şi la achiziţii de noi capacităţi pentru a-şi transforma organizaţiile”, a declarat Peter Latos, liderul departamentului de Strategie şi Tranzacţii, EY România
Includerea sustenabilităţii ca aspect esenţial în toate produsele şi serviciile pentru a atrage clienţii (39%) şi utilizarea tehnologiei pentru a spori loialitatea clienţilor (34%) sunt primele două acţiuni pe care directorii executivi respondenţi au spus că intenţionează să le aplice pentru a face faţă următoarelor şase luni dificile.
În acelaşi timp, o majoritate semnificativă (64%) spun că intenţionează să-şi crească investiţiile de capital, faţă de doar 14% care intenţionează să le reducă. Mai mult de jumătate (52%) intenţionează să facă o achiziţie în următorul an, în timp ce aproape jumătate (40%) dintre respondenţi vor să fie activi pe toate fronturile, căutând să achiziţioneze, să vândă şi să intre în noi asocieri în participaţie sau în alianţe strategice.
Tendinţe şi evoluţii cu impact asupra principalelor companii de top
În ceea ce priveşte următoarea tranzacţie, 21% dintre respondenţi au declarat că aceasta va fi determinată de necesitatea de a investi într-o afacere aflată într-un stadiu incipient, pentru a-şi îmbunătăţi portofoliul existent şi a accesa noi talente. O pondere de 15% au declarat că vor căuta să achiziţioneze o afacere dintr-un sector adiacent, pentru a deschide noi căi de creştere.
Sondajul EY 2022 CEO Outlook Pulse Survey îşi propune să ofere informaţii valoroase cu privire la principalele tendinţe şi evoluţii cu impact asupra principalelor companii de top din lume, precum şi cu privire la aşteptările liderilor de afaceri în ceea ce priveşte creşterea viitoare şi crearea de valoare pe termen lung.
Este un sondaj de opinie periodic, realizat de Longitude Research Limited, o companie a Financial Times, în rândul directorilor generali din marile companii din întreaga lume. În august 2022, Longitude a intervievat, în numele organizaţiei globale EY, un panel de 760 de directori executivi din 10 ţări şi din şase sectoare de activitate. Respondenţii au reprezentat următoarele industrii: producţie avansată şi mobilitate, produse de consum şi comerţ cu amănuntul, energie şi resurse, servicii financiare, ştiinţe ale sănătăţii şi wellness, tehnologie, media şi telecomunicaţii.