Șefii Serviciilor de informații din România, în vizorul USR. Legea care ar aduce schimbări uriașe
- Mădălina Sfrijan
- 12 septembrie 2024, 14:05
Noul proiect de lege ar putea aduce mari schimbări în sfera Serviciilor de informații. Conform unei inițiative lansate din partea USR, mandatele șefilor din aceste structuri ar putea fi limitate.
USR cere schimbări legate de mandatele șefilor Serviciilor
În contextul în care inițiativa ar fi aplicată, șefii Serviciilor de informații ar putea avea dreptul la un singur mandat. Acestea ar avea durata de patru ani, cu opțiunea de a-l reînnoi o singură dată. Autorii proiectului susțin că forma actuală a legii prevede mandate lungi.
Astfel, respectivii șefi ajung să concentreze puterea conform propriei viziuni, fapt care ar duce la cazuri de corupție sau abuzuri, mai spun autorii.
Ce se întâmplă cu mandatele prim-adjuncților
Inițiatorii nu fac referire și la situația prim-adjuncților din sectorul serviciilor. În unele cazuri, aceștia ajung să conducă din funcțiile de directori interimari, în contextul în care postul principal rămâne liber. De altfel, un exemplu relevant în acest sens este ce al lui Florian Coldea, care s-a aflat în fruntea SRI.
Proiectul privind limitarea mandatelor șefilor Serviciilor a ajuns în Camera Deputaților în urmă cu trei zile, Camera decizională fiind Senatul.
Inițiatorul acestui demers este deputatul USR Emanuel Ungureanu. Totodată, proiectul este susținut și de deputata USR Diana Stoica.
„Concentrarea excesivă a puterii în mâinile unei singure persoane pe o durată îndelungată poate conduce la riscuri de corupție, abuz de putere și diminuarea transparenței și responsabilității. (…) Mandatele limitate împiedică directorii de servicii secrete să acumuleze excesiv de multă putere”, spune deputatul.
USR cere rotația periodică a liderilor din acest sector
Conform autorilor proiectului, crearea rețelelor la nivelul acestor structuri poate fi descurajată prin„prin rotația periodică a liderilor”.
Cu toate acestea, Consiliul Legislativ a avizat negativ inițiativa, cu precizarea că nu există o bază clară în acest sens.
„Argumentele enumerate succinct nu reflectă în integralitatea lor soluțiile legislative preconizate. Nu se face nicio referire la situația din prezent, în care atât numirea, cât și eliberarea din funcție a șefillor SRI, SIE, SPP sau STS se fac printr-o procedură clară”, se arată în document.