România, un nedorit loc unu la nivelul UE. Cifrele sunt duble față de celelalte țări

România, un nedorit loc unu la nivelul UE. Cifrele sunt duble față de celelalte țări

La nivelul întregii Uniuni Europene, România are cea mai mare rată a deceselor din cauza accidentelor rutiere, cu peste 100 de victime la un milion de locuitori, dublu față de celelalte țări.

Conform datelor centralizate de Eurostat, 8% din persoanele care și-au pierdut viață în accidentele rutiere din Uniunea Europeană în 2018, au murit pe șoselele din România. Este vorba despre aproximativ 2000 de persoane.

Cele mai multe accidente au loc în vestul țării

Cea mai mare rată a deceselor, raportată la 1 mlion de locuitori s-a înregistrat în regiunea de vest a țării, unde au fost centralizate nu mai puțin de 114 decese la 1 milion de locuitori. Pe locul doi național se află regiunea Dobrogea, urmată de Oltenia și Muntenia, cu 100 de victime decedate la 1 milion de locuitori.

Cele mai puține decese au avut loc în București-Ilfov și asta, posibil, din cauza aglomerației, care limitează implicit viteza dar și numărul accidentelor fatale.

În restul țării, rata deceselor s-a situat la peste 95 de morți la 1 milion de locuitori, scrie Antena3.

Costul vătămărilor în accidente

Majoritatea victimelor accidentelor rutiere suferă traumatisme craniene și leziuni cerebrale, care pot avea drept rezultat diferite grade de invaliditate sau o deteriorare majoră a calității vieții. Costul anual al acestor vătămări – , estimat la 2% din PIB-ul UE – este, de asemenea, ridicat.

În 2011, UE a publicat o carte albă privind transporturile, prin care stabilea și un obiectiv de reducere a numărului de vătămări grave, pe lângă obiectivul de a reduce la jumătate, până în 2020, numărul de decese survenite în urma accidentelor rutiere.  Dar pentru a stabili un obiectiv realist, trebuie să cunoaștem cât mai precis numărul total de astfel de vătămări. Înainte de 2013, în UE nu exista o definiție standard a termenului de vătămare gravă cauzată de un accident rutier. Prin urmare, nu se puteau colecta date fiabile și comparabile din toate statele membre.

De aceea, într-o primă etapă, țările UE au convenit, în 2013, asupra unei definiții pentru termenul de „vătămare gravă”. Aceasta se va aplica în toate statisticile rutiere și se bazează pe criterii comune folosite de personalul medical.