România poate rata un prim proiect de autostradă finanțat prin PNRR. Motivele care au dus la blocaj

România poate rata un prim proiect de autostradă finanțat prin PNRR. Motivele care au dus la blocajAutostrada. Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

Proiectul de autostradă cu tuneluri din vestul României, cel mai așteptat tronson, se află încă departe de a fi demarat. Asociația Pro Infrastructură consideră că există riscul ca acesta să fie ratat, dat fiind stadiul lucrărilor.

Asociația Pro Infrastructură subliniază că un sector al Autostrăzii A1, respectiv lotul Margina-Holdea, va fi prima autostradă din România care nu va mai beneficia de finanțare prin intermediul PNRR.

Această decizie survine deoarece proiectul nu poate fi finalizat până în 2026, termenul limită impus pentru proiectele finanțate prin PNRR.

Prima autostradă din România ce pierde finanțarea prin PNRR

„În urmă cu aproape doi ani, la 23 iunie 2022, vă spuneam că noi ne-am luat adio de la 2026, termenul limită impus de PNRR. Dacă pe-atunci poate mai exista o minusculă fărâmă de speranță, acum este cert: ne vedem prin 2027 deoarece proiectarea la tuneluri nu este gata, lucrările nu vor începe prea curând și vor dura minim 34 de luni”, spun cei de la Pro Infrastructuraă.

Potrivit acestora, saga acestui segment de autostradă a debutat acum peste zece ani, iar ultimul capitol începe odată cu semnarea contractului în valoare de 1,83 miliarde lei (365 milioane euro) cu UMB la data de 14 octombrie 2022.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 5 decembrie 2022, stabilind 11 luni pentru faza de proiectare și alte 34 de luni pentru executare, în cadrul cărora trebuie finalizați 4,03 kilometri de secțiunea D (aproape de nodul Margina) și alți 9,13 kilometri din secțiunea E, care trebuie construiți de la zero, dintre care 2,13 kilometri sunt reprezentați de celebrele tuneluri.

lotul Margina-Holdea

Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

Proiectul bate pasul pe loc

Asociația Pro Infrastructură evidențiază că potrivit înțelegerii contractuale, proiectarea ar fi trebuit finalizată în noiembrie 2023.

Cu toate acestea, încă nu există de un proiect tehnic (PT) aprobat și, implicit, nu a fost emisă nicio autorizație de construire (AC) pentru întreaga secțiune E, care include și tunelurile.

„Ca să vă faceți o idee despre ce vorbim, tot pe Autostrada A1 cei de la Porr au intrat efectiv în tunelul Curtea de Argeș lung de 1,35 km în octombrie 2023 și speră să dea drumul circulației în decembrie 2026. Deci trei ani și ceva de la primul metru săpat.

UMB, împreună cu bosniacii de la Euro-Asfalt, trebuie să facă 2,13 km de tunel și sunt departe de momentul începerii forării care presupune PT aprobat, AC emisă și lucrări pregătitoare gata la două portaluri”, explică Asociația.

Inaugurarea acestui lot de autostradă ar putea avea loc abia în 2027

Asociația Pro Infrastructură subliniază că absența unui proiect tehnic aprobat și a unei autorizații de construire pentru autostradă, împreună cu necesitatea săpării a 2,13 kilometri de tuneluri într-un interval de cel puțin 34 de luni conform contractului, indică faptul că inaugurarea autostrăzii se va amâna considerabil, probabil până în anul 2027.

A1

Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

Nu ne întrebați ce se va întâmpla în urma ratării trenului PNRR mai ales că acest ciot de 365 milioane euro, parte din lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, este întins deja pe două exerciții financiare UE, POS-T și POIM.

Și nu se poate faza încă o dată, pe actualul Program Transport, tocmai de aceea fiind introdus în PNRR în 2021”, au mai spus reprezentanții Asociației.