Poporul vs. Big Tech. Cine va câștiga bătălia datelor și care sunt mizele

Poporul vs. Big Tech. Cine va câștiga bătălia datelor și care sunt mizele Sursa: Arhiva EVZ

Giganții tech sunt amenințați de procese răsunătoare în anii care vin. Legislația UE permite acum intentarea unor acțiuni colective ale consumatorilor în cazul încălcării drepturilor lor.

Cine va câștiga bătălia cu Big Tech? Giganții care domină industria tech sunt amenințați de procese răsunătoare în anii care vin. Legislația UE permite acum intentarea unor acțiuni colective ale consumatorilor în cazul încălcării drepturilor lor. Principalele daune se referă la protecția datelor și sustenabilitate, arată un material Politico.

Cine va câștiga bătălia cu Big Tech? Giganților li se va mai tăia elanul

Pentru a potoli avântul Big Tech, activiștii pentru drepturile consumatorilor speră că acțiunea colectivă va fi remediul cheie. O nouă directivă UE va garanta consumatorilor dreptul de a da în judecată colectiv cazurile flagrante de încălcare a drepturilor lor. Aceasta ar putea seta un precedent în anii următori, sub forma unor acțiuni consistente, pan-europene, arată Politico.  Publicația aduce în discuție cazurile unor giganți ca Apple și TikTok.

Acțiunile prin care consumatorii UE se pot adresa justiției se referă la protecția datelor, transport aerian, servicii financiare, turism, energie și telecomunicații. În vreme ce unele țări au legi care le permit acțiuni colective în instanță, altele nu au, rezultând un sistem inegal. Cel mai relevant exemplu este scandalul legat de emisiunile poluante de la Volkswagen, pentru care compania a plătit amenzi de miliarde de dolari în SUA. Însă sunt în derulare și procese intentate de clienții din Europa.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cine va câștiga bătălia cu Big Tech? Țările UE aplică dificil noua directivă, dar pot colabora 

Legislația în domeniul tech a UE este atacată constant de lobbiști și disputată de țările UE, care o aplică foarte greu. Acestea au nevoie de doi ani pentru a transpune legislația UE în legislație națională. Există totuși țări care se pregătesc de propriile procese.

Noile reguli permit grupurilor să colaboreze interstatal pentru a construi pledoaria. “Mai devreme sau mai târziu va exista un effort de coordonare a unei singure acțiuni europene când companiile vor alege să apere drepturile consumatorilor în același mod în UE“, a declarat Isabelle Buscke de la Federația Organizațiilor Consumatorului German.

Poporul vs. Big Tech. Precendentul din SUA le dă speranțe europenilor

Companiile tech se confruntă deja cu procese comune în țările UE care permit mecanisme colective de acțiune în instanță. Luna trecută, Euroconsumers – un grup de organizații ale drepturilor consumatorilor din Spania, Itala, Belgia, Brazilia și Portugalia au intentat un proces colectiv de 60 milioane de euro contra Apple în Italia. Grupul a cerut daune pentru telefoane iPhone proiectate să se oprească din funcționare după un anumit timp. Este o practică cunoscută ca uzură morală, pe care asociația o consideră incorectă și înșelătoare. Euroconsumers a mai intentat procese similare în Belgia și Spania la finalul lui 2020. Asociația va demara un proces și în Portugalia.

Grupul de acțiune pan-european își pune mari speranțe în ecourile venite de peste Ocean. Precedentul pozitiv vizează Apple, care a pierdut în SUA un proces și a plătit 500 de miljoane de dolari tot pentru uzură morală. Liderii grupului cred că o companie de asemenea calibru va trata clienții europeni la fel ca pe cei de peste Ocean.

TikTok dă semne de ezitare. A pierdut un proces în Europa

Isabelle Buscke a precizat că protecția datelor și modul în care bunurile și serviciile sunt promovate sunt zone tipice pentru acțiunea juridică colectivă, Big Tech fiind o țintă esențială.  Există deja cazuri când grupurile de consumatori și promotorii drepturilor acestora recurg la justiție când consideră că le-a fost încălcat dreptul la protecția datelor.

Spre exemplu, ONG-ul olandez Somi a intentat un proces gigantului chinez TikTok. Motivul este trimiterea de date în China fără permisiune și stocarea ilegală a datelor copiilor fără acordul părinților. Olandezii au anunțat că dețin o poziție de negociere foarte solidă, grație legislației UE. Potrivit acestora, fiecare consumator poate cere daune de 500 euro. Ar putea fi un proces costisitor pentru TikTok dacă Somi strânge suficiente plângeri și cazul este preluat de alte grupuri de suport, care ar putea reprezenta mii de utilizatori. Recent, TikTok a fost interzisă în Italia după cazul fetiței moarte.

Giganții tech se tem de principiul “cel care pierde plătește”

Euroconsumers derulează în prezent și un proces contra Facebook pentru scandalul Cambridge Analytica, în care solicită daune de 200 euro pentru fiecare reclamant.

Marile companii tech și industria în ansamblu se tem că directiva va deschide calea către firmele de avocatură în sensul creării unor grupuri de acțiune de impact, cum se întâmplă în Olanda. Instanțele europene vor avea dreptul de a respinge totuși cazurile “în mod evident nefondate“.

Directiva UE se bazează pe principiul “cel care pierde plătește”. Concret, asta înseamnă că va acționa ca un strat suplimentar de protecție contra litigiilor abuzive. Grupurile de consumatori își vor putea alege atent bătăliile legale.

Sursa: Politico