O nouă taxă pentru șoferii care circulă pe drumurile din România. Ce este rovinieta „TollRO” și de când devine obligatorie

O nouă taxă pentru șoferii care circulă pe drumurile din România. Ce este rovinieta „TollRO” și de când devine obligatorie Masini / Sursa foto: Arhiva EVZ

Joi, 22 iunie, Guvernul României a adoptat un proiect de lege privind aplicarea unei noi taxe pentru șoferii care circulă pe drumurile naționale. Este vorba despre rovinietă „TollRO”, aplicată tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate. De când devine obligatorie și ce amenzi riscă șoferii care nu o plătesc.

Guvernul a adoptat joi, 22 iunie, un proiect de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România. Este vorba despre rovinietă „TollRO”, care va fi aplicată în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO), durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România. Trebuie menționat faptul că durata de utilizare va cuprinde dura de parcurs, cât și cea de staționare.

Rovinietă „TollRO” va deveni obligatorie începând cu 1 ianuarie 2026 și vizează toate categoriile de vehicule înmatriculate, cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone. Conform propunerii legislative, vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă.

Proiectul de lege adoptat de Guvern are scopul de a institui cadrul legal privind aplicarea tarifelor rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, stabilite în funcție de perioadă sau de distanța parcursă.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ce este rovinieta „TollRO” și cum se calculează tariful

În proiectul de lege se precizează că rovinieta va fi aplicată pe rețeaua de drumuri naționale din România cu excepția sectoarelor de drum național aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieșire în/ din acestea.

Legea prevede că rovinietă „TollRO” se achită anterior utilizării rețelei de drumuri naționale din România și este structurata în funcție de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni.

Potrivit expunerii de motive, tariful zilnic nu depăşeşte 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30 % din tariful pentru 12 luni.

Responsabilitatea deţinerii rovinietei valabile va reveni în exclusivitate utilizatorilor.

„Înregistrarea în format electronic a informaţiilor privind achitarea rovinietei, gestiunea datelor privind vehiculele pentru care acesta a fost achitat, monitorizarea şi controlul achitării rovinietei prin intermediul mijloacelor tehnice se va face printr-un sistem informatic, care va fi denumit generic SER”, mai arată în proiectul de lege adoptat de Guvern.

CNAIR se va ocupa de noua taxă de poluare

Proiectul de lege prevede că Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este instituția care se va ocupa de încasarea taxei TollRO. Pentru colectarea contravalorii noii roviniete, se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în România, denumit STRR. Acesta este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR.

„TollRO se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică”, mai indică sursa citată.

TollRO este stabilit în funcţie de un tariful unitar și de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată în unități întregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic. Noua rovinietă se calculează prin înmulţirea tarifului unitar cu distanţa parcursă.

Cum poate fi achitată rovinieta TollRO

Proiectul de lege adoptat de Executiv prevede că noua taxă poate fi achitată:

- în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo.

- în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicaţiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii.

- prin aplicaţie mobile pusă la dispoziţia utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR. Această aplicație poate fi utilizată pentru vehiculele înmatriculate în România. Extinderea utilizării aplicaţiei mobile pentru vehiculele înmatriculate în alte state se stabileşte prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

CNAIR stabileşte cuantumul TollRo datorat şi încasează suma aferentă astfel:

a) de la furnizorul SETRo, pe baza declaraţiilor privind TollRo transmise. Încasarea acestei sume de CNAIR se realizează independent de momentul efectuării plăţii acesteia între utilizator şi furnizorul SETRo;

b) de la utilizatorul domeniului SETRE România, în baza datelor din tichetul de rută, înscrise în STRR;

c) de la utilizatorul domeniului SETRE România, în cazul utilizării aplicaţiei mobile, în baza datelor colectate de la aceasta.

„Serviciile de tarifare rutieră electronică pe domeniul SETRE România, oferite în conformitate cu prezenta lege vor respecta dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 8/2022 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică şi facilitarea schimbului transfrontalier de informaţii cu privire la neplata tarifelor rutiere, cu modificarile ulterioare. Pentru utilizarea domeniului SETRE România, utilizatorii pot încheia contracte privind serviciile de tarifare rutieră electronică cu oricare”, mai este precizat în expunerea de motive a proiectului de lege.

Ce se întâmplă în cazul neachitării noii taxe pentru drumurile naționale

Proiectul de lege prevede că, în cazul în care a fost constată neplata TollRo, utilizatorii au obligaţia de a plăti către CNAIR un tarif compensatoriu. Cuantumul tarifului compensatoriu este:

a) de o sută de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situaţia în care se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România; în acest caz valoarea TollRo achitată necorespunzător nu se restituie;

b) de 2.000 lei, în situaţia în care nu se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România.

În cazul neplății rovinietei pentru un vehicul înmatriculat într-un stat membru al Uniunii Europene, CNAIR notifică deţinătorului vehiculului, prin intermediul unei scrisori de informare, neplata, obligaţia de achitare a tarifului compensatoriu, precum şi a cheltuielilor administrative generate de notificare.

Potrivit proiectului de lege adoptat joi de Guvern, plata sumelor datorate trebuie realizată în termen de maxim de 72 ore de la primirea scrisorii de informare. Plata este considerată efectuată la momentul creditării contului CNAIR cu suma datorată.

Șoferii care nu plătesc taxa TollRO riscă amenzi

Neplata acestor sume constituie contravenție și se sancționează cu amendă contravențională. În cazul TollRO contravenţia nu este una continuă.

„În scopul descurajării neplăţii TollRo, amenda se stabileşte între un minim, reprezentând de 10 ori cuantumul tarifului compensatoriu şi un maxim, reprezentant de 20 de ori tariful compensatoriu”, se mai explică în proiect.

Controlul va fi efectuat prin oprirea vehiculelor. În cazul în care se constată că a avut loc o neplată a TollRO, personalul abilitat conform prezentei legi notifică conducătorul, după identificarea acestuia, prin intermediul unei înştiinţări de plată, cu privire la obligativitatea achitării tarifului compensatoriu. În această situaţie, tariful compensatoriu este plătit pe loc prin mijloace electronice în contul indicat în înştiinţarea de plată.

Dacă șoferul refuză plata tarifului compensatoriu, personalul abilitat face menţiune despre aceasta în înştiintarea de plată, constată contravenţia, stabileşte amenda şi încheie procesul - verbal de contravenţie pe numele conducătorului auto.

„În cazul vehiculelor înmatriculate într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, procesul – verbal de contravenţie se comunică Poliţiei de Frontieră care nu va perminte intrarea în România a conducătorului vehiculului, până la achitarea amenzii contravenţionale”, mai este precizat în expunerea de motive a proiectului de lege.