MTI: Ungaria solicită Curţii de Justiţie a Uniunii Europene anularea dispoziţiilor UE care sunt în detrimentul transportatorilor rutieri

MTI: Ungaria solicită Curţii de Justiţie a Uniunii Europene anularea dispoziţiilor UE care sunt în detrimentul transportatorilor rutieri

Guvernul Ungariei a înaintat, luni, o sesizare la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), prin care solicită anularea anumitor dispoziţii şi prevederi ale Pachetului Mobilitate, deoarece acestea stabilesc sarcini financiare şi administrative disproporţionate pentru companiile europene de transport; unele dintre cerinţele contestate încalcă interdicţia de discriminare, sunt contrare obiectivelor UE cu privire la protejarea climei sau sunt pur şi simplu imposibil de respectat - a anunţat Ministerul Inovării şi Tehnologiei din Ungaria, printr-un comunicat de presă remis Agenţiei ungare de presă MTI.

În comunicat se aminteşte că, în luna iulie a acestui an, Parlamentul European şi Consiliul European au adoptat noi reguli cu privire la transportul rutier - în ciuda opoziţiei puternice din partea Ungariei şi a altor state membre. Încă de la începutul elaborării respectivei propuneri legislative, în urmă cu trei ani, guvernul ungar s-a împotrivit acestor planuri la toate forurile posibile.

Obiectivul declarat al reglementărilor este acela de a apăra interesele şoferilor, de a le îmbunătăţi condiţiile sociale şi de muncă. Potrivit poziţiei Ungariei, noile dispoziţii oferă rezolvări greşite la problemele existente şi nu numai că nu le soluţionează, ci chiar îngreunează situaţia transportatorilor.

Legislaţia contravine libertăţilor fundamentale cu privire la angajare, la libera circulaţie a mărfurilor şi serviciilor şi conţine măsuri limitative şi protecţioniste, care vor restricţiona funcţionarea pieţei unice a UE şi a pieţelor naţionale.

Aceste prevederi nu urmăresc apărarea intereselor transportatorilor din Europa de Vest faţă de unele intenţii ascunse, ci favorizează companiile din afara UE, care nu pot fi obligate să respecte normele UE. Favorizarea companiilor din ţări terţe nu numai că va provoca daune economice statelor membre, ci poate să înrăutăţească situaţia siguranţei rutiere a cetăţenilor europeni.

Creşterea poverii birocratice şi a costurilor pentru transportatori, atât la nivelul UE, cât şi la nivel naţional, face şi mai dificilă relansarea economiei în această perioadă de criză cauzată de pandemie, se arată în comunicat. Potrivit ministrului ungar al Justiţiei, Judit Varga, măsurile protecţioniste subminează piaţa internă pe care se bazează Uniunea Europeană şi că vor avea consecinţe imprevizibile.

La rândul său, László Mosóczi, secretarul de stat responsabil pentru transporturi în Ministerului Inovaţiei şi Tehnologiei, a declarat: „protejarea sectorului transporturilor este de o importanţă capitală pentru Guvernul Ungariei, deoarece acesta contribuie cu peste 6% la produsul intern brut al ţării. 95% dintre transportatorii rutieri maghiari care furnizează servicii de transport rutier internaţional sunt întreprinderi mici şi mijlocii, iar aceştia pot fi afectaţi într-o măsură disproporţionată de noile măsuri aplicabile din februarie 2022. Prevederile subminează competitivitatea europeană, pun în pericol locurile de muncă şi cresc preţul serviciilor de transport, iar cei care vor avea de pierdut sunt, în mod evident, consumatorii”.

Alături de Ungaria, împotriva adoptării noilor prevederi se mai opun în mod constant opt state membre: Bulgaria, Cipru, Estonia, Polonia, Letonia, Lituania, Malta şi România. Potrivit unor anunţuri anterioare, mai multe dintre aceste ţări vor înainta procese similare la instanţa europeană, în mod independent sau împreună cu un alt stat membru. Potrivit experienţelor precedente, respectivele procese pot dura până la un an şi jumătate, astfel încât o hotărâre în aceste cazuri poate fi luată chiar înainte ca noile dispoziţii ale UE să intre în vigoare, se mai precizează în comunicatul a transmis ministerul Ministerului Inovării şi Tehnologiei din Ungaria.

Traducere: Andrei Demény, RADOR