Analiştii nu cred că rescrierea şi republicarea legislaţiei fiscale vor pune capăt obiceiului guvernului de a o modifica şi completa de pe o zi pe alta.
Codul Fiscal a fost modificat de peste 30 de ori în ultimii aproape cinci ani, după ce a fost publicat pentru prima dată la finele anului 2003. Două dintre cele 34 de acte - ordonanţe, majoritatea dintre ele de urgenţă, hotărâri, legi, norme - care modifică, abrogă sau completează articole ale legii fiscale au fost publicate de guvern chiar în ultima lună. Este vorba despre ordonanţa de urgenţă din 25 martie care a devansat termenul de majorare a accizelor pentru ţigări şi alcool şi cea din 14 aprilie care instituie impozitul minim pe afacerile companiilor. Rescriere „pur formală”
Intenţia de a perfecţiona Codul Fiscal rămâne însă departe de a fi realizată, în pofida faptului că funcţionarii Ministerului Finanţelor Publice (MFP) lucrează la rescrierea actului normativ. Promisiunea reprezentanţilor ministerului, potrivit căreia Codul Fiscal trebuia rescris într- o formă mai simplă şi mai clară şi lansat în dezbatere publică până la sfârşitul lunii martie, nu a fost îndeplinită.
Oamenii de afaceri, întrebaţi de EVZ, sunt de părere însă că rescrierea şi republicarea legii de căpătâi în domeniul taxelor şi impozitelor nu vor rezolva problema modificărilor periodice. Acestea dau peste cap bugetele şi planurile firmelor şi îi împiedică pe investitorii străini să construiască businessuri în România. „Bineînţeles că predictibilitatea este cheia, iar instabilitatea este de prost augur pentru mediul de afaceri. Singura scuză a autorităţilor pentru recentele modificări este faptul că e criză şi trebuie să se adapteze”, spune Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR). În opinia sa, „rescrierea Codului Fiscal este pur formală”. Dragoş Cabat, preşedintele Camerei Analiştilor Financiari (CFA România), declară că această lipsă de consecvenţă în politica fiscală a guvernului îi afectează pe toţi oamenii de afaceri. Cod Fiscal prea complicat
În opinia sa, stabilitatea fiscală va putea fi posibilă doar când „vom avea programare bugetar-fiscală multianuală”. El afirmă că actuala lege fiscală trebuie modificată drastic, deoarece este „prea complicată”. Iar republicarea sa ar trebui să însemne faptul că actul normativ nu va mai fi schimbat în următorii cinci-zece ani. „Deocamdată, este modificat puţin, de faţadă. Vor mai trece încă doi-trei miniştri de finanţe până vom avea un Cod Fiscal cum trebuie”, conchide Cabat.
DETALIU
Excepţie devenită regulă în ultima perioadă
„Diavolul” nenumăratelor modificări fiscale stă ascuns într-un detaliu. La articolul 4 se spune că „prezentul cod se modifică şi se completează numai prin lege, promovată, de regulă, cu 6 luni înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Orice modificare sau completare la prezentul cod intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor celui în care a fost adoptată prin lege”. Deşi, la prima vedere, legea pare strictă, sintagma „de regulă” este cea menită să justifice excepţiile când Codul Fiscal este schimbat aproape de pe o zi pe alta. Consultantul fiscal Dinu Petre, partener la Cunescu, Balaciu&Asociaţii, critică această practică. „Modificările codului în timpul anului înseamnă să schimbi regulile în timpul jocului. Acestea provoacă dezechilibre ale cash-flow-ului companiilor”, spune el.