În timp ce campaniile naționale de vaccinare au început în toate țările membre ale UE, problema unui pașaport de vaccinare care să permită cetățenilor europeni să călătorească pe teritoriul UE devine din ce în ce mai urgentă.
Miza uriașă a pașaportului COVID-19 în Europa. Cum ar funcționa? Care ar fi avantajele și dezavantajele? Și care sunt pozițiile statelor membre cu privire la acest proiect?
Lansate la 27 decembrie, campaniile naționale de vaccinare ale statelor membre cunosc diferite grade de succes.
Unele țări, precum Italia și Germania, sunt printre cele mai avansate de pe continent în acest sens. Altele, precum Franța, se străduiesc să țină pasul.
În ciuda problemelor de aprovizionare și a penuriilor localizate, sosirea vaccinurilor pe teritoriul UE ridică speranța unei posibile imunități a colective în următoarele luni.
În așteptare, apar mai multe întrebări. Printre acestea, cea a creării unui „pașaport european pentru vaccinare”. Un subiect care-i împarte pe cei 27, așa cum atestă diferitele discursuri ale șefilor de stat și de guvern.
Ideea unui „pașaport COVID-19” a fost formulată inițial de prim-ministrul grec Kyriákos Mitsotákis.
Ar fi vorba de crearea unui document unificat la nivelul UE. Document care să permită cetățenilor vaccinați să ateste imunizarea lor împotriva COVID-19.
Acest document ar putea fi prezentat în timpul călătoriilor pe teritoriul UE. Și ar permite călătoria liberă către o altă țară membră fără a fi nevoie să se prezinte teste PCR negative.
Sau fără a intra în perioade de 14 zile de carantină, înainte de deplasarea pe teritoriu.
După cum a precizat șeful guvernului grec, nu ar fi „o condiție prealabilă pentru călătorii”, ci de un sistem care să faciliteze călătoriile în interiorul UE.
Acesta este motivul pentru care Comisia Europeană preferă termenul certificat de vaccinare, documentul nefiind obligatoriu pentru a putea călători, scrie touteleurope.eu.
Tehnic, acest lucru ar necesita crearea unei platforme centralizate. Care să contabilizeze toți cetățenii europeni care au fost vaccinați, accesibilă tuturor administrațiilor statelor membre.
Dacă Comisia intenționa să creeze un pașaport vaccinal electronic la nivel european în 2019, izbucnirea pandemiei COVID-19 a remodelat cărțile.
Și din motive întemeiate: boala a paralizat continentul și a împins statele membre să introducă, în primăvara lui 2020, restricții care împiedică principiul liberei circulații.
Miza uriașă a pașaportului COVID-19 în Europa. Un potențial instrument de liberă circulație pe teritoriul blocului comunitar
Astăzi, pașaportul de vaccinare este o problemă majoră. Deoarece a devenit un instrument potențial care ar permite oamenilor să circule liber pe teritoriul UE. Un instrument pentru care Grecia, Malta și Belgia sunt favorabile.
Întrucât economiile primelor două țări se bazează în mare parte pe turismul intra-european. Deci instituirea unui astfel de sistem ar facilita sosirea turiștilor pe teritoriul lor.Și, prin urmare, ar reînvia activitatea hotelurilor și restaurantelor.
Cele două guverne prezintă pașaportul de vaccinare ca o soluție eficientă. Astfel încât instituțiile europene să poată ieși din dilema actuală: menținerea liberei circulații, un principiu fondator al UE, limitând totodată riscurile răspândirii epidemiei.
Comisia, care lucrează deja la armonizarea testelor PCR la nivel european, a fost de asemenea în favoarea „dovezii standardizate de vaccinare” la nivel european.
În urma summitului european din 21 ianuarie, Consiliul European a urmat Comisia, însă pentru moment limitându-se la domeniul strict medical .
Președintele Charles Michel a declarat astfel că „numai în a doua fază vom putea reflecta asupra circumstanțelor, altele decât cele medicale, în care va fi utilizat acest certificate”.
La 28 ianuarie, cei douăzeci și șapte și Comisia Europeană au convenit ulterior asupra orientărilor pentru a stabili cadrul comun pentru aceste certificate de vaccin, încă într-un context pur medical.
În schimb, Franța și Olanda și-au exprimat îndoielile cu privire la implementarea acestui sistem în lunile următoare.
Cele două țări sunt printre cele mai puțin avansate în campaniile lor naționale de vaccinare. Iar ostilitatea față de vaccinare este deosebit de puternică în Franța.
Paris și Haga au prezentat mai multe argumente pentru a amâna instituirea unui astfel de sistem.
Primul este practic. Statele membre se tem de rupturi în lanțurile de aprovizionare pe termen scurt pentru dozele de vaccine.
Și doar o mică parte din populația europeană au fost imunizată. Dar, pentru ambele guverne, a venit momentul vaccinării și nu să se gândească la consecințele sale în ceea ce privește circulația persoanelor.
Mai multe întrebări nu au deocamdată răspuns
„Aceasta este o idee asupra căreia Franța consideră că nu ar trebui să deschidă dezbaterea acum. Când accesul la vaccin va fi generalizat, vom vedea”, a rezumat astfel secretarul de stat francez pentru afaceri europene, Clément Beaune.
Premierul francez Jean Castex a mai spus că, având în vedere caracterul opțional al vaccinării în Franța, „ar fi surprinzător să se instituie un certificate de vaccinare obligatoriu”.
Din punct de vedere medical , două întrebări rămân în suspans. Oamenii de știință nu au reușit până acum să stabilească dacă cei tratați mai pot transmite sau nu virusul.
OMS: Un pașaport vaccinal nu poate fi un pașaport imunitar
Și nici să stabilească cu certitudine durata imunității garantate de cele două vaccinuri utilizate în Europa, Pfizer/BioNTech șiModerna.
OMS a avertizat de două ori asupra acestui aspect. Afirmând că un pașaport vaccinal nu poate fi în niciun caz considerat pașaport imunitar, având în vedere cunoștințele științifice actuale.
O altă problemă, juridică, o pune pașaportul COVID-19. Cea a nediscriminării între cetățenii europeni, garantată de Tratatul UE.
Deși nu a fost prezentat ca „o condiție prealabilă pentru călătorii”de către premierul Mitsotákis, acesta ar crea de fapt o distincție între cetățenii europeni care pot călători cu acest pașaport și alții, care sunt obligați să prezinte teste PCR negative.
Temeri pentru forme de discriminare și protecția datelor
Chiar și în sânul statelor membre, această distincție făcută între persoanele vaccinate și cele nevaccinate ar putea, de asemenea, deschide ușa către alte forme de discriminare. Prin autorizarea persoanelor imunizate să meargă la restaurante și cinematografe, interzise celor care nu sunt.
Pașaportul de vaccinare ridică, de asemenea, întrebări în ceea ce privește protecția datelor.
Vara trecută, Wojciech Wiewiórowski, controlor european pentru protecția datelor, a subliniat că instituirea unui astfel de dosar de date reprezintă un risc ridicat de încălcare a drepturilor fundamentale europene.
Și a calificat ideea unui pașaport de vaccinare ca una „extremă”.